Jupiter 'dicht bij'

Onderwerp:

Jupiter 'dicht bij'

Berichtdoor henkk » do sep 29 2022 10:21 pm

Dezer dagen staat de planeet Jupiter dichterbij dan in vele jaren en ook nog eens in oppositie ten opzichte van de zon. We kunnen hem allemaal zien als een helder hemellichaam aan de oostelijke hemel na zonsondergang. Mooie uitdaging om te proberen er wat van op beeld te krijgen.

Dat viel nog niet mee. Ik heb foto's gemaakt met de 300 mm f/4 op de D850 en de J5 (die heeft een nog wat kleinere pixel pitch dan de d850 en qua beeld een cropfactor van 2,7 dus de 300 mm werd een equiv 800 mm). Ik heb ervan afgezien een TC17II er tussen te zetten. Ik heb ook gekeken met mijn telescoop adapter (levert een 30x telescoop) maar dat was niet beter dan wat op de foto's kwam. De belichting is een punt van zorg. Jupiter is snel overbelicht en in het andere geval zie je de manen weer niet. Op sommige foto's zijn een soort banden te zien op de planeet maar verder houden die beelden niet over.

Hierbij twee van de meest geslaagde beelden van elke camera. Wel leuk dat je die manen zo goed kunt zien.

d850:
Afbeelding_HK23408_bewerkt-1 by Henk Kohsiek, on Flickr

J5:
Afbeelding_DSC5590_bewerkt-1 by Henk Kohsiek, on Flickr

Het zijn beide 100 % crops en nabewerkt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jupiter 'dicht bij'

Berichtdoor imaginary_nl » vr sep 30 2022 9:39 am

Goede poging, het blijft lastig.

Wat bij planeetfotografie meestal wordt gedaan is "lucky imaging".
Dat houdt in dat er een flinke set beelden, meestal een film, wordt gemaakt.
Daarna wordt met software (bijvoorbeeld Autostakkert) een gewenst aantal beelden gehaald die op kwaliteit worden gesorteerd. Dese beelden die overblijven worden dan gestapeld om voldoende belichtingstijd te krijgen.

Het idee achter het maken van zo'n grote set beelden is dat de atmosfeer onscherpte veroorzaakt: het "twinkelen" van de sterren. In astronomie wordt dit ook "seeing" genoemd.
In de grote set beelden zijn er dan waarschijnlijk een aantal waarbij dit effect minimaal is en dus de hoogste scherpte hebben.

Bijkomend voordeel van een film (relatief korte belichtingstijden) is dat de draaing van de aarde minder effect heeft wanneer je niet gebruik maakt van een speciale montering voor astrofotografie: AltAz/eqmod kop die meedraait.

Voor de geïnteresseerden is er bijvoorbeeld de website/app http://clearoutside.com waarbij je de uitgebreide astrofotografieomstandigheden kunt bekijken.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jupiter 'dicht bij'

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr sep 30 2022 10:47 am

Interessante uitleg. Lijkt me lastige fotografie maar wel mooi!
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jupiter 'dicht bij'

Berichtdoor imaginary_nl » vr sep 30 2022 11:46 am

Zonder Henk zijn draadje te willen kapen, zijn er hier voorbeelden te zien van mensen die er veel tijd in steken:
https://www.astrobin.com/users/geoflewi ... ions/1694/
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jupiter 'dicht bij'

Berichtdoor Tony D » vr sep 30 2022 4:28 pm

Ik vind de foto met de J5 uitzonderlijk goed!
Je ziet de banen van de bewolking op Jupiter en de manen!
Chapeau!

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jupiter 'dicht bij'

Berichtdoor henkk » vr sep 30 2022 5:21 pm

Dank voor jullie reacties! Ik heb nog wat energie gestopt in dezelfde foto van de D850 en dan is er met wat goede wil ook wel iets als strepen te zien op Jupiter. Maar de afbeelding van Jupiter heeft een diameter van ca. 20 pixels dus dan kun je niet veel verwachten. En hij stond ook vrij laag aan de hemel zodat de foto door veel lucht gemaakt is.

Afbeelding_HK23408_bewerkt-2 by Henk Kohsiek, on Flickr
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jupiter 'dicht bij'

Berichtdoor gvdnberg » zo nov 06 2022 2:32 pm

Het valt me op dat je laatste foto minder chromatische aberratie heeft dan de eerdere foto.
(NB ik heb eerst mijn scherm van mijn iPad maar eens goed schoongemaakt, toen bleven de manen over…)
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Avond- en nachtfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten