Van UFO naar ISO

Onderwerp:

Van UFO naar ISO

Berichtdoor josti » wo feb 24 2021 12:30 pm

In de maandopdracht van januari 2021 (thema Blauw) heb ik een foto van een 'UFO' geplaatst. Diegene die mij kennen, weten dat één van mijn favoriete foto-onderwerpen 'vervreemding' is: iets fotograferen waarvan je denkt; "Wat is dit?"
De UFO is er zo een en hoewel het verhaal achter de foto normaal gesproken bij de winnende foto in het magazine komt te staan laat ik hier de 'making of' zien (in het draadje van de poll werd gevraagd wat er nu eigenlijk te zien is en heb ik beloofd te laten weten wat deze ufo nu eigenlijk is. Daarom bij wijze van uitzondering deze toelichting.
De UFO is natuurlijk geen echt unidentified flying object maar een identified standing object (een ISO dus :wink: )

In mijn woonplaats staat een scholengemeenschap met de naam 'Vechtdalcollege'. Bij één van de ingangen hebben ze daar de naam in groot formaat met cortenstaal geplaatst:
Zie deze eerste foto (in LR fors overbelicht om het geheel te laten zien).

Afbeelding

Zoals je ziet is deze 'letterbak' 's avonds verlicht met blauw licht. De letters hebben elk de vorm van een balk en zijn van binnen hol zodat daar de blauwe verlichting in geplaatst kon worden. 's Avonds ziet het er dan zo uit:

Afbeelding

Mijn oorspronkelijke idee was om vanaf de zijkant het blauwe schijnsel te fotograferen. Maar de eerste foto die ik zo nam, liet eigenlijk niets interessants zien. Vervolgens ben ik er omheen gaan lopen en ben gaan spelen met de letters en dat leverde al wat meer vervreemding op:

Afbeelding

en

Afbeelding

Toen ik vervolgens zo dicht mogelijk bij de 'O' kwam en een opname schuin van boven maakte werd de vorm van de 'O' wat mysterieuzer en met de juiste belichting zag ik dat de poten van mijn statief leken op een landingsgestel van een UFO. Een beetje nabewerken om de UFO-suggestie te benadrukken en het blauw goed uit te laten komen leverde deze vervreemding van een ISO naar een UFO op. Op de bodem van de holle ruimte zie je het daarin gewaaide blad.

Afbeelding
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Van UFO naar ISO

Berichtdoor Karina2 » wo feb 24 2021 12:45 pm

Geweldig Jos, heel inventief en creatief! En superleuk dat je het proces van "the making of..." hier deelt[emoji3]
Ook een erg mooie kleur blauw geworden zo.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Van UFO naar ISO

Berichtdoor Nikkormaat » wo feb 24 2021 1:12 pm

Leuk dit proces te lezen. Zo zie je maar weer hoe een beetje rondlopen en de ogen de kost geven tot een bijzondere foto kan leiden.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Van UFO naar ISO

Berichtdoor Tony D » do feb 25 2021 10:04 am

Mooi uitgewerkt en ter plekke gebruik maken van de mogelijkheden.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Van UFO naar ISO

Berichtdoor Frans Martens » do feb 25 2021 11:05 am

Top!
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten