VINTage

Onderwerp:

VINTage

Berichtdoor Skippy » vr okt 02 2020 7:09 pm

Langzaam maar zeker herontdek ik het plezier van manual focus objectieven op de Z6.
Vandaag kwam ik min of meer bij toeval op het spoor van vintage winkel VINT in Amersfoort en heb daar onderstaande serie foto's gemaakt.
Alle foto's gemaakt met de Nikkor 28mm f2.8 AIs, een klassieker onder de AIs objectieven die het ook op de Z6 nog prima doet.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VINTage

Berichtdoor Ivan10 » vr okt 02 2020 7:42 pm

Leuk!
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: VINTage

Berichtdoor bcvthul » za okt 03 2020 11:23 am

Goed bezig, Luc! Mooi om te zien dat je op de nieuwste nikon camera nog (goede) oude lenzen kunt gebruiken.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: VINTage

Berichtdoor henkk » za okt 03 2020 8:20 pm

Ziet er gezellig uit.

Ben wel benieuwd wat er wel en niet werkt qua functionaliteiten. Open lens lichtmeting? Welke belichtingsstanden? Scherpstelhulpen (bolletje en/of contouren)?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VINTage

Berichtdoor Skippy » zo okt 04 2020 1:35 pm

Bedankt Ivan, Beert Chris en Henk voor het kijken en reageren.

Henk, bijna alle vaste waarden in het fotografische leven vallen weg :wink:

Een AI(s) objectief wordt m.b.v. een adapter op een Z-camera gebruikt. Dat kan de FTZ-adapter zijn van Nikon of een van de vele andere "domme" (geen ondersteuning voor AF objectieven) adapters van veelal Chinese aanbieders. Ik gebruik een K&F adapter.

De camera weet niet welke diafragmawaarde op het objectief geselecteerd is. Er is, tenzij je een (achteraf) gechipt objectief hebt, geen elektronische communicatie tussen objectief en camera. De adapter is uitsluitend een verloopstuk van kleine F-mount naar grote Z-mount. In de EVF zie je daarom geen diafragmawaarde, ik neem bij het fotograferen daarom als uitgangspunt de diafragmawaarde bij maximale opening. Ik draai de diafragmaring naar uiterst links en dan weet ik met een f2.8 objectief dat ik op f2.8 begin en dat een stop naar rechts f4 is, twee stops f5.6. etc. Daarmee bepaal ik het uitgangspunt voor de belichting en scherptediepte.

Als je dan in Aperture-mode fotografeert stel je het diafragma in op het objectief, de camera selecteert minimaal 1/30sec (bij de 28mm) en een variabele iso-waarde zoals noodzakelijk voor de belichting. Voor meer controle is het beter om in M-mode te fotograferen en zelf de diafragmawaarde (beeld wordt wel donkerder in de EVF bij kleinere diafragma's) en sluitertijd te selecteren. Voor het gemak zou ik dan wel auto-iso kiezen. In de EVF kan je aan het histogram zien hoe de belichting uitpakt en indien nodig aanpassingen maken. In het menu kun je meerdere Non-CPU objectieven definiëren, dat gebruikt de camera om de minimale sluitertijd te bepalen bij gebruik van auto-iso.

Dan het scherpstellen, het grote voordeel van bijna elke camera met een EVF is dat je focus peaking en zoom kunt toepassen. Ik heb 200% zoom toegewezen aan de AF-On knop, 100% zoom aan de rode movie knop en 50% zoom aan de Fn1 knop. Tevens focus peaking waarde 3 in rood aan de Fn2 knop. In de EVF kun je dan, na handmatig scherpstellen op het objectief, controleren of het beeld op de juiste plek scherp wordt. Op YouTube staan veel filmpjes over dit onderwerp, bijv. deze https://www.youtube.com/watch?v=oPXTFLyu9gk

Het is al met al vooral geschikt voor fotografie van statische objecten en het vergt meer inzet van de fotograaf. Je moet geconcentreerd te werk gaan en het is na langere tijd redelijk vermoeiend. Maar wel leuk en het verschaft je toegang tot manuele objectieven van allerlei merken want bijna alles is met een adapter te gebruiken.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VINTage

Berichtdoor henkk » zo okt 04 2020 3:01 pm

Dank Luc, voor de uitgebreide beschrijving van de werkwijze. Weet ik wat me ooit te wachten staat (indien ooit). Het verbaast me dat de evf donkerder wordt bij kleine diafragma's (vgl scherptedieptecontrole op een slr). Loopt blijkbaar uit de aanpassingsgrenzen van de evf.

Wel fijn dat focus peaking werkt. En auto iso is natuurlijk ook een gemak.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VINTage

Berichtdoor Patrick » zo okt 04 2020 4:21 pm

Het is natuurlijk leuk om zo "omslachtig" met fotografie bezig te zijn, maar het beeld dat ik hier zie toont dat niet. Dan schiet het voor mij vaak het doel een beetje voorbij. Ik kan me de "investering" in moeite (door mezelf) beter voorstellen als je er door het karakter van het gebruikte objectief een apart beeld oplevert. Maar dit zou net zo goed met een modern objectief kunnen zijn geweest. Wat aangeeft dat het niet allemaal beter is tegenwoordig, dus wat dat betreft hulde voor de makers van vroeger!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VINTage

Berichtdoor Skippy » zo okt 04 2020 4:44 pm

Als het beeld je doel is kan ik me dat voorstellen, Patrick. Ik fotografeer onder het motto "het gaat niet (enkel) om de bestemming maar om de reis er naar toe". Persoonlijke smaak dus [emoji6]
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VINTage

Berichtdoor Patrick » zo okt 04 2020 6:32 pm

Ik fotografeer vooral omdat ik het leuk vind om te doen, dus dat zit wel goed. En uiteindelijk gaat het natuurlijk om het plaatje. Maar ik ben niet handig in handmatig scherpstellen bijvoorbeeld, dus dat ga ik zoveel mogelijk uit de weg. Want dat vind ik niet leuk. Een objectief dat me een apart beeld kan leveren dat me ook aanspreekt, dat zou me wellicht over de streep trekken. Zoiets.

Maar het lijkt me een genot om met je op te lopen en je lekker te zien "klungelen", zoveel liefhebber ben ik weer wel! :prost:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VINTage

Berichtdoor Gemmageluk60 » za okt 17 2020 1:29 pm

Mooie plaatjes, krijg spontaan zien om eens een kijkje te gaan nemen in VINT.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VINTage

Berichtdoor Skippy » za okt 17 2020 2:58 pm

Hoi Gemma, een dagje Amersfoort is sowieso de moeite waard. Hopelijk begin volgend jaar weer mogelijk zonder gedeeltelijke lockdown!
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten