Timelapse sterren

Onderwerp:

Timelapse sterren

Berichtdoor JDPix » vr sep 09 2022 8:32 pm

In de vakantie in Zuid-Frankrijk ben ik op een nacht om 02.30 uur opgestaan (ik moest wachten tot de maan onder was) om sterren te fotograferen. Ik ben het bos ingegaan op de camping waar we waren naar een deel waar niet werd gekampeerd.
Ik had dat van te voren al bedacht en wist dat er geen mooie voorgrond zou zijn. Daarom op onze rustige tocht naar het zuiden de ogen goed de kost gegeven. Twee mooi bij elkaar passende “zaken” gevonden. Zie straks verderop.

Ik heb ca. 300 foto’s gemaakt, belichting 10s, f/4, interval 11s. Dat kostte ongeveer een uur.
Thuis de foto’s bewerkt met Lightroom en Photoshop en er tenslotte een timelapse filmpje van gemaakt.
Verbazingwekkend om te zien wat er (buiten de sterren) allemaal door de lucht vliegt in dat uur. Dat zag ik pas thuis. Vliegtuigen, satellieten, meteorieten, ik weet het eigenlijk niet.
Filmpje: https://droogonline.nl/images/sterren%20film%20vrouw%20boom.mp4

Hoe groter het scherm hoe mooier je het kunt zien. Ook een niet al te lichte omgeving helpt.
Ook thuis zag ik pas twee geostationaire satellieten, neem ik aan. Wie kan ze ook terug vinden?
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 702


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Timelapse sterren

Berichtdoor Frans Martens » za sep 10 2022 2:22 pm

JDPix schreef:In de vakantie in Zuid-Frankrijk ben ik op een nacht om 02.30 uur opgestaan (ik moest wachten tot de maan onder was) om sterren te fotograferen. Ik ben het bos ingegaan op de camping waar we waren naar een deel waar niet werd gekampeerd.
Ik had dat van te voren al bedacht en wist dat er geen mooie voorgrond zou zijn. Daarom op onze rustige tocht naar het zuiden de ogen goed de kost gegeven. Twee mooi bij elkaar passende “zaken” gevonden. Zie straks verderop.


Heel fraai Johan.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Timelapse sterren

Berichtdoor JDPix » zo sep 11 2022 9:21 am

Dank je, Frans.
Het kost wat tijd maar dan heb je ook iets moois.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 702


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Timelapse sterren

Berichtdoor Dirk » zo sep 11 2022 9:54 am

Ja erg mooi geworden. Ook mijn bezoek heeft het vaak opnieuw afgespeeld.
Dirk

Clublid
Berichten: 8


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Timelapse sterren

Berichtdoor Peter » zo sep 11 2022 11:52 am

briljant werk
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Timelapse sterren

Berichtdoor Patrick » zo sep 11 2022 4:19 pm

Inderdaad erg fraai gedaan. En een prima locatie!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Timelapse sterren

Berichtdoor Henk » zo sep 11 2022 8:22 pm

Prachtig Johan. Heel fraai gedaan.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1731


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Timelapse sterren

Berichtdoor JDPix » ma sep 12 2022 10:31 am

Iedereen bedankt voor de mooie waardering.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 702


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Timelapse sterren

Berichtdoor ben42 » ma sep 12 2022 12:27 pm

Mooi en knap gedaan, mijn complimenten.
Ben

Voor:
JDPix schreef:Ook thuis zag ik pas twee geostationaire satellieten, neem ik aan. Wie kan ze ook terug vinden?
Naar gezocht en kon ze (nog) niet vinden. Zelf denk ik dat je de verklaring voor deze 'sterren' ergens anders moet zoeken. De hoeveelheid licht weerkaats vanaf deze satelieten is ongeveer gelijk aan de weerkaatsing van het licht in een vliegenoog op 5 km afstand. Helaas is mijn vermoeden als je de opname maakt met de lensdop in een verdonkerde ruimte dat deze twee geostationaire satellieten ook weer te voorschijn komen. Geostationaire satelieten zie je alleen op de plaatsen waar de sterren zich loodrecht naar (of van) de aarde af bewegen, dit was niet de richting van je camera.


Aanvulling 20220912 19:35 :
In totaal tientallen plekjes in beeld die licht blijven en niet bewegen, ook in het donkere gedeelte van het beeld.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Timelapse sterren

Berichtdoor Tony D » ma sep 12 2022 6:48 pm

Ik kan niet uit het filmpje opmaken in welke richting je hebt gefotografeerd. In ieder geval niet pal noord, dan zou de poolster ‘stil’ moeten zien staan.
Een geostationaire satelliet staat recht boven de evenaar op een afstand van ongeveer 36.000 km boven de aarde. Je moet dus naar het zuiden toe gefotografeerd hebben vanuit Frankrijk.
Ze zijn niet zo heel groot, dus ik denk niet dat je ze op een foto zoals deze kunt zien. Als je een stilstaand lichtpunt ziet, kan het ook een kapotte pixel in je sensor zijn.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2773


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Timelapse sterren

Berichtdoor ben42 » ma sep 12 2022 7:56 pm

Tony D schreef:Je moet dus naar het zuiden toe gefotografeerd hebben vanuit Frankrijk.
Voor Geostationair moet je op de lijn Oost West zijn. (Vrijwel parallel aan de evenaar).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Timelapse sterren

Berichtdoor EdvandeZilver » ma sep 12 2022 8:25 pm

Ga er maar vanuit dat de stilstaande pixels zgn. hot pixels zijn, ik zie ze zelfs in de zwarte voorgrond.
Die zou je in de nabewerking kunnen wegpoetsen, maar dat lijkt me veel werk. Zelf heb ik er in een nachtopname ook wel eens last van gehad.
https://svi.nl/HotPixels

Mooie opname trouwens met die zwarte contouren op de voorgrond.

ps. @Ben, waarom van die kleine lettertjes? Werk je bij een verzekeringsmaatschappij?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Timelapse sterren

Berichtdoor JDPix » di sep 13 2022 10:10 am

Ben42 in zijn "kleine lettertjes" en EdvandeZilver en Tony D suggereerden al dat de 'geostationaire satellieten' en de lichte pixels in de donkere gedeelten hot pixels zouden zijn. Zij hebben het bij het rechte eind denk ik nu.
Ik was van plan ook sterrensporen te genereren met de Photoshop plugin Star Trail Stacker by1CM69. Omdat dat programma om Black Frames vraagt heb ik die toen meteen na de sterrenfoto's ook gemaakt met dezelfde instellingen. Ik had nog niets gedaan met die Black Frames maar nu ik ze goed bekijk en de belichting wat opschroef zie ik inderdaad hot pixels op zo op het oog dezelfde plaatsen als in het filmpje.
En mocht het nog van belang zijn, ik heb gefotografeerd in (nagenoeg) westelijke richting.

Dank voor jullie opmerkingen, weer wat geleerd.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 702


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Timelapse sterren

Berichtdoor ben42 » di sep 13 2022 1:29 pm

EdvandeZilver schreef:ps. @Ben, waarom van die kleine lettertjes? Werk je bij een verzekeringsmaatschappij?
Het gaat om het filmpje, daar wilde ik de nadruk op laten bestaan.
De kleine lettertjes gaat om een 'technische' aanvulling, wel informatie, maar niet belangrijk voor het resultaat.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Avond- en nachtfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten