Vraag over nachtfotografie in Death Valley

Onderwerp:

Vraag over nachtfotografie in Death Valley

Berichtdoor Willem Focus » vr feb 23 2024 10:27 am

Hoi,


We hebben een reis in het vooruitzicht in de maand mei naar een aantal nationale parken in west Amerika. o.a. Death Valley.
De nachten daar staan bekend als echt donker, dus met mooie sterrenhemels. Is er iemand die zoiets daar al gedaan heeft, en kan zeggen of het überhaupt te doen is om bij het vallen van de avond het park in te rijden ( wel met SUV ) om het donker af te wachten en met een mooie achtergrond de sterrenhemel te fotograferen .

Hoor graag jullie mening.


Willem.... :wink:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over nachtfotografie in Death Valley

Berichtdoor gvdnberg » zo feb 25 2024 9:47 am

Wij hebben er destijds voor gekozen een nacht te overnachten in Death Valley, ‘s avonds zijn we voor de zonsondergang de bergen ingereden naar een punt met de nam Dante’s View. Daar hebben we de zonsondergang gefotografeerd (erg druk daar trouwens) en vervolgens zijn we weer Death Valley ingereden naar de slaapplaats. Het was er toen toch nog te warm om langer buiten te zijn, overdag was het iets rondde 45 graden Celcius.
In principe lijkt het mij zeker mogelijk om nachtfotografie te doen, maar vanwege de temperatuur zou ik dan naar een hoger punt gaan en daar foto’s maken. Het was destijds niet verboden om het park in te rijden bij nacht, dus die belemmering verwacht ik niet.

Afbeelding20150921-USA-1393 by Gert van den Berg, on Flickr
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over nachtfotografie in Death Valley

Berichtdoor Willem Focus » zo feb 25 2024 10:12 am

Hi Gert,

Wij overnachten in Panamint Springs, dit is aan de rand van Death Valley. en van daar uit is Dante's View nog 128 km. Dus dat is nog een aardig stukje. Ik heb nu zitten kijken en denk dat Father Crowley's overlook point, dat op ongeveer 1300 mts hoogte ligt, misschien wel het handigste zou zijn. Dit ligt op een kwartiertje rijden van ons overnachtingsadres. en heeft zicht op de vlakte en bergen. Wellicht, als het weer mee zit dat ik daar wat mooie plaatjes kan schieten.

Groet.....Willem :wink:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over nachtfotografie in Death Valley

Berichtdoor Karina2 » zo feb 25 2024 10:36 am

Ik weet niet waar je overnacht, maar het is een groot gebied. Wij hebben overnacht in Furnace Creek Inn and Ranch Resort en konden vanaf daar al fotograferen: prachtige sterrenhemel, heel helder.
Of je 's nachts gaat rijden naar andere punten, is natuurlijk helemaal aan jezelf. Het is wel echt donker en je rijdt door vele strekkende kilometers leeg en verlaten gebied. Hulp is over het algemeen niet in de buurt, en zeker niet 's nachts en kan (erg) lang op zich laten wachten, als je het nodig hebt. Goed voorbereid op weg gaan, is wel een 'must'.
Ongeacht op welk moment je gaat rijden, kregen wij het volgende dringende advies: zorg dat je zeker weet dat je benzinemeter goed werkt en correct is, vertrek met volle tank en neem een jerrycan reserve mee, indien mogelijk. Zorg voor ruim voldoende water en eten. Laat iemand cq de accommodatie waar je verblijft weten hoe laat je weggaat, waar je naartoe gaat en hoe laat je verwacht weer terug te zijn (of aan te komen).
Wij hebben deze adviezen opgevolgd en een geweldige reis(ervaring) gehad.
Ik wens je een hele mooie en goede reis toe!
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1579


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over nachtfotografie in Death Valley

Berichtdoor Karina2 » zo feb 25 2024 10:38 am

Terwijl ik mijn reactie aan het typen was, postte jij net jouw reactie Willem, dus is de mijne voor groot deel overbodig
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1579


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over nachtfotografie in Death Valley

Berichtdoor Brutus » zo feb 25 2024 10:42 am

Waar je uiteindelijk ook heen gaat, het is voor de planning handig om een app te gebruiken waarmee je de richting van zonsopkomst / ondergang van tevoren kunt bekijken.
Voor IOS gebruik ik TPE ( https://photoephemeris.com/ ) maar er zijn er meer, ook voor Android.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1113


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over nachtfotografie in Death Valley

Berichtdoor Willem Focus » ma feb 26 2024 2:31 pm

Hi Bert,

Thx voor de tip. Maar met Photopills heb ik denk iets vergelijkbaars.


Groet.....Willem :wink:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over nachtfotografie in Death Valley

Berichtdoor EdvandeZilver » ma feb 26 2024 2:42 pm

Of zonder app in een browser:
https://hinode.pics/lang/nl-nl/maps/sun
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3152


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over nachtfotografie in Death Valley

Berichtdoor Brutus » ma feb 26 2024 7:45 pm

Willem Focus schreef:... met Photopills heb ik denk iets vergelijkbaars...


Haha!
Jij ook bedankt. Kende deze app niet, toch ook maar gedownload!
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1113


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over nachtfotografie in Death Valley

Berichtdoor Willem Focus » di feb 27 2024 8:45 pm

Brutus schreef:
Willem Focus schreef:... met Photopills heb ik denk iets vergelijkbaars...


Haha!
Jij ook bedankt. Kende deze app niet, toch ook maar gedownload!



Er is heel veel mogelijk met deze app. Ik weet niet of je toevalling photofacts academie kent, maar daar staat een uitgebreide cursus Photopills op. En een ‘ cursus ‘ heb je eigenlijk wel nodig.

Groet……Willem. 😏
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Avond- en nachtfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten