Halo

Onderwerp:

Halo

Berichtdoor ben42 » za jun 06 2020 4:04 pm

Afbeelding
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Halo

Berichtdoor Boem » di jun 09 2020 6:46 pm

Grappig surreëel dat de zoon niet in het midden van z'n eigen halo staat.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Halo

Berichtdoor ben42 » wo jun 10 2020 1:14 am

De cirkel staat niet in het midden van het beeld. Om een ronde cirkel op de foto te krijgen, moet het midden van de cirkel precies in het midden van beeld staan.

Bij normale objectieven **) is het zo dat een bal die zich niet op de optische as bevind altijd enigszins ovaal wordt afgebeeld. In de praktijk merk je dat alleen bij groothoek objectieven en vooral bij extreme groothoek objectieven.

Extreem voorbeeld:
Afbeelding
De ballen zijn precies even groot en bevinden zich op dezelfde afstand van de lens. ***)
Het is goed te zien dat de bal die zich verder van het midden van de opname bevindt zowel in de lengte als de hoogte wordt uitgerekt. De zes 'kleine' ballen rechts zijn kopieën van de linker bal, waarbij de grote niet is veranderd.

Vriendelijke groet,
Ben

**)
8 mm lens en het beeld is ook nog eens wat meer vertikaal gezet.
Voor tilt en shift objectieven is de situatie iets complexer.

***)
Opnamen met een Keymission 360 en de projectie is rectilinear, gemaakt met Hugin.

De keuze voor een bal is gemaakt omdat vanaf welke hoek je een bal bekijkt deze altijd rond is. Een cirkel onder een hoek bekeken wordt ovaal. De getoonde halo is een verschijnsel, deze halo kun je niet onder een hoek bekijken, op de zelfde manier als dat je nooit naar de onderkant van een regenboog kunt gaan.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Halo

Berichtdoor ben42 » wo jun 10 2020 1:34 am

Hier nog een foto, waarbij het beeld niet is rechtgezet. Hierbij ontstaat de ovaal al op de sensor in de camera.
Dit is het volledige beeld, geen crop, niet rechtgezet.
Afbeelding

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Halo

Berichtdoor signxpress » wo jun 10 2020 9:01 am

Ik moet zeggen dat die 8mm best wel flink vervormd aan de linker en rechter zijkanten. Ik heb dan niet zo'n extreem groothoek, die van mij is 14mm en blijven de zijkanten beheerst.
Echter maak ik wel een panorama's, voorheen altijd met mijn 35mm, maar sinds kort met de 14mm. Hiermee ga ik weer stoppen, na het in elkaar zetten van de panorama's zie ik te vaak onscherpe delen terug komen in mijn foto's door lichte vervaging aan de zijkanten.
Vorige week een mooie locatie, foto in elkaar gezet en het was knudde, ik heb het al weg gemieterd.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Halo

Berichtdoor ben42 » wo jun 10 2020 12:39 pm

Halo, of Hallo,

In principe (maar niet helemaal) vertekenings-vrij, 8 mm op DX formaat. Ik neem aan dat de 14 mm op FX formaat wordt gebruikt. Hieronder doe ik even alsof de 8 mm, echt 8 mm is en vertekenings vrij op 24mm X 16mm en de 14 mm echt 14 mm is en vertekenings vrij op 36 X 24 mm is.

Het onderwerp van de draad wordt wel wat breder (pun not intended), maar voor mij vaak wel leerzaam en interessant en ik hoop dat anderen het ook leerzaam en/of interessant vinden.

De 8 mm (DX) zou op FX overeenkomen met 12 mm. 12 mm heeft natuurlijk wat meer beeldhoek dan 14 mm op hetzelfde formaat. Er is best een verschil wat je extra in beeld krijgt, zeker in krappe ruimtes en wat ook prettig is dat je door dichterbij te komen juist veel (vaak mensen) uit beeld kunt laten verdwijnen.

Er is geen vertekening, maar bij het bekijken van de beelden is er wel sprake van vervorming of misvorming. Resultaten van deze groothoeken zo bekijken dat ze overeenkomen met de werkelijkheid is niet meer praktisch. Voor de 8 mm zou je dan op een afstand van de halve beeldhoogte moeten kijken precies in het midden van de foto. Niet praktisch en dat lukt ook maar met e'e'n oog tegelijkertijd. Bij normale beeldhoeken compenseren we dat zelf, in de bioscoop hoef je ook niet precies in het midden voor het doek te zitten. Maar bij deze groothoeken gaat de oprekking aan de randen en in de hoeken in bepaalde gevallen wel opvallen. (Heel vaak ook niet).

De uitrekking in de hoeken bij de 8 mm is extreem. Maar voor de 14 mm is de uitrekking in de hoeken ook nog wel extreem. Het is wel minder maar nog steeds heel veel. Doe maar eens een schatting van hoeveel de uitrekking is in de uitterste hoeken voor de 8 mm (DX) **) en de 14 mm (FX). Mijn 'inschatting' is dat je de uitrekking zwaar zult onderschatten ook voor je 14 mm objectief.

Dank je voor je belangstelling,
Vriendelijke groet,
Ben




**)
De 8 mm is in werkelijkheid waarschijnlijk meer een 9 mm, in de hoeken is er wel sprake van wat vertekening die ik in lightroom kan corrigeren. En het formaat is niet echt 24*16, maar net een ietsje pietsje kleiner. De 'theoretische' uitrekking wordt dan ook niet gehaald.
Twee zeer kleine balletjes, op gelijke afstand van de camera (voorste nodal punt), waarbij een balletje precies in het midden en een balletje precies in de hoek. En dan de verhouding van de grootste doorsnedes van de twee balletjes.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Halo

Berichtdoor Boem » wo jun 10 2020 5:34 pm

Sorry dat ik dit allemaal naar boven haal, dat was niet mijn bedoeling. Ik had me wel gerealiseerd dat dit door perspectivische vertekening zou komen.

Ik vind de laatste foto trouwens mooier, maar dan heb je die surreële strandbal weer niet :)
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Halo

Berichtdoor Boem » wo jun 10 2020 5:51 pm

Ik hoop niet dat je het erg vindt maar ik heb in photolab even softwarematig je foto ge'tilt' zodat de halo ongeveer rond is. Lukte niet helemaal omdat photolab als hoogste tiltwaarde "125"geeft en dat is net niet genoeg. Ik weet overigens niet wat dat precies betekent, misschien 125% tilt?? Dat is volgens mij ongeveer 51 graden omhoog (100% = 45 graden).

Afbeelding
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Halo

Berichtdoor bcvthul » do jun 11 2020 7:43 am

@boem: nu nog even de gebouwen rechtzetten...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Halo

Berichtdoor ben42 » do jun 11 2020 11:42 am

Kan natuurlijk ook :
Afbeelding

Maar dit kan dan niet meer als Rectilineare projectie
Waarom niet ?
Voor een Rectilineare projectie en de halo als cirkel te laten projecteren, dient het midden van de cirkel op de optische as te vallen.
Voor een Rectilineare projectie en de vertikalen parallel en vertikaal te laten projecteren, dient het de horizon op de optische as te vallen.
Er is maar één optische as. (Of deze nu door transforms of 'perspectief' projecties verschoven wordt, het blijft er één).

Slordig. Bovenstaande foto is dan ook gemanipuleerd in photoshop, waarbij een paar technieken door elkaar gebruikt zijn, snel en slordig, dit om het idee te illustreren.

Eerst geprobeerd in lightroom met transform, de halo cirkel rond te maken en dan de zon in het midden van de cirkel, dit wilde mij niet zo goed lukken. Bij extreme transforms lukken mij dingen wel vaker niet goed. (Lightroom 4 kreeg ik het vaak niet voor elkaar om een rechthoek weer echt recht te maken, met de automaten in lightroom classic lukt het nu meestal wel).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Halo

Berichtdoor Boem » do jun 11 2020 3:27 pm

Best indrukwekkend hoe goed dat nog gelukt is!
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Halo

Berichtdoor bcvthul » do jun 11 2020 5:56 pm

Ja, ik ook.

@ben: waarom plaats je foto’s met een halo? Waar gaat het nu om?
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Halo

Berichtdoor ben42 » do jun 11 2020 6:49 pm

Bovenstaande foto's zijn gemaakt in Rome, de foto met het 'incomplete' halo is gemaakt van zeer dicht bij de Colonna Traiana, deze staat er net niet op. Op de achtergrond de Altare della Patria.
De tweede foto is een kwartier later gemaakt. Bij de tweede foto is het halo opzettenlijk volledig in beeld genomen, met zoveel mogelijk voorgrond. Net voor ik de tweede foto maakte zag ik door de zoeker iets geks, afdonkering binnen een cirkel. Ik dacht wat heb ik nou aan mijn fiets hangen. Dacht eerst dat het een effect van de zoeker was. Maar door naar de lucht te kijken was de halo ook zichtbaar met het blote oog.

Een halo zien of op de foto zetten (is voor mij) best bijzonder, ook wel eens twee bijzonnen op de foto gezet, maar dit soort halo's zie ik niet vaak. En bij het betreffende bezoek aan Rome waren er in ieder geval geen andere mensen waarvan ik weet dat ze de halo zagen.

Net als een regenboog zie ik de halo als een natuurverschijnsel. Minder mooi, maar bijzonder genoeg om op de foto te zetten en te delen.

Het ging dus om het natuurverschijnsel halo, misschien komen ze wel vaak voor, maar met de meeste mensen zie ik ze niet vaak.

En zoals dat op Fora gaat iemand zag in de foto van de halo weer een geheel ander verschijnsel, namelijk dat de halo ovaal wordt afgebeeld en de zon niet in het midden staat. Waardoor we op projecties kwamen en dan met name van (extreme) groothoeken.

Halo rond (zon in het midden), gebouwen recht en projectie die rectilinear is. Kies er twee. Mijn poging om het recht te zetten komt dan weer voort uit dat ik al weer een hele tijd geleden heb gezien dat iemand met photoshop heel veel dingen recht wist te zetten en toch wist te voorkomen dat je heel erg veel rek in de hoeken en aan de randen krijgt. Ik zal eens kijken of ik die draad nog terug kan vinden. Daar had iemand een panorama met heel veel rechte lijnen keurig toch recht gekregen.

Vriendelijke groet,
Ben

Het tempo in Rome lag hoog, dus andere mensen op het halo wijzen heb ik niet eens gedaan. Wat ik achteraf heel erg jammer vond is dat ik niet een aantal (of één iemand) heb laten poseren voor het halo. Dan zou je ze thuis heilig kunnen verklaren met het Halo om het hoofd. (Als verrassing, ik denk niet dat mensen erop bedacht zijn dat ik ze inclusief halo zou hebben gefotografeerd). (Gemiste kans).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Halo

Berichtdoor ben42 » do jun 11 2020 6:51 pm

Boem schreef:Best indrukwekkend hoe goed dat nog gelukt is!

Ja wat ja al niet kunt doen als je thuis in een teams meeting zit en aan het werk bent.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Halo

Berichtdoor bcvthul » do jun 11 2020 10:06 pm

@ben: bedankt voor je antwoorden op mijn vragen.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten