Mijn eerste foto op dit forum...

Onderwerp:

Mijn eerste foto op dit forum...

Berichtdoor Arjen » di jan 17 2023 9:51 pm

Wat ik het liefst doe is avond fotografie, op de plaat is Dordrecht te zien genomen vanaf Papendrecht.
geschoten met een D500 en een Tamron 150-600 G2 en ISO100 f10 en 15 secondjes sluitertijd.
Alle commentaar is welkom..... :wink:
Arjen
Afbeelding
Arjen

Clublid
Berichten: 8


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn eerste foto op dit forum...

Berichtdoor Willem Focus » di jan 17 2023 10:19 pm

Hi Arjen,

Mooi tijdverdrijf dat avondfotografie. Kun je ook lekker op het gemak werken. Geen tijdsdruk en minder mensen die willen weten waarom en waarvoor je foto's maakt. Dordrecht ook een mooie stad voor die wijze van fotograferen.

Mooie foto ook, hoewel ik het jammer vind dat er eigenlijk 2 onderwerpen om aandacht roepen, de toren en de brug. Ik denk dat ze ieder apart ook heel mooi op de foto kunnen staan en de plaat daardoor rustiger zou worden.
Bovendien plaats je de foto ook erg klein op het forum. Mag best een maatje groter. Is ook prettiger kijken.

Maar hoe meer foto's van donker Dordt......hoe gezelliger het ..... :lol:



Groet....Willem :wink:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1439


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn eerste foto op dit forum...

Berichtdoor Brutus » za jan 21 2023 2:38 pm

Misschien zou je een volgende keer kunnen experimenteren met een (veel) langere sluitertijd in combinatie met water, 2 minuten of langer.
Op die manier vervlakt het wateroppervlak meer, dat kan extra sfeer geven. Kwestie van smaak en eigen stijl, natuurlijk.
Zoals Willem al schrijft, is het beeld wat klein, maar met een D500 op een stevig statief moet het scherper kunnen.
Hoever ben je ingezoomd met de Tamron?
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn eerste foto op dit forum...

Berichtdoor Arjen » ma jan 23 2023 10:09 pm

dank voor het commentaar Willem en Bert,

ik wilde juist deze compositie maken omdat dat gewoon in mijn hoofd zat :roll:
Het brandpunt was bij deze 170mm met de Tamron.
en wat de scherpte betreft... op de originele foto kan je de bakstenen naast de klok tellen.
denk dat de link en of de geüploade foto naar flickr er ergens iets niet goed ging....

groet, Arjen
Arjen

Clublid
Berichten: 8


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn eerste foto op dit forum...

Berichtdoor Willem Focus » ma jan 23 2023 10:23 pm

Hi Arjen,

Ik snap dat als je iets in je hoofd hebt, dat je dat ook wilt uitvoeren. Maar alleen maar commentaar geven op een foto als: prachtig en mooi, is misschien wel leuk om te lezen maar brengt je als fotograaf niet verder. En, het is natuurlijk een mooie foto, maar als je lid bent van een fotoclubje hoor je ook vaak opbouwende kritiek op je beeldmateriaal dat je laat zien. Daar steek je altijd iets van op.
Qua scherpte zal het vast een stuk beter zijn dan wat er op het forum te zien is hoor. En daarbij zal het kleine formaat ook niet geholpen hebben.
Wat veel belangrijker is het plezier in de hobby die we samen hebben, en bij een volgende keer zul je onwillekeurig toch nog wel eens denken aan de opmerkingen die je, als het goed is altijd opbouwend, gelezen hebt over de door je getoonde foto’s.

Laat ze naar komen die foto’s !

Groet…….Willem. 😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1439


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn eerste foto op dit forum...

Berichtdoor HenkvanZuylen » di jan 24 2023 7:19 am

Arjen schreef:dank voor het commentaar Willem en Bert,
ik wilde juist deze compositie maken omdat dat gewoon in mijn hoofd zat
groet, Arjen


Ik vindt niks mis aan je compositie, mooie foto wat mij betreft
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 160


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mijn eerste foto op dit forum...

Berichtdoor Willem Focus » di jan 24 2023 8:47 am

HenkvanZuylen schreef:
Arjen schreef:dank voor het commentaar Willem en Bert,
ik wilde juist deze compositie maken omdat dat gewoon in mijn hoofd zat
groet, Arjen


Ik vindt niks mis aan je compositie, mooie foto wat mij betreft



Het is ook niet zo dat ik vind dat er iets ‘mis’ mee is, maar wanneer er maar één onderwerp in beeld is maakt dat het beeld vaak iets krachtiger.
Het was niet de bedoeling om van de foto te zeggen dat deze niet goed zou zijn. Maar ook bij mooie foto’s valt vaak iets te benoemen toch.

Groet …….. Willem. 😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1439


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn eerste foto op dit forum...

Berichtdoor Ronald53 » di jan 24 2023 10:37 pm

Hallo Arjen,

Alsnog welkom op dit forum. En een sfeervolle plaat waarbij het denk ik een goede keuze is geweest om de foto te maken voordat het helemaal donker is. Ik ben het overigens wel eens met het commentaar dat het in z'n algemeenheid een betere foto oplevert als je maar één krachtige aandachttrekker hebt, i.p.v. twee. Jouw foto zou ik dan ook wel eens zonder die hefbrug willen zien. Als theoretische oefening dan, want ik begrijp dat je een skyline niet zoveel geweld aan wilt doen.

Er is ook wat geschreven over de scherpte. Dat komt wellicht ook omdat je foto alleen via een omweg groter te zien is, namelijk door de link naar Flickr in jouw onderschrift aan te klikken. Misschien een bewuste keuze, maar wellicht ook nog wat onwennigheid. Daarom een tip: Als je je foto had geplaatst door in Flickr gebruik te maken van de optie BBCode en dan te kiezen voor Large (2048x1365), en je had vervolgens de hele link ingekopieerd, dan was je foto niet alleen groter geplaatst, maar dan kan de kijker makkelijker een nóg grotere foto te zien krijgen, of een foto met daarbij de Exif gegevens. Dit alles afhankelijk van waar je hieronder klikt: Op de foto of op link die er meteen onder staat.
Zo dus:
AfbeeldingDSC_1609 dordt vanuit papendrecht gezien 1 by arjen Heijjer, on Flickr
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn eerste foto op dit forum...

Berichtdoor Arjen » wo jan 25 2023 7:24 pm

bedankt voor de info, op php forums is het lang geleden dat ik daarmee heb gestoeid en daarom snel door het forum gescrolled om te zien hoe je een foto upload naar dit forum. Moest ff snel wat foto's uploaden naar flicker en ik zag ook meteen dat het nu niet de kwaliteit had wat ik had gewild maar er stond wat...jou uitleg is zeer verhelderend. en inderdaad veel beter zo. Bedankt.
Arjen

Clublid
Berichten: 8


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Avond- en nachtfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten