Lichtmeter stops weergave

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Lichtmeter stops weergave

Berichtdoor Avdfotograaf » wo sep 29 2021 10:19 am

Ik heb een d5500. De lichtmeter geeft maximaal -2 of +2 stops weer. Nu heb ik voor een opdracht nodig dat ik kan zien tot -3 +3 stops op de lichtmeting. Weet iemand of je dit ergens kunt aanpassen?
Avdfotograaf

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lichtmeter stops weergave

Berichtdoor EdvandeZilver » wo sep 29 2021 11:54 am

In de handleiding is hier ook niet zo gauw iets over te vinden anders dan +/- 2
Wat je zou kunnen doen is de M stand (handmatige lichtmeting) gebruiken en er dan het aantal gewenste stappen in sluitertijd of diafragma naast gaan zitten.
En schiet vooral in NEF zodat je in de nabewerking nog iets meer speelruimte hebt.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeter stops weergave

Berichtdoor justme » wo sep 29 2021 12:50 pm

@avdfotograaf, kun je je opdracht specificeren? Klinkt als een fotoclub opdracht.

De insteek van Ed zou ik ook adviseren. Wat je daarbij kunt doen; eerst de camera in Av, of Tv stand zetten; vervolgens belichten. De belichtingswaardes onthouden en overnemen in de M stand, en dan idd zoals voorgesteld drie stops over of onderbelichten.

(wat je extra zou kunnen doen, is in de eerste stand ( Av of Tv ) de foto werkelijk afdrukken, Zodat je daarna de foto die je in de M stand gemaakt hebt kunt vergelijken!)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lichtmeter stops weergave

Berichtdoor jan24 » wo sep 29 2021 2:34 pm

Av en Tv zijn de Canon aanduidingen.
Voor Nikon D5500 zijn dat respectievelijk A en S stand.
Dit ter verduidelijking.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeter stops weergave

Berichtdoor Snowdog » wo sep 29 2021 5:25 pm

Bij de D500 is dit zoals hier beneden beschreven , of dit bij de D5500 ook zo is weet ik niet .

Menu > Persoonlijke Instellingen > ( B ) Lichtmeting / Belichting .

( B2 ) Stapgrootte Inst. Belichting .

1/3 stap
1/2 stap
1 stap

Succes .
Gebruikersavatar
Snowdog

Forumlid
Berichten: 161


Locatie: Limburg
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lichtmeter stops weergave

Berichtdoor Avdfotograaf » do sep 30 2021 1:32 pm

Bedankt ik ga er even naar kijken!
En ja academie opdracht.

Follow up: instellen stops naar 1/2 is ook fijn trouwens dus bedankt. De andere tips snap ik, maar bij deze opdracht moet het met licht/lampen worden bereikt deze onder/overbelichting, en dat kan ik dan alleen zien op de belichtingsmeter in de camera. Maar we gaan even met de docent overleggen :)
Laatst gewijzigd door Avdfotograaf op do sep 30 2021 3:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Avdfotograaf

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lichtmeter stops weergave

Berichtdoor Avdfotograaf » do sep 30 2021 1:39 pm

Oh en wat me nog te binnen schiet: m stand is nodig in dit geval en ook bij de andere standen heb ik geen lichtmeter zichtbaar in live view. Dit kan niet zag ik in de handleiding.
Avdfotograaf

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lichtmeter stops weergave

Berichtdoor Patrick » do sep 30 2021 1:47 pm

Je kan het natuurlijk altijd met de hand doen. Pak de middenmeting en neem die over in de handmatige stand. Daarna is het bijvoorbeeld een kwestie van de sluitertijd (meest logische keus) verdubbelen of halveren om die stops af te lopen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeter stops weergave

Berichtdoor justme » do sep 30 2021 2:22 pm

Ja, wat Ed in ik dus al hadden voorgesteld :) :)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lichtmeter stops weergave

Berichtdoor Patrick » do sep 30 2021 3:25 pm

Had niet alles gelezen... :oops:

:prost:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeter stops weergave

Berichtdoor ben42 » za okt 02 2021 7:54 pm

Avdfotograaf schreef:Oh en wat me nog te binnen schiet: m stand is nodig in dit geval en ook bij de andere standen heb ik geen lichtmeter zichtbaar in live view. Dit kan niet zag ik in de handleiding.
De lichtmeter geeft geen 'absolute' waarden weer, maar alleen hoeveel je onder en/of overbelicht. In de automaat standen Program/Aperature/Time, zal als dat kan een correcte belichting worden gegeven en is er dus geen sprake van onder of overbelichting. In de M stand zie je wel onder of overbelichting voor de dan ingestelde waarden op het 'lineaaltje'.

De lichtmeter is dus altijd 'relatief', in de A stand kun je aan de sluitertijd aflezen wat de verschillen zijn. In de S stand kun je aan het diafragma zien wat de verschillen zijn. In de M stand zie je het aan het onder/over belicht balkje wat de verschillen zijn.
Alle standen kun je dus gebruiken om het 'relatieve' licht, of de realatieve verschillen te meten.

Het relatieve meten gebeurd meestal door het verschil in stops aan te geven. 1 Stop is dan de verdubbeling of halvering van het licht. Licht meten in Lux of Lumen geeft een 'lineare' schaal, 2 keer zoveel licht betekend ook 2 keer zo groot getal. Er zijn telefoonapps waarmee je in lux kunt meten. Niet heel erg naukeurig, maar misschien voldoende.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten