Roltrap in kleur en zwart-wit

Onderwerp:

Roltrap in kleur en zwart-wit

Berichtdoor josti » za aug 08 2015 12:51 pm

Deze roltrap kwam ik tegen in Belluno. Verbinding tussen een grote parking en de oude stad met drie enorme roltrappen. Door de breking van de kleuren in de overkapping vind ik de kleurenversie aantrekkelijk, maar zwart-wit doet het ook goed. Wat vinden jullie?

Afbeelding

Afbeelding
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Twee versies

Berichtdoor FritsS » za aug 08 2015 1:39 pm

De kleurenversie is iets meer levendig, het zwart-wit slaat wat dood. Wel mooi, maar zo steriel. Mijn idee dus.
FritsS

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Frankie » za aug 08 2015 1:42 pm

Voorkeur voor zwartwit. Sowieso omdat ik daarvan hou bij strakke vormen, kwestie van smaak. Mooi is de wisselwerking tussen de roze en blauwgroene tinten in de kleurenversie maar de strakkere zwartwitversie maakt die versie net wat sterker in mijn beleving.
Frankie

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor JaapV » za aug 08 2015 3:00 pm

Zoals ze getoond zijn vind ik de kleurversie mooier.
Maar ik denk dat ik meer voor zw/w zou voelen als die harder contrast zou hebben.

Wel altijd een leeerzame kijkoefening, die twee versies!
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
JaapV

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Rik Rollinga » za aug 08 2015 4:25 pm

De kleurenversie heeft al weinig kleur. Het gaat toch een beetje om het lijnenspel, dat maakt de foto en dat vind ik beter tot zijn recht komen in de zwartwit versie. Sterker nog, ik vind de kleuren storend.
Als het niet echt hoeft.
Rik Rollinga

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor ATOR » za aug 08 2015 5:14 pm

Niet zo'n fan van de ratjetoe combinatie van kleuren: groen met magenta in het glas, het gele lamplicht, de azuurblauwe paal met geel met rode knop. Als ik hem kleur zou houden dan zou ik het kleurenpalet van de omgeving beperken tot één kleur die mooi complementair is met de rood/gele knop. Blauw of cyaan zou goed werken.

Met zwart-wit zit je bij dit soort foto's altijd goed maar het maakt hem wel wat saai omdat iedereen dit soort foto's zwart-wit maakt.
ATOR

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Highlander » za aug 08 2015 9:58 pm

De zwart / witte, maar die zou ik wel wat meer pit geven, en wat korrel, misschien een beetje vignettenring, dat het allemaal wat minder steriel wordt.
Voor de rest lijnenspel goed voor elkaar :thumbup:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Highlander

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor josti » za aug 08 2015 10:02 pm

Dank voor jullie reacties; in eerste instantie maakte ik de foto met het oog op een strakke, steriele zwart-witfoto met het lijnenspel en de symetrie. Op de pc viel mij de reflectie op in de overkoepeling en dat vond ik ook wel wat hebben. Dat brachtt mij aan het twijfelen welke versie het prettigst kijkt.
@ FritsS, JaapV en Highlander; ga dat nog eens verder proberen. Ik zoek nog naar de juiste manier om krachtige wart-witbeelden te maken (misschien toch eens NIK aanschaffen :wink: ). Nu eerst maar eens met de schuifjes in LR spelen.
@Ator; Goede suggestie. Ik had dat nog niet zo gezien, maar nu je het noemt is het dat, wat mij nog niet vol voor de kleurenversie heeft doen kiezen. Ga ik ook wat mee proberen.

Groet, Josti
josti

Maandopdrachten

Onderwerp:

Berichtdoor Vincent » za aug 08 2015 10:14 pm

1 persoon op de roltrap zou voor mij de foto een stuk beter maken. Liefst met een beetje een markant silhouette...

Afgezien van de symmetrie, en dat is bij een dergelijke foto ook niet echt een kunst als we eerlijk zijn, zit er verder weinig interessants in de foto voor mij.

Met nabewerking nog wel wat meer pit in te krijgen maar ik denk niet dat het fan een super boeiende plaat wordt. Ik zou dus nog eens terug gaan want er zit potentie in de locatie. Een man met een mooie donkere jas, hoed en paraplu zou ideaal zijn, maar dan kun je misschien lang wachten :wink:
Vincent

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor josti » za aug 08 2015 10:29 pm

Dank voor je feedback djunclesam. Wel grappig: iedereen wachtte keurig tot ik de foto had genomen. Was ook de bedoeling om hem zonder persoon te maken. Zit wel wat in je suggestie: heb ik volgend jaar al een doel voor mijn vakantie :lol:
josti

Maandopdrachten

Onderwerp:

Re: Roltrap in kleur en zwart-wit

Berichtdoor Brutus » za aug 08 2015 11:30 pm

Mooi beeld; inderdaad zie ik wat je bedoelt met de kleuren in het glas.

Ik zou hier niet voor zw/w gaan, maar wat spelen met de kleurtemperatuur.
Koeler; zodat de kleur in de roltrap meer naar neutraal gaat, misschien zelfs wat naar blauw.
Tikkie meer contrast en helderheid... topplaat.
De kleuren in het raam blijven, en de de paal in het midden met zijn fraaie rode knop springt er wat meer uit.

(en als je geen bezwaar tegen manipuleren hebt, misschien de drie rechthoekige witte lampen aan het einde van de tunnel zwart schilderen?)

Ben benieuwd!
Groet,
Bert
Brutus

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor bcvthul » zo aug 09 2015 8:34 am

Beste Josti,
Ten eerste mijn complimenten op de foto's. Ik vind de compositie goed!

Mijn voorkeur gaat uit naar de versie in zwart-wit. Ik moet wel zeggen dat ik het lastig vergelijken vind, twee (relatief) kleine plaatjes. Ik zou ze graag in het groot (afgedrukt?) naast elkaar willen zien om een vergelijk te kunnen maken.

Met groet,

BC
Nikon D850, Nikkor AF-S 105mm F2.8 G IF-ED VR II , Tamron 70-300 F/4-5.6 Di VC USD, Nikkor AF-S 35mm F1.8 G ED, Nikkor AF-S 50mm F1.8G, Tamron SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD, Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD G2
bcvthul

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor josti » zo aug 09 2015 10:09 am

Dank heren!
@Brutus: ik neem je suggestie mee en ga daar ook wat mee spelen.
@bcvthul: volgens mij staan ze op originele grootte: NEf geëxporteerd naar jpeg 300dpi, kwaliteit 100%. Op Flicker gezet en daarvan het origineel hier gepost..Kan het nog groter?

Groet, jos
josti

Maandopdrachten

Onderwerp:

Berichtdoor josti » ma aug 10 2015 8:59 pm

Ik heb iets geknutseld met de beide versies. Lastig als beginner in PS. LR gaat ieets makkelijker, maar dan kon ik bv moeilijk de lichten achterin zwart schilderen. Voor ervaren PS'ers waarschijnlijk goed te zien, maar het gaat om het idee hoe de foto's nu overkomen:

De kleurenversie voor en na:
Afbeelding

Afbeelding

En de Zwart-witversie voor en na:
Afbeelding

Afbeelding
josti

Maandopdrachten

Onderwerp:

Berichtdoor JaapV » ma aug 10 2015 9:24 pm

Leerzaam, josti!
Is de nieuwe kleurversie Adobe standard? En de eerdere Camera standard?

Ik heb meestal wat tegen Adobe standard. Gebruik zelf meestal Camera neutral, omdat die in principe meer kleurnuances toont.
Maar hier vind ik je tweede kleurversie mooier en levendiger dan de eerste.
Zelfs mooier dan de tweede zw/w (met hoger contrast) en dat had ik niet verwacht.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
JaapV

Clublid

Contacteer:

Terug naar “Overig”