Belichting D610

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Belichting D610

Berichtdoor Kroontje » di sep 09 2014 12:00 pm

Mooi gevonden toch :-) Weer lekker off-topc
Kroontje



Onderwerp:

Re: Belichting D610

Berichtdoor lock » di sep 09 2014 5:04 pm

Jaco, bij de eeste foto kunnen er verschillende zaken spelen. Je kan bv per ongeluk niet op het gezicht maar op de schouders gefocused hebben. Dat verlegt de center weight naar een ander punt met als gevolg een andere lichtmeting. Maar wat er precies gebeurd is kan ik niet zien want de exif toont geen scherpstelpunt. En dan nog kan het ook zijn dat je de belichting na het focusen hebt vastgezet (knop achterop bv).

Waar je zeker rekening mee moet houden is dat 12 mm een heel groot gebied is. We praten over een gebied effectief 12 mm hoog (in cirkelvorm), rondom de centrale af sensor. Als je er dan een beetje naast zit met je AF, dan pak je zomaar een hoop achtergrond mee en die is aanzienlijk lichter dan het gezicht.
Dit deel is echter goed voor 75% van de belichtingsinformatie. De rest van de omgeving telt ook mee: voor 25% . Als dat deel veel lichter is (bed en muur met name) dan trekt dat toch de belichting naar de donkere kant. Ik vind overigens dat het gezicht niet heel erg onderbelicht is.

De foto's met matrix meting zijn volledig naar verwachting. Weliswaar zijn er vier hoofdzones om het centrum, in werkelijkheid bestaat het uit veel meer kleine zones die apart gemeten worden. Belangrijk is dat de huidige belichtingssystemen van Nikon bij situaties met grote verschillen in ev's per zone afgesteld zijn op het voorkomen van onderbelichting. Vandaar dat de luchten uitgebleekt kunnen raken. Nog belangrijker is dat in de huidige series de bias naar het focus punt nog sterker is geworden. Je kunt dit heel goed zien in een demo van Jason Odell: https://www.youtube.com/watch?v=Mi_klUkJByw
Als jij bij de landschapsfoto op de bomen naast de kerk gefocused hebt, dan zal de d610 deze bomen trachten optimaal te belichten, rekening houdend met de rest van de foto. Beide effecten, bias naar het focus punt en voorkomen van teveel onderbelichting leiden tot de foto die je zonder compensatie ziet.

lock
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Belichting D610

Berichtdoor Jaco1 » di sep 09 2014 6:35 pm

Bedankt Lock voor je uitleg, ik ga hier in het vervolg rekening mee houden. Ik heb de grote van de de cirkel verkleind naar 8mm en ik moet zeggen dat het werkt, wat ook overeenkomt met je uitleg in deze situatie. Gisteren hebben we nog even een foto gemaakt en dat zag er al een stuk beter uit. Om tot onderstaande belichting te komen moest ik in NX2 slechts + 0.5 belichtingscorrectie toepassen.

Bedankt voor de bruikbare tips.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Belichting D610

Berichtdoor JurjenF » di sep 09 2014 7:35 pm

Ik ben van een D200 naar een D7100 overgestapt. Ook ik had in 1e instantie wat problemen met de belichting (nagenoeg identiek aan de D610). Beide camera's zijn gewoon kritischer mbt de belichting. En de matrix meting in landschappen geeft idd vaak overbelichting. Centrum meting en kleine meetcirkel kan een hoop nabewerking schelen maar met hoge contrasten in het beeld is een trapje en later een beeld samenstellen toch beter.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Belichting D610

Berichtdoor iefie » di sep 09 2014 9:22 pm

iefie schreef:Bij de d90 kun je niet verder dan 10 mm. Volgens mij is dat bij de d300 ook.
En idd hoe groter het meetgebied des te meer hij de witte achtergrobd ziet waardoor hij onderbelicht.
Je loopt al een tijdje mee hier en je foto's zien er altijd goed uit. Dus daar ligt het niet aan

Ik had dat dus in het begin ook al gezegd. Ik heb de mijne op 6 mm staan.

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten