D750 : overgestapt!

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Ad B » di apr 28 2015 8:54 pm

Is het omdat, zoals je schrijft, DXO geen lenzen meet maar camera+lens combinaties, niet verstandiger het vergelijk van jouw camera + lenzen te lezen?
Of in ieder geval van een cameracombo met eenzelfde sensor?
Dan zijn die uitkomsten dichter bij de resultaten van jouw camera als die van een camera met een superresolutie.
Wordt het dan niet jezelf blij maken met te hoge verwachtingen?
'Tis puur theorie, maar oké.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » di apr 28 2015 9:19 pm

Heb volgende week en week nadien enkele communies op programma staan, zal mijn D750 dan eens goed kunnen testen. Na enkele dagen zijn mijn eerste indrukken enorm positief qua ruis, dynamic range en (vooral) snelheid in AF. Maar ik vind de foto's minder scherp dan wat ik had verwacht. Zowel met de 24-120 als de 50/1.8. Let wel, ze zijn zeker niet slecht maar niet écht wat ik had verwacht zeker na alle reviews. Dit ook in vergelijking met mijn Sony a6000 die héél scherpe plaatjes aflevert (getest met evenwaardige diafragma's hoor, dus geen dof vergissing). Heb wat zitten experimenteren met focus tune maar ben zodanig gewoon aan 100% strakke autofocus op mirrorless dat ik dat nogal gedoe vind.

Zal nog ferm overwegen worden wat ik ga doen, maar als na de communies ik niet 100% overtuigd ben, ga ik de camera hier toch te koop zetten en schakel in 100% over naar mirrorless. Was nu al redelijk twijfel tussen de A7II of de D750 maar was zodanig benieuwd naar de D750 dat ik het toch wou proberen. Nogmaals: de camera is echt fantastisch en vooral ruis en DR is echt fenomenaal. Heb enkele foto's heel bewust behoorlijk onderbelicht genomen en die zijn zonder probleem perfect te herstellen met LR. Echt zot.

Ik wil eventueel wel proberen om de body + lenzen die ik nu heb eens binnen te brengen om de AF perfect te laten afstellen. Kan dat in Belgie/Nederland ergens waar je erop kan wachten?
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Skippy » di apr 28 2015 9:29 pm

Hans, welke zoomlens zou je dan op de Sony A7II gebruiken, de 24-70mm f4? Is de scherpte (en AF) daar beter van naar jouw verwachting?
Skippy

Moderator
Berichten: 11742


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » di apr 28 2015 9:38 pm

Ik denk het wel, ben bijv enorm te spreken over de 1670z op mijn a6000. Hoeken minder maar vind ik niet erg want ik neem 90 procent foto's van mensen.
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Marten » di apr 28 2015 9:47 pm

hansvdc schreef:..Ik wil eventueel wel proberen om de body + lenzen die ik nu heb eens binnen te brengen om de AF perfect te laten afstellen. Kan dat in Belgie/Nederland ergens waar je erop kan wachten?

http://www.chipclean.nl/
Afspraak maken en klaar terwijl je wacht.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » di apr 28 2015 9:51 pm

En hoeveel kost zoiets? Mijn camera is 1 week oud dus zou het ook in garantie kunnen doen maar wil hem geen dagen missen.
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Marten » di apr 28 2015 10:02 pm

Even de link die ik heb geplaatst lezen.... wat het kost staat op de site. TAB 3
Objectieven kalibreren valt niet onder garantie, lijkt mij.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor ATOR » di apr 28 2015 10:05 pm

Dat je foto's minder scherp zijn dan verwacht ligt vooral aan de objectieven die je gebruikt. De 24-120 is middelmatig en ook met de 50/1.8 haal je niet de maximale scherpte uit de D750.

Combineer je D750 met bv. een Sigma 50mm f/1.4 Art, een Nikon AF-S 85mm f/1.8 of een Nikon 70-200 f/2.8 VRII, om een goed (en scherp) beeld te krijgen van wat de D750 te bieden heeft.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » di apr 28 2015 10:11 pm

Heb mooie aanbieding voor de 70-200/4. Is die scherp en zijn er zaken waar ik op moet letten?
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Remco v/d Sanden » di apr 28 2015 11:21 pm

Als ik kijk naar de scherpte die ik kan behalen met de D750 is daar helemaal niets mis mee. Voorwaarde, gebruik goed glaswerk. Vast brandpunt lenzen of zoomlenzen uit het hoger segment zijn eigenlijk een must bij alles boven de 18-20mp.

Een camera is maar een deel van het gereedschap natuurlijk. Als je glas niet optimaal is zal je sensor dit nooit kunnen verbeteren natuurlijk.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor MichelC » ma jun 22 2015 2:48 pm

Ik herken de "zure appel" wel. ik zit zelf al een tijd te worstelen met het idee of nou wel of niet over zou moeten gaan op een D610 (van een D7000) ofwel overstappen naar full frame.
D200 -> D7000
+S3600 Coolpix
Gebruikersavatar
MichelC

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Heerde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten