Terugblik op 2017...

Onderwerp:

Terugblik op 2017...

Berichtdoor Maurice » vr dec 22 2017 9:49 pm

Tijdens het archiveren van de foto’s uit 2017, kijk ik persoonlijk met genoegen terug op een aantal leuke en gezellige activiteiten. Een jaar waarin ik weer na een pauze, met ondersteuning van Lei, voor onze club activiteiten organiseer in de regio Zuid-Oost Nederland. Ik vond het leuk om het NCN jaar samen te vatten in 10 foto’s, te voorzien van een korte toelichting en met jullie te delen.

22 | 01 | Winterwandeling in de Ardennen
Sneeuwval in de Ardennen is nauwelijks te voorspellen, vandaar dat deze eerste activiteit in januari last-minute werd georganiseerd. Het werd een fantastische dag met een verse sneeuwlaag en mooie blauwe luchten, die vervolgens gerant staan voor prachtige winterse beelden op de Baraque Michel (674 m hoogte). Zijdelings van de houten vlonders, maakte ik een foto die de omstandigheden van onze dag laat zien.
Afbeelding


19 | 02 | Maastricht & Co
Deze activiteit vond plaats in een deel van Maastricht waar ik zelf nog niet eerder geweest was, namelijk het Frontenpark. Dit park maakt deel uit van de omvangrijke vestingwerken van Maastricht en vormt nu een prachtig natuurgebied. In twee groepen hebben we de gangenstelsels van de bunkers bezocht en het natuurgebied zelf. Nadien zijn we met de hele groep door het centrum van Maastricht gewandeld. Onderstaande foto is op de Hoge Brug gemaakt, waarbij de leuningen, treden en de bestrating gezamenlijk het beeld vormen.
Afbeelding


18 | 03 | Aken & avondfotografie; 1e keer
De activiteit naar Aken was een groter succes dan vooraf gedacht; een rondleiding door de eeuwenoude Dom, gecombineerd met avondfotografie in de sfeervolle en smalle straatjes sprak clubleden kennelijk erg aan. Achteraf bleek de Dom uitermate fotogeniek te zijn, maar zoals de meeste kerken ook erg donker binnen. We mochten helaas geen statief gebruiken, dus dat was serieus ISO-kietelen om tot goed belichte beelden te komen. De foto is (liggend in het gangpad) gemaakt onder de centrale grote kroonluchter.
Afbeelding


01 | 04 | Aken & avondfotografie; 2e keer
Vanwege de teleurstellingen dat de activiteit op 18/3 meteen al volgeboekt was, hebben we een 2e ronde in Aken gepland. Het programma was identiek; een rondleiding door de Dom, eten bij Hanswurst en daarna weer naar buiten om avondfoto’s te maken. Helaas wel weer (1e keer ook al…) erg veel regen deze dag, maar dat zorgt wel voor mooie reflecties op de straatklinkers. Tijdens het eten zag ik een interessante ‘foto’ voorbij wandelen… dus snel naar buiten, erlangs gerend en de (voor mij) bijzondere foto gemaakt. Ik zie deze man namelijk vaker in Aken, maar ik kon ‘m nooit eerder op deze wijze fotograferen.
Afbeelding


23 | 04 | Hallerbos
Een NCN Klassieker bij uitstek; het bezoek aan het Hallerbos. Een bos waar je als fotograaf eigenlijk geweest moet zijn! En ook dit jaar waren er weer veel clubleden, die midden in de nacht uit bed stapten om op de afgesproken tijd (06:00 uur…) op een donkere en verlaten parkeerplaats samen te komen. Hoewel ik het bos voor de derde keer bezocht, blijft het een magisch en sprookjesachtige ervaring. Door het vroege tijdstip worden de hyacinten mooi belicht door de opkomende zon, met als bijkomend voordeel geen last te hebben van andere bezoekers. Onderstaande foto is mijns inziens kenmerkend voor de sfeer en kleuren in het Hallerbos.
Afbeelding


13 | 05 | Macrofotografie in Klein Costa Rica
Midden in het tuinbouwgebied van het Brabantse land ligt een prachtige tropische vlindertuin, waar ook vogels en andere amfibieën leven. Ideaal als locatie voor macrofotografie. Vanwege de samenwerking met Kamera Express staat deze dag in het teken van een fotowedstrijd. Hoewel ik uitgesloten was van deelname aan de fotowedstrijd, vond ik het toch erg leuk om te experimenteren met z/w macrofoto’s als resultaat. Beetje vreemd wellicht, maar persoonlijk mis ik de kleuren eigenlijk niet bij onderstaande foto.
Afbeelding


02 | 09 | De langste dag in Valkenburg
Een activiteit met extreem veel voorbereidingstijd dreigde letterlijk in het water te vallen door de zeer natte dag op 1 juli. Vandaar dat er uitgeweken is naar een alternatieve datum na de zomervakantie. Niet eerder had ik een dergelijk uitgebreid dagprogramma, met diverse afspraken waar we echt op tijd moesten zijn. Maar ik kijk terug op een dag die voorbij gevlogen is, ook al duurde de activiteit 12 klokuren. Ik maakte onderstaande foto van de bobsleebaan boven op de Wilhelminaberg, met uitzicht op Valkenburg.
Afbeelding


28 | 10 | C-Mine Genk
Na een verkenningsrondje door C-Mine met mijn Limburgse vrienden, bleek al snel dat deze locatie prima geschikt zou zijn voor een NCN activiteit. Na meerdere e-mails werd ons bezoek bevestigd, des te groter is de verrassing als we alsnog het ondergrondse deel niet mogen bezoeken, vanwege een tentoonstelling speciaal voor kinderen. Pffft… jammer, maar er bleef nog genoeg fotogeniek erfgoed over dat we tot in detail konden vastleggen. Een dag waarbij we ook een frietkot geplunderd hebben en tot in de avond (en in de regen) doorgegaan zijn met fotograferen. In het labyrint maakte ik onderstaande foto.
Afbeelding


25 | 11 | Vier Sluizentocht & Plan B…
In het verleden zijn we al vaker met rederij Stiphout op stap gegaan, deze keer echter niet in de richting van Luik maar als sluizentocht rondom Maastricht. Een gemoedelijke activiteit waarbij het weer niet direct een rol zou spelen, gezellig bijpraten aan boord dus. De weersverwachtingen bleken ons aanvankelijk slecht gezind, waardoor een alternatief noodzakelijk was voor de geplande stadswandeling ná de boottocht. Plan B, het bezoek aan de kerstmarkt in de mergelgrotten in Valkenburg, had ik bewust vooraf niet kenbaar gemaakt en als verrassing gelaten. Hoewel plan B niet ieders keuze was; bleek het alsnog een prima alternatief; droog, warm, sfeervol en typisch Limburgs. Onderstaande foto van de sluiswachter maakte in de sluis van Ternaaien.
Afbeelding


16 | 12 | Kerstsfeer in Antwerpen
Een tweede NCN-klassieker; het bezoeken van een gezellige en mooi verlichte stad tijdens de kersttijd. Deze keer staat er geen Brugge, maar Antwerpen op de agenda. Vanwege de grote interesse hebben we twee groepen gevormd, waarbij de tweede groep door Patrick door Antwerpen geloodst werd. Of werd Patrick door de groep geloodst…? In ieder geval hebben we na het avondeten de twee groepen samengevoegd. Patrick en ik hadden vooraf een uitdaging voor elkaar bedacht; voor mij betekende dit zes foto’s plaatsen die met een groothoek (max. 20mm) zijn genomen… Ik maakte onderstaande groothoekbeeld in de buurt van de Groenplaats.
Afbeelding


Kortom een heel mooi jaar waarin ik 1650 kilometer in de auto naar activiteiten gezeten heb, om 210 clubleden te mogen ontvangen. En ja… we hadden inderdaad vaker regen dan ons lief was; Maastricht, 2x keer in Aken, Genk, Sluizentocht en Antwerpen. Voor volgend jaar heb ik weer genoeg ideeën in mijn hoofd met thema’s als; urbex- en sportfotografie. Maar ook een ondergrondse boottocht, het bezoek van een prachtig natuurgebied en ik probeer een rondleiding te fixen in een enorme energiecentrale…
Maurice

Regiocoördinator
Berichten: 1334


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Terugblik op 2017...

Berichtdoor Patrick » vr dec 22 2017 10:09 pm

Geweldig overzicht Maurice! Het is meestal zo'n eind weg dat ik niet altijd mee ga, maar dat ligt niet aan je activiteiten of de organisatie. Volgend jaar hopenlijk weer zo'n mooi programma!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Terugblik op 2017...

Berichtdoor marcel.b » vr dec 22 2017 10:24 pm

Aan deelname nooit geen gebrek :wink: Mooie plaatsen bezocht ! en vooral veel lol , helaas niet aan alle activiteiten mee kunnen doen maar probeer het wel :thumbup:
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Gebruikersavatar
marcel.b

Forumlid
Berichten: 3877


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Terugblik op 2017...

Berichtdoor Robert » za dec 23 2017 1:05 am

Wat een prachtige terugblik. Van dito activiteiten. Volgend jaar probeer ik bij meer activiteiten aanwezig te zijn, zeer de moeite waard en altijd super gezellig.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Terugblik op 2017...

Berichtdoor Maurice » za dec 23 2017 7:17 pm

Bedankt voor de complimenten! :thumbup:
Maurice

Regiocoördinator
Berichten: 1334


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Terugblik op 2017...

Berichtdoor Kees H » za dec 23 2017 7:21 pm

Het was weer een gezellig jaar in het zuiden, volgend jaar ben ik weer van de partij
Maurice, Lei en de anderen bedankt :clap:
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI


https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Gebruikersavatar
Kees H

Clublid
Berichten: 2308


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Terugblik op 2017...

Berichtdoor the_cyberspace » za dec 23 2017 7:31 pm

Mooie en leuke terugblik! :thumbup:

Ik ben met veel uitjes mee geweest en hoop dat volgend jaar ook te mogen doen...
"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Flickr
Gebruikersavatar
the_cyberspace

Clublid
Berichten: 377


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Terugblik op 2017...

Berichtdoor Henk » za dec 23 2017 7:37 pm

Mooie terugblik Maurice. Ben zelf helaas alleen mee geweest naar Klein Costa Rica en moest tot mijn grote spijt Aken aan me voorbij laten gaan, hoewel juist ik had aangedrongen op een 2e rondje. Wellicht kom ik volgend jaar vaker naar het zuiden.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1731


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Terugblik op 2017...

Berichtdoor Genster » za dec 23 2017 7:43 pm

Ik ben maar bij 4 van deze activiteiten aanwezig geweest.
Ze warenl alle 4 top! Bedankt Maurice (en Lei) :thumbup:
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Terugblik op 2017...

Berichtdoor Frankie » zo dec 24 2017 9:07 pm

Mooie terugblik Maurice. Prachtige beelden en trips maak je, goud voor NCN !
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Terugblik op 2017...

Berichtdoor Highlander » zo dec 24 2017 9:42 pm

Mooi overzicht Morris, ik ben ditjaar weer met veel plezier afgezakt naar het zuiden van ons land.
En ben benieuwt naar het programma van 2018
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Terugblik op 2017...

Berichtdoor Vincent » zo dec 24 2017 10:07 pm

Frankie schreef:Prachtige beelden en trips maak je, goud voor NCN !


Dat. :clap:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Terugblik op 2017...

Berichtdoor Maurice » ma dec 25 2017 5:44 pm

Dergelijke commentaren geven positieve energie!
Dank daarvoor. :thumbup:


Uiteraard mogen jullie dit draadje gebruiken om eventueel zelf terug te blikken op 2017 en dat hoeft echt niet alleen van Zuid-Oost activiteiten.
Plaats dus gerust foto's erbij, graag zelfs. Welk moment was bijzonder en waarom...?
Altijd leuk om herinneringen op te halen van ons afgelopen NCN-jaar.
Maurice

Regiocoördinator
Berichten: 1334


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Terugblik op 2017...

Berichtdoor marcel.b » ma dec 25 2017 7:53 pm

Laat ik dan aftrappen...

Het was die dag in de Ardennen zelfs aangenaam vertoeven in de volle zon met de op sommige plaatsen diepe sneeuw . Een mooie wandeling in een schitterend gebied :thumbup:
Baraque Michel in zwart/wit

AfbeeldingDSC_6588 by Marcel Blom, on Flickr

Een lichte bries zorgde voor wat vallende sneeuw...

AfbeeldingDSC_6568 by Marcel Blom, on Flickr
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Gebruikersavatar
marcel.b

Forumlid
Berichten: 3877


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Terugblik op 2017...

Berichtdoor Genster » ma dec 25 2017 7:56 pm

Mooi Marcel :thumbup:

Dat was een leuke dag. Ik was veel te dik aangekleed, weet ik nog wel :D
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten