Onderwerp:
Berichtdoor ArjanL » wo feb 11 2015 10:42 am
Dit soort fotografie vraagt geduld. Zorg hierbij voor een 'veilige' en ontspannen sfeer en aangename temperatuur in de studio.
Wacht met fotograferen tot de striemen van ondergoed en sokken verdwenen zijn.
Pre-visualiseer de beelden die je wilt maken; maak een tekeningetje o.i.d. van de beelden die je voor ogen hebt. Ga vanuit vooraf doordachte beelden te werk;
Zorgvuldig uitlichten en poseren. Beiden aanpassen naar behoefte, en dan opnieuw en net zolang tot het beeld goed is. Gebruik instellicht.
Mijn ervaring is dat je het best kleine lichtbronnen kan gebruiken omdat deze een hoger contrast geven; de schaduwrand is scherper en het verlichtte oppervlak is kleiner.
Meet alleen het licht, in ieder geval het hoofdlicht. Gebruik reflectieschermen (zilveren; hoog contrast), maar ook zwarte schermen.
Kruip dicht op het model; suggereer een lichaam(shouding). Een verlichtte achtergrond geeft goed de lichaamscontouren weer.
Ik vind de foto niet verkeerd en goed voor de eerste keer(?). Storend vind ik de schaduw midden over het model z'n gezicht (neus!) en hals. Dit is het gevolg van de plaatsing van de verlichting.
Schroom niet om het beeld flink te bewerken; schaduwen verdiepen, lichten ophalen, etc.
Het vraagt heel veel inspanning van model en fotograaf, maar het geeft zoveel voldoening als je geslaagde beelden hebt!!
Veel plezier met de verdere uitdieping!!