infrarood fotograferen met d750?

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

infrarood fotograferen met d750?

Berichtdoor sianradavi » vr feb 01 2019 12:19 pm

Hallo iedereen
sinds kort ben ik trotse blijde bezitter van een d750 .
Ben al een tijdje bezig met het verazamelen van info over het infrarood fotgraferen ,en kom daarbij regelmatig een term tegen over bepaalde waardes waaraan de camera moet voldoen.
deze gegevens heb ik tot nu toe niet kunnen vinden.

Heeft iemand van jullie hier al ervaring mee??
vriendelijke groeten
Simon
Gebruikersavatar
sianradavi

Clublid
Berichten: 31


Locatie: zaamslag
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: infrarood fotograferen met d750?

Berichtdoor gijs sandberg » vr feb 01 2019 12:26 pm

Simon,
Ik heb een D750 niet zelf met IR kunnen testen.
In het algemeen zijn DSLR's (vanwege het ingebouwde filter) niet geschikt voor echte IR fotografie.
Sommigen laten het af-fabriek-filter vervangen, maar dat is een ingrijpende operatie.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: infrarood fotograferen met d750?

Berichtdoor justme » vr feb 01 2019 12:46 pm

Hoi Simon. Ik heb een D750 en een d600. De laatste heb ik door Lifepixel laten ombouwen voor infrarood fotografie. Deze is dus naar de VS gestuurd en daar hebben ze het IR block filter weggehaald en er een specifiek IR spectrumfilter laten installeren ( ik heb gekozen voor 590NM, ook wel SuperColor )

De keus van body of beter gezegd sensor is bij mij ontstaan door de hoeveelheid informatie die je daarmee kunt vastleggen. ( veel licht, veel pixels, en een grote kleurdiepte ). De prijs is uiteraard ook een overweging. Al ken ik een fotograaf die ‘swerelds eerste’ D850 en zelfs een Z7 heeft laten ombouwen.

Ik gebruik het zelf voornamelijk voor zwart-wit omzettingen, ik heb me nog niet veel op het aparte kleurplaten gericht.

Het is vooral veel doen en experimenteren.
Het levert unieke platen op die je normaliter niet ziet en hebben elk een eigen karakter.

Op mn Flickr staan wel enkele voorbeelden op.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: infrarood fotograferen met d750?

Berichtdoor sianradavi » vr feb 01 2019 1:39 pm

hartelijk dank voor jullie reacties

Ik had eigenlijk gehoopt met een filter uit de voeten te kunnen .Daar ik wel interesse heb in deze , maar niet voor continu en ik denk dat het ombouwen ook boven mijn interesse gaat.

Misschien een keer uitproberen of zo n filter een optie is .Het blijft natuurlijk wel alleen hobby voor mij.
groeten Simon
Gebruikersavatar
sianradavi

Clublid
Berichten: 31


Locatie: zaamslag
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: infrarood fotograferen met d750?

Berichtdoor justme » vr feb 01 2019 1:46 pm

Er zit een groot verschil in opzet en ombouw filter gebruik. Dat zie je met name terug in de lange sluitertijden.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten