Nikon D750 met Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE

Onderwerp:

Nikon D750 met Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE

Berichtdoor LJ-Jochem » ma jun 15 2015 9:35 pm

Van het weekend de Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE aangeschaft bij Coolblue (inclusief gratis filterhouder, zonder filters) omdat ik weer een ultra groothoek wilde hebben. Omdat op dit moment de Nikon 16-35mm of de Tamron 15-30mm voor mij te duur zijn een "goedkopere" optie overwogen in de vorm van de Samyang. Na veel leeswerk en de voor en nadelen te hebben bekeken toch de knoop doorgehakt en tot aanschaf overgegaan. Ik moet zeggen, de Samyang doet wat hij beloofd. Bij goede scherpstelling (manueel) is het objectief rag scherp van hoek tot hoek. De verzadiging van de kleuren valt mee (of tegen als je hiervan houdt) en er is een hoop vervorming, ook zoals beloofd.

De vervorming is redelijk goed weg te werken in de nabewerking. Hiervoor gebruik ik het lens profiel van Sven Stork Rokinon 14mm Lens Profile die er een heeft gemaakt op basis van de Adobe Lens Profile downloader die voor een D700 is gemaakt in combinatie met het lensprofiel voor een Canon 5D II. Sven gebruikt dit objectief in combinatie met zijn D600 dus bij gebrek aan beter gebruik ik deze ook voor de D750 en het doet zijn werk aardig en beter als het lens profiel van de Nikkor 14mm f2.8 welke een witte vigneteering vormt in de hoeken.

Het voordeel van de Nikon variant ten opzichte van de overige varianten is dat je het diafragma met de camera kunt regelen. Je bent dus niet gebonden aan de diafragma ring op het objectief.

Conclusie: het handmatig scherpstellen is voor mij nog even wennen omdat dit mijn eerste manuele objectief in mijn collectie is maar ik ben zeer tevreden met de mogelijkheden en de scherpte. Voor de verzadigde kleuren trek ik wel iets meer aan het schuifje in LR.

Nog wat plaatjes.

1.
AfbeeldingVan Gend & Loos by Jochem van der Blom, on Flickr

2.
AfbeeldingDubbele Ophaalbrug Ouderkerk a/d Amstel by Jochem van der Blom, on Flickr

3.
AfbeeldingSnoepwinkeltje Zus & Jet by Jochem van der Blom, on Flickr

4. Pure RAW-file zonder enige bewerking / correcties ter vergelijk op nr. 3
AfbeeldingOpenluchtmuseum by Jochem van der Blom, on Flickr

5.
AfbeeldingFair Beesd by Jochem van der Blom, on Flickr

6.
AfbeeldingFair Beesd by Jochem van der Blom, on Flickr
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EdvandeZilver en 4 gasten