Light Safari (& Light Nights)

Onderwerp:

Light Safari (& Light Nights)

Berichtdoor ReneG » di feb 20 2024 12:47 am

Gisteren een bezoek gebracht aan de Light Safari in de Beekse Bergen. Het regende maar dat mocht de pret niet drukken.

Ik ben er al eerder geweest (voor Corona), maar deze editie was alles flink uitgebreid en uitgebouwd. Het aantal lichtobjecten was toegenomen tot het punt dat de hele route verlicht is, en de nodige toevoegingen qua sfeer (led lampjes op de grond rond alle objecten, 'vallende led regen' in de bomen en achtergrondmuziek gaf het geheel tot een magische sfeer. Daarnaast was het ook indrukwekkend dat je vanuit bijna elke punt een beeld kreeg hoe groot de route is. Bij deze een kleine impressie.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ReneG op wo feb 21 2024 12:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Light Safari

Berichtdoor Karina2 » di feb 20 2024 7:31 pm

Leuke impressie, Rene!
Magisch & kleurrijk [emoji3]
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1583


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Light Safari

Berichtdoor HenkvanZuylen » di feb 20 2024 7:35 pm

Leuker dan glow wat mij betreft
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 166


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Light Safari

Berichtdoor Skippy » di feb 20 2024 7:47 pm

Dat ziet er mooi uit. En prima gefotografeerd. Uit de hand gedaan?
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Light Safari

Berichtdoor ReneG » di feb 20 2024 8:41 pm

Skippy schreef:Dat ziet er mooi uit. En prima gefotografeerd. Uit de hand gedaan?


Vanaf statief. Ik doe dit soort fotografie bijna altijd vanaf statief om de ISO laag te houden. Het mooie aan deze beelden is de scherpe definitie van de lijnen, en dat raak je bij hoge ISO's toch een beetje kwijt.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Light Safari

Berichtdoor w.wind » di feb 20 2024 11:24 pm

Mooie foto's Rene. Is prima uit de hand te doen, ben pas in Ouwehands dierenpark geweest. daar hadden ze Lightnight, is ongeveer het zelfde maar dan Dino's. Zal ze binnenkort delen. Als je spotmeting gebruikt kom je op goede waardes uit om uit de hand te schieten met lage iso.
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1687


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Light Safari

Berichtdoor ReneG » wo feb 21 2024 12:21 am

w.wind schreef:Mooie foto's Rene. Is prima uit de hand te doen, ben pas in Ouwehands dierenpark geweest. daar hadden ze Lightnight, is ongeveer het zelfde maar dan Dino's. Zal ze binnenkort delen. Als je spotmeting gebruikt kom je op goede waardes uit om uit de hand te schieten met lage iso.


Dank je. Ik fotografeer al jaren de verschillende 'Light Night' evenementen, maar ik ben van mening dat ik uit de hand met lage ISO-waardes niet helemaal hetzelfde resultaat met deze kwaliteit had behaald. Dit zeg ik om een paar redenen:
  • De objecten in de Beekse Bergen zijn minder fel verlicht dan die in Ouwehands. Ik kwam met dezelfde settings in Ouwehands gemiddeld uit rond 1/20e-130e, maar in de Beekse Bergen slechts rond 1/5e-1/10e.
  • Ik gebruik bewust een kleiner diafragma (f/8-f/10) om dicht op de onderwerpen te kunnen werken (ivm drukte en voorbijgangers) en de onderwerpen zoveel mogelijk van voor tot achter scherp te houden.
  • Ik fotografeer al jaren de verschillende 'light night' events en gebruik bewust overal dezelfde instellingen om eenheid in de hele serie te houden, die ondertussen al honderden foto's beslaat.

Had het uit de hand gekund? Ja, maar dan had ik een groter diafragma moeten gebruiken of de ISO iets op moeten schroeven. Ik geef dan de voorkeur aan maximale kwaliteit en werk voor nachtfotografie bij voorkeur vanaf statief. Ik ervaar het niet als een probleem om een route met een zwaar statief te lopen (tenminste nu mijn schouderblessure verleden tijd is), maar dat ben ik. :lol:

Ter vergelijking nog wat foto's uit Ouwehands:

Dino 1.
Afbeelding

Dino 2.
Afbeelding

Dino 3.
Afbeelding

Dino 4.
Afbeelding

Dino 5.
Afbeelding

Dino 6.
Afbeelding

Dino 7.
Afbeelding

Dino 8.
Afbeelding

Dino 9.
Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Light Safari (& Light Nights)

Berichtdoor StijnV » wo feb 21 2024 6:29 pm

Gaaf zeg dit! Mooi gedaan.
Welke lens heb je ervoor gebruikt?
StijnV

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Light Safari (& Light Nights)

Berichtdoor w.wind » wo feb 21 2024 6:49 pm

Daar gaat wel het verschil zitten Rene. Ik heb op 2.8 geschoten en zwaar onder belicht
AfbeeldingWZ8_3509 by Wim van der Wind, on Flickr
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1687


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Light Safari (& Light Nights)

Berichtdoor ReneG » wo feb 21 2024 10:16 pm

w.wind schreef:Daar gaat wel het verschil zitten Rene. Ik heb op 2.8 geschoten en zwaar onder belicht


Klopt, ik onderbelichte slechts -0,3, maar hoefde de belichting dan ook niet aan te passen. De objecten zijn wel dusdanig goed verlicht dat de lichtmeting het goed in balans hield. Ik heb de eerste serie light nights jaren geleden ook uit de hand geschoten (waarschijnlijk op f/2.8), maar ik merkte dat ik het niet mooi vond dat een deel van het onderwerp dan onscherp werd.

Fraaie foto van de vis trouwens, maar omdat die vrij groot was en je afstand hield kom je hier wel weg met een groot diafragma.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Light Safari (& Light Nights)

Berichtdoor ReneG » wo feb 21 2024 10:17 pm

StijnV schreef:Gaaf zeg dit! Mooi gedaan.
Welke lens heb je ervoor gebruikt?


Gewoon de 24-70 f/2.8G, wel op f/8, hier heb je geen bijzondere lens voor nodig.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Avond- en nachtfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten