D750 : overgestapt!

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Skippy » do apr 23 2015 10:11 pm

Laten doen door Nikon of Chipclan in Heumen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11742


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » do apr 23 2015 10:12 pm

Ga morgen eens goed testen met liveview tov normale focus. Zou sneu zijn dat ik de camera en lens al moet gaan opsturen :(
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor ReneG » do apr 23 2015 11:35 pm

Dat hoeft niet. Lenscorrectie (front/backfocus correctie) kun je prima zelf doen (al kun je het ook verknallen als je niet weet wat je doet). Wil je het heel goed laten doen dan idd. naar Chipclean, gewoon een afspraak maken.
Laatst gewijzigd door ReneG op do apr 23 2015 11:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5056


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hoorn666 » do apr 23 2015 11:42 pm

"Focus perfect op oog en toch niet bepaald superscherp".
Dus heeft lenscorrectie mijn inzien geen zin, focus ligt goed.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
hoorn666

Forumlid
Berichten: 207


Locatie: Hoorn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Marten » vr apr 24 2015 7:29 am

hoorn666 schreef:"Focus perfect op oog en toch niet bepaald superscherp".
Dus heeft lenscorrectie mijn inzien geen zin, focus ligt goed.

Dat lees ik anders.
Het focuspunt ligt perfect (op oog) maar het oog is niet superscherp.
hansvdc schreef: Zou sneu zijn dat ik de camera en lens al moet gaan opsturen :(

Och, sneu, ik laat met een nieuwe camera standaard mijn AF finetunen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » vr apr 24 2015 7:36 am

Heb deze morgen paar tests gedaan (was vroeg wakker, liggen piekeren :)). Camera op statief, M-modus. Sluiter op 1/200sec, ISO 100, flits. Foto's genomen van een beeldje (Gollum, focus met center AF op oog) en focus chart. Heel soms zie ik een klein verschil maar kan evengoed mirror slap zijn (zou het eens met mirror lock moeten herdoen). Uit de eerste bevindingen moet ik besluiten dat de lens niet echt probleem heeft met front of back focus. Ik denk gewoon dat ik qua scherpte misschien (te) hoge verwachtingen had. Het is zeker geen slechte lens maar de scherpte is gewoonweg een stuk minder dan wat ik op de Canon 24-105L had. Maar goed, als het aan de lens op zich ligt, dan moet ik me verder ook weinig zorgen maken. Vandaag komt de 85/1.8 binnen, zal dan snel zien hoe die zich verhoudt qua scherpte (beetje onfaire vergelijking prime vs zoom maar allé).

Tevens een (zeer onwetenschappelijke) test gedaan door focus chart aan muur te hangen en camera/lens zo recht mogelijk te positioneren en dan paar testfoto's te nemen met variërende diafragma's en zoom. Ook hier geen echt opvallende afwijkingen gemerkt, dus ben quasi zeker dat de focus op zich ok zit. Valt wel op dat de lens op 24mm behoorlijk wat minder scherp is dan op 85mm en hoger. Compromissen zeker... Enige wat ik dus eventueel wel eens zou kunnen doen, is de 24-120/F4 van iemand anders testen en vergelijken. Ik heb op internet hier en daar wel gelezen dat sommige exemplaren scherper zijn dan andere.


ps: ben ook op zoek naar iemand die me 2 weken een 70-200 kan lenen, wil daar gerust voor betalen én borg betalen indien nodig.
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor D. Haaksma » vr apr 24 2015 8:02 am

Je noemt de 24 -120 F4.

Ik heb dit stukje glas ook op mijn eerste digitale spiegel, de D200, gehad.
Ik weet ook niet of je de nieuwe of oude versie hebt.
Wel weet ik dat ( nadat ik bij terugkomst van mijn eerste vakantie met deze combinatie) er echt veel onscherpe foto's tussen zaten. Er was er eigenlijk geen een scherp te noemen.
Chipclean heeft er toen na gekeken i.v.m. front-backfocus, was niet te corrigeren ( Dat kon destijds niet met een D200).
Na aanschaf van de D700 opnieuw een poging gewaagd. De Niet te corrigeren.
Het is en was het slechtste objectief (oude versie) wat ik ooit het aangeschaft van Nikon.

In deze laatste sessie is ook mijn 70-200 bekeken, backfocus iets bijgesteld, mocht eigenlijk geen naam hebben, ik was al tevreden was over de scherpte van dit objectief.
Gebruik de 70-200 nog steeds. Blijft retescherpe platen platen maken.
Succes met je camera.

p.s.
Hij staat op het lijstje om mogelijk dit jaar nog mijn D700 te gaan vervangen.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » vr apr 24 2015 8:11 am

Het is de nieuwe versie die als kit wordt geleverd bij de d750. De 70-200 komt er nog wel bij later maar zou die eerst eens willen lenen van iemand om te zien hoe die bevalt.
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Ad B » vr apr 24 2015 8:45 am

Hoi Hans,

Nog een reactie, ondanks dat je (een beetje kleinerend) reageerde met:
hansvdc schreef:Nee hoor, geloof me heb genoeg ervaring na meer dan 10j huwelijken te doen met Canon. ...

Vóór mijn systeemcamera tijd heb ik ook jaren met de 24-105 lens gewerkt, op zowel FF als APS-C.
Ik ga ervan uit dat het bij jou ook de F4 versie betreft en niet de F3,5-5,6 STM.
Daarvan vond ik de scherpte goed, maar gewoon goed. Niet van de daken schreeuwend, geen prime scherpte.
Vergelijkingen op "the-digital-picture.com" en "DXOMARK" onderschrijven deze gedachten.
Op de site van "digital picture" vergelijk ik op f5.6 en de site van "DXOMARK" de lenzen op 5DII en D750 (zoals ik toen had en nu heb).

Ik vind de scherpte van mijn Nikon 24-120 ook "gewoon goed", ook niet van de daken schreeuwend, gewoon goed. Ik ben d'r content mee.
Dit is mijn testplekkie:
Afbeelding
120mm; ISO 100; f5.6 (ik was aan het vergelijken met de Kenko 1.4 extender); 1/10 sec. Het geheel op statief, VR uit.

Misschien, wellicht dat je met een prime lens wél jouw vereiste scherpte hebt.
En/of dat enig werk (instellingen en kalibreren) aan je cam en lens meer tevredenheid kan brengen.

Ad
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » vr apr 24 2015 8:50 am

Bedankt voor je reactie, op de Canon was het inderdaad de F4 versie (de L dus). Nu goed, uit de tests die ik heb gedaan is er duidelijk géén focus probleem met de 24-120/F4 dus zal combinatie zijn van user error, camera shake en de lens op zich die 'ok' is maar niet 'fantastisch'. Als nieuwe eigenaar en al zeker overstappend van ander merk, trap je nogal snel in de val om alles te gaan over analyseren en testen ipv gewoon foto's te gaan nemen. Ook mijn workflow in LR zal ik moeten aanpassen, heb aantal presets staan voor Sony A6000 en 5D3 die ik zal moeten tunen voor de D750. Moet straks naar klanten en ga de camera meenemen om onderweg paar plaatjes te schieten, nog altijd véél beter om de camera te beoordelen dan allerlei tests te zitten doen thuis met statief en pixel peeping hé :)
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor bcvthul » vr apr 24 2015 12:10 pm

Beste Hans wat je net noemde aan ' user error', ' camera shake' kan ik be-amen. Ik heb vroeger met een canon camera gefotografeerd en nu met een nikon.
Ik had in het begin ook heel erg last van niet-scherpe foto's op mijn nikon camera. Toen ik (eigelijk per toeval) mijn canon body gebruikte en de ontspanknop indrukte merkte ik een (zeer) groot verschil tussen canon en nikon. Ik moet (nu nog steeds eigelijk) heel bewust de ontspanknop van mijn nikon camera gebruiken...

Succes met oefenen! Het komt goed!
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor JerryBig » vr apr 24 2015 3:32 pm

Toen ik (eigenlijk per toeval) mijn canon body gebruikte en de ontspanknop indrukte merkte ik een (zeer) groot verschil tussen canon en nikon. Ik moet (nu nog steeds eigenlijk) heel bewust de ontspanknop van mijn nikon camera gebruiken...


Misschien eens Af-ON proberen? (wel eerst AE knopje programmeren natuurlijk). Ken Canon niet dus weet ook niet precies wat een "zeer groot verschil" betekent.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » vr apr 24 2015 4:53 pm

Vandaag onderweg naar klant eens ergens gestopt langs de weg, camera op f4.5 gezet in A-mode en center AF op hoofd van dit paard. Is maximaal ingezoomd. Is dit wat ik van de lens moet/kan verwachten? Camera standard setting, recht uit de camera, scherpte op +5.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/330 ... C_0433.JPG

Ook de 50mm afgehaald, heel simpel testje (zonder statief, dus niet echt ideaal) :

De 50mm/1.8 op F4 50mm :
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3301565/t24120.JPG

De 24-120 op F4 50mm :
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3301565/t50.JPG

(filenamen zijn verwisseld)
Laatst gewijzigd door hansvdc op vr apr 24 2015 5:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor henkk » vr apr 24 2015 5:27 pm

Hans,
Het paard is gemaakt met de VR aan. En een sluitertijd 1/1600. Dat is niet de beste manier.
Ik zie ook geen scherpstelpunt weergegeven worden als ik die functie aanzet.

Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4977


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » vr apr 24 2015 5:38 pm

Scherpstellen was zoals gezegd met center AF op hoofd van paard. Kan die VR dan tegenproductief werken bij snelle sluitersnelheden? Bij Canon liet ik die altijd aan staan, nooit problemen gehad. Heb de indruk dat het gebrek aan scherpte me vooral opvalt als onderwerp wat verder van me af staan, heel dichtbij (closeup bijvoorbeeld) valt het nog mee. Maar dan nog, op zo een sluitersnelheid is bewegingsonscherpte (door mijzelf) toch min of meer uitgesloten, zeker met die VR aan. Vraag me alleen af of dit de scherpte is die ik kan verwachten.
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten