Bruiloftfotografie: Dress to impress

Onderwerp:

Bruiloftfotografie: Dress to impress

Berichtdoor Vincent » zo jul 13 2014 8:15 pm

Vaak wordt bruiloftsfotografie afgeraden op dit forum. Afgelopen vrijdag had ik zelf weer een bruiloft geschoten. Voor mij niet de eerste keer, wel voor de eerste keer dat ik niet de hoofdfotograaf was maar de 'tweede' fotograaf. Achteraf gezien lijkt mij dit de ideale manier voor mensen om kennis te maken met bruiloftsfotografie.

Mijn opdracht afgelopen vrijdag was om de speciale momenten te pakken waar de hoofdfotograaf niet bij zou/kon zijn én om mijn 'eigen' ding te doen. Vooral omdat de hoofdfotograaf en mijn stijl erg afwijkend zijn zagen ze dat als een mooie aanvulling. Hierdoor voor mij de meest ontspannen bruiloft ooit, en tevens de meeste voldoening omdat ik eigenlijk alle platen kon schieten die ik wilde, op de manier die ik wilde. Belangrijke momenten missen kon dus bijna niet omdat ik deze zelf kon bepalen, om zeker te zijn dat alle 'standaard' plaatjes erop stonden was er al een andere fotograaf.

Hieronder een zeer kleine impressie van een aantal foto's die ik vooraf bedacht had en dus beslist wilde maken. Veel focus op de bruid. Uiteraard zit er ook genoeg bruidegom in de volledige serie voor het paar :wink:

1. De bruid met haar vader (en twee bruidsmeisjes) vlak voor het betreden van de kerk (waarbij de hoofdfotograaf voor in de kerk klaar stond). Technisch niet perfect, de deur achter mij ging op het laatste moment onverwachts dicht waardoor ik ineens al mijn licht kwijt was en geen flitsertje klaar had. Kwa trouwfoto-gevoel voor mij een van de beste foto's van de dag.
Afbeelding

2. 'Lichtgevende' bruidsjurk op de dansvloer. Van achteren ingeflitst met een (radio triggered) reportage flitser.
Afbeelding

3. Serieus lang in een hoekje moeten wachten op 'de' blik tijdens het verhaal van de buitengewoon ambtenaar tijdens de trouwceremonie. De blik die je wist dat ging komen. En die ik perse moest hebben.
Afbeelding

4. Een 'koninklijk' paar tijdens het verlaten van het gemeentehuis. Wederom staat de hoofdfotograaf aan de andere kant voor de plaatjes van de voorkant. Maar zulke jurken schreeuwen gewoon om foto's van de achterkant.
Afbeelding

5. En gelukkig was ik niet de enige die onder de indruk was van haar geweldige jurk. Het blijft altijd zoeken naar zulke momentjes die moeilijk te voorspellen en te timen zijn. Van zulke foto's kan ik erg gelukkig worden :)
Afbeelding


Kortom: Mochten er mensen aan denken om te beginnen met bruidsfotografie dan kan ik het iedereen (overigens ook de meer ervaren fotografen) aanraden om een/meerdere bruiloft(en) te schieten als tweede fotograaf. Dat kan ook heel goed tegen betaling, al zal de vergoeding dan meestal lager liggen dan als hoofdfotograaf. Het geeft je de ruimte en vrijheid om dingen uit te proberen en/of uit te vinden zonder de grote stress dat je elk moment moet hebben. Uiteraard is dat een van de belangrijkste eigenschappen van een bruiloftsfotograaf, maar het geeft meer rust als je toch probeert die momenten te pakken zonder dat je er direct op wordt afgerekend als je ze toch mist. Zodra je de zekerheid hebt dat je op zulke momenten weet wat je moet doen, is de stress als het voor het 'eggie' gaat een stuk lager. Een beetje gezonde spanning hoort er altijd bij.

Moet nog een deel van de foto's uitzoeken dus wellicht post ik hier nog wat extra van mijn persoonlijke favorieten bij :wink2:

Dank voor het kijken (en lezen)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruiloftfotografie: Dress to impress

Berichtdoor ThijsHakvoort » zo jul 13 2014 8:51 pm

Mooie serie! Stadhuis Alkmaar?
Een probleem is pas een probleem, als je er een probleem van maakt...
Gebruikersavatar
ThijsHakvoort

Forumlid
Berichten: 243


Locatie: Dongen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruiloftfotografie: Dress to impress

Berichtdoor Johan1025 » zo jul 13 2014 8:51 pm

Erg leuk, graag meer !!!
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025
Gebruikersavatar
Johan1025

Forumlid
Berichten: 558


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruiloftfotografie: Dress to impress

Berichtdoor Kamiel » zo jul 13 2014 8:54 pm

Mooi werk hoor! Mijn complimenten.
Heeft de hoofdfotograaf een zelfde stijl? Of was dat niet belangrijk. (Straks was je veel beter ;))
Gebruikersavatar
Kamiel

Clublid
Berichten: 189


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bruiloftfotografie: Dress to impress

Berichtdoor DannySan » zo jul 13 2014 8:56 pm

Vincent... ik moet het nog maar eens zeggen: de BESTE fotograaf van het forum, zo allround dat het gewoon niet meer normaal is en de plaatjes die je schiet...
Ze zijn gewoon allemaal prachtig, ik zou zó bij je in de leer gaan!
Foto 3 dat is 'm gewoon! (maar de rest eigenlijk gewoon ook wel helemaal :mrgreen: )
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bruiloftfotografie: Dress to impress

Berichtdoor remoss » zo jul 13 2014 10:07 pm

Prachtige foto's en gaat leven met het verhaal erbij. Eens met Danny over nr 3!
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruiloftfotografie: Dress to impress

Berichtdoor Faiz » zo jul 13 2014 10:18 pm

Potverdikkie wat een goeie serie zeg! Nummer 3 is inderdaad de "must-have", maar nummer 4 is werkelijk geweldig!
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bruiloftfotografie: Dress to impress

Berichtdoor Léon Obers » zo jul 13 2014 10:20 pm

Prachtige sfeerplaten. Daar kan het bruidspaar trots op zijn.
Alleen foto nr. 3 die door anderen zo bejubelt wordt, juist jammer dat het gezicht (het andere oog) van de bruid teveel wordt afgeschermd door het hoof d van de bruidegom. Camera-standpunt 50 cm of wat meer naar links, en het was wellicht voorkomen geweest.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Bruiloftfotografie: Dress to impress

Berichtdoor a vgastel » ma jul 14 2014 2:08 am

Zeer zeker mooi resultaat , af gelopen donderdag ook gelopen als tweede fotograaf bij een forum lid . :wink2:
Zeg ook altijd gewoon doen je moet ergens beginnen.Was dan wel geen kerkelijke inzegening alleen voor de wet on op vallend aanwezig en dan verder s.avonds vooral.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bruiloftfotografie: Dress to impress

Berichtdoor Vincent » ma jul 14 2014 9:11 am

Léon Obers schreef:Alleen foto nr. 3 die door anderen zo bejubelt wordt, juist jammer dat het gezicht (het andere oog) van de bruid teveel wordt afgeschermd door het hoofd van de bruidegom.


Ik snap jouw punt al was het in dit geval zeker wel een bewuste keuze van mij op dat moment (ik ben zelfs een stukje naar rechts gestapt om de bruid iets meer af te schermen). Of dat de juiste keuze was is achteraf moeilijk te zeggen omdat ik uiteraard de foto met twee zichtbare ogen niet heb voor de vergelijking :wink:

Dank voor de reacties :)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruiloftfotografie: Dress to impress

Berichtdoor Willem Focus » ma jul 14 2014 7:53 pm

Inderdaad, ze kunnen jou ook echt alles laten doen. Prachtige foto's. Die 1e fotograaf zal een hele zware dobber hebben om nog iets mooiers te laten zien !

Ik probeer ook echt zoveel mogelijk van je te volgen op fotografisch gebied. Altijd een helder verhaal erbij, dus ik steek altijd iets van op !

Dank je Vincent, laat de rest maar komen !

Groet....Willem :wink2:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bruiloftfotografie: Dress to impress

Berichtdoor Patrick » ma jul 14 2014 10:06 pm

Prachtplaten! Benieuwd wat de hoofdfotograaf erbij geschoten heeft? Hoe past dit tussen zijn werk?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruiloftfotografie: Dress to impress

Berichtdoor iefie » di jul 15 2014 12:38 am

Neem aan dat de hoofdfotograaf alles zo heeft neergezet en gestuurd dus die zal minstens dezelfde platen hebben denk ik zo.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bruiloftfotografie: Dress to impress

Berichtdoor Patrick » di jul 15 2014 1:03 am

Niet dus naar ik begrepen heb. De eerste fotograaf stond veelal juist heel ergens anders. Dan krijg je echt andere foto's... :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruiloftfotografie: Dress to impress

Berichtdoor Tzigane » di jul 15 2014 1:27 am

Fantastisch, met name foto 4. Tweede fotograaf zijn is erg fijn, gewoon lekker de leuke shots maken.

(als ik een goedlopend bedrijf in bruidsfotografie zou ik een eerste fotograaf inhuren en zelf tweede fotograaf spelen. :mryellow: )
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten