D750 : overgestapt!

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor henkk » vr apr 24 2015 6:14 pm

De VR verknoeit het beeld als je hem boven zeg 1/250 of 500 gebruikt.

P.S. en ik vind de foto van het paard er niet uit zien. Maar voor meer conclusies zou hij zonder VR gemaakt moeten zijn. En er zou een scherpstelpunt weergegeven moeten kunnen worden, itt tot deze foto. De foto is gemaakt met AF-S en dan zou er een positief scherpstelpunt moeten zijn.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4977


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Stanley » vr apr 24 2015 7:25 pm

Hoi Hans,
Ben zelf ook een overstapper van Canon, naar Nikon De D750 met het nodige glas 14-24, 24-70, 105, 70-200 alles 2,8
Mijn foto's missen ook de wow factor wat scherpte betreft, en ben ook nog op zoek naar de oorzaak.
Bij diverse foto's kan je niet de veren cq haren onderscheiden. Mij vallen de prestaties tot op heden tegen, flits sync op 1/250 en dan ook bewegingsscherpte op de foto. Nooit eerder gehad, moet nog foto's maken met de spiegel opgeklapt, wat ik eigenlijk een waardeloos idee vindt voor een toestel van deze prijsklasse.
Eigenlijk de enige foto's welke echt scherp zijn, zijn de foto's die gebrackt zijn.
In kort tot op heden ik ben er nog niet uit.
Mocht iemand de oplossing weten, ik hoe mij aanbevolen voor de oplossing
https://flic.kr/ps/2Z8T3m
Gr
Stanley
Stanley

Clublid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Marten » vr apr 24 2015 8:25 pm

Beste mensen, ik zeg het nog maar eens: laat je af finetunen!
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor bcvthul » vr apr 24 2015 9:49 pm

Als moet fine-tune-n dan lijkt mij de camera en/of lens fout. Je betaalt toch niet eerst een fors bedrag voor je body en/of lens om daarna te (moeten) gaan fine-tune-n??
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor henkk » vr apr 24 2015 11:01 pm

Koop dan een camera waar geen AF-tuning op zit. Heb je ook een fiets met een vaste zadelhoogte en waarvan je de remmen en de versnellingskabels niet kunt bijstellen?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4977


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Marten » vr apr 24 2015 11:23 pm

bcvthul schreef:Als moet fine-tune-n dan lijkt mij de camera en/of lens fout. Je betaalt toch niet eerst een fors bedrag voor je body en/of lens om daarna te (moeten) gaan fine-tune-n??

Het zou je nachtrust in ieder geval ten goede komen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Jacob_O » za apr 25 2015 10:54 am

VR en korte sluitertijden geeft scherpteverlies?

In ViewNX van RAW omgezet naar JPG, scherpteschuifje op "1" en verkleind tot 1920*1280, verder niets:

Afbeelding

N.B. Met diafragma helemaal open = f/4
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » za apr 25 2015 11:16 am

Met welke lens is dit?

Ondertussen de D750 nog wat verder uitgeprobeerd, oa ook met de 50/1.8. Ben meer en meer overtuigd dat de 24-120/F4 prima focust en dat de lens gewoon iets minder scherp is dan wat ik gewend was. Maar tegelijkertijd moet ik zeggen dat ik toch een beetje begin te twijfelen of de D750 wel iets voor mij is, ik ben ZO gewoon aan Sony (mirrorless) dat het op bepaalde vlakken toch een stap(je) terug is. Ware het niet dat ik snelle AF in minder licht nodig heb, dan denk ik niet dat ik nog een SLR zou kopen. Zit dan toch kans in dat ik de Nikon terugbreng naar de winkel. Fantastische camera, maar het "wow" gevoel dat ik had toen ik van 7D>5D3 ging is er niet. Vermoedelijk ook omdat APS-C sensoren tegenwoordig een PAK beter zijn geworden tov de oude 7D.

Vandaag schoolfeest, dus zal de camera eens goed in reële situatie kunnen testen met foto's van beide dochters. Vermoed dat ik dan wel goed zal kunnen beoordelen of het verschil met mijn Sony voldoende groot is.
Laatst gewijzigd door hansvdc op za apr 25 2015 11:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Jacob_O » za apr 25 2015 11:19 am

Dit is met een Nikon 70-200 f/4 op een Nikon D7100.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Jacob_O » za apr 25 2015 11:31 am

En fine-tunen kan nuttig zijn.
Bij deze foto is de hond niet helemaal scherp, het gras vlak voor hem/haar is scherper dan de hond zelf, terwijl het scherpstelpunt op de hond ligt.
Op dat moment, ik had het objectief nog geen uur in mijn bezit, stond de AF finetuning nog op "0".
Inmiddels staat deze iets meer naar de positieve kant, maar moet er nog even serieus mee aan de slag.

Afbeelding
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » za apr 25 2015 12:57 pm

Zouden jullie dit ok vinden qua scherpte. JPG uit de camera, scherpte op maximale gezet in-camera (!).
https://dl.dropboxusercontent.com/u/330 ... C_0586.JPG
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor EdvandeZilver » za apr 25 2015 1:29 pm

Voor 'n 24-120 op volle opening istie best wel netjes!
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3198


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Jacob_O » za apr 25 2015 1:40 pm

In vergelijk met eigen foto's, in RAW geschoten en bekeken in ViewNX, gemaakt met een D7100 met een 18-105 kitlens valt het mij tegen.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » za apr 25 2015 2:15 pm

Ik ben niet te beroerd om toe te geven dat het ook heel vaak aan mezelf kan liggen. Is een behoorlijke aanpassing tov de Sony die ik al hele tijd gewoon ben, en heb mijn 5D3 ondertussen bijna jaar verkocht. Ik kan het zo samenvatten: de Sony a6000 en A7 zijn zoals rijden met een nieuwe wagen met automatische versnellingsbak, rijlaan assistentie, nachtzicht en parkeerhulp. Het gaat allemaal makkelijk en zonder moeite en de resultaten zijn er. De D750 voelt meer aan als een sportwagen van 20j oud. Je moet op vanalles letten, niks gaat 'zomaar' en ook nadien is er wel wat onderhoud aan. Lees: ISO in de gaten houden, welke sluitersnelheid gebruik ik (alles < 1/200sec is blijkbaar nefast voor foto's van de kinderen, op de Sony gaat 1/60sec prima), welk diafragma gebruik ik (want DOF is behoorlijk verschil op FF) enz..

Maar goed, ik begin de camera te snappen. De lens zal misschien niet omg fantastisch zijn, maar heb net foto gemaakt van mijn dochter die klaarstaat voor schooltoneel (ze speelt een zangeres). Dit is toch een foto waarvan ik iets heb van : damn! Dat is goed. Bewerkt in Photoshop uiteraard.

Afbeelding
fullsize :
https://dl.dropboxusercontent.com/u/330 ... C_0665.jpg
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Skippy » za apr 25 2015 2:57 pm

Hans, het zal inderdaad wennen zijn. De geplaatste foto ziet er prima uit. Ik ervaar zelf ook het gebruik van mijn Nikon (Df) met optische zoeker naast een systeemcamera (Olympus) met elektronische zoeker en beeldstabilisatie als wennen. Het is waarschijnlijk een kwestie van focussen (sic) op de sterke punten van een bepaald merk/camera.
Skippy

Moderator
Berichten: 11742


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten