Nieuw D600

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor Willem65 » zo sep 16 2012 1:10 pm

Misschien begrijp ik het niet zo goed, maar dat ligt dan aan mij.
Deze camera is nog geen week geleden aangekondigd en is komende week verkrijgbaar als je geluk hebt.
Nu al wordt hij afgedaan als een model dat er eigenlijk niet had hoeven te komen, want wat we hadden was toch niet slecht?
Dit is een FX camera met erg veel mogelijkheden en zeer waarschijnlijk een uitmuntende beeldkwaliteit. Misschien is het goed om te wachten tot er deskundigen zijn die met het toestel hebben gewerkt en getest?
Misschien zijn er wel erg veel beroepsfotografen ( ik gebruik het woordt professional bewust niet...) die met deze camera heel goed uit de voeten kunnen. Een model "professional", "prosumer" of wat dan ook voor rare kwalificatie te geven vind ik onzin. Ik herhaal nog maar eens wat ik al eens heb gezegd: als een beroepsfotograaf zijn brood verdient met een D600, of voor mijn part met een D90, zijn de camera's die hij gebruikt dan professionele camera's?

Dan het verhaal van de FPS. Ja, voor echte sportfotografen een noodzaak voor veel beelden per seconde. Als je het te veel gebruikt kan het niet anders dan dat je te veel waardeloze foto's hebt. Ik lees hier vaak genoeg over een camera die net een jaar oud is en toch al 20 000 " kliks" heeft gehad. Ik vind dat persoonlijk een vreemde wijze van fotograferen, alsof je niet kijkt wat je doet maar op goed geluk schiet en hoopt dat er wat tussen zit.
Mijn precies 1 jaar oude camera heeft nog net geen 3000 beelden gemaakt, en dan fotografeer ik bijna elke dag. En dat vind ik al erg veel. Maar goed, iedereen zijn hobby natuurlijk.

Ik verwacht persoonlijk veel van deze camera en het zal mijn stap in de fullframewereld worden. Eigenlijk wat ik de eerste 30 jaar van mijn fotohobby ook al deed, toen gingen er ook niet meer dan 36 plaatjes op een "kaartje".
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires
Willem65

Forumlid
Berichten: 119



Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor M@rcel » zo sep 16 2012 1:26 pm

M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor Willem65 » zo sep 16 2012 1:42 pm

Ik kan me alleen maar aansluiten bij het betoog van Thom Hogan!
Overigens ziet hij feitelijk alleen maar de D4 en zijn voorgangers als pro...
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires
Willem65

Forumlid
Berichten: 119



Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor ReneG » zo sep 16 2012 4:13 pm

Marten schreef:De foto van de boogschutter met de vertrekkende pijl is inderdaad een goed voorbeeld van een situatie waarbij een behoorlijk aantal beelden/sec wèl nuttig is.
Gemaakt met een D90 (4,5 bps) Blijkbaar is dat al genoeg voor een prima resultaat.
Fraaie foto
]
Het kan ook wel, maar met 8 fps ben je na 2 schoten al klaar. Als je 20 schutters zo op de foto wil zetten dan ben je met 4-5 fps toch wel minstens 5-10 minuten bezig per schutter...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor Ocram » ma sep 17 2012 12:34 pm

Landerd schreef:
amstel schreef:Aardig aan de prijs.


Inderdaad, valt me erg tegen. Diverse 'rumour'- sites hadden het over een prijs rond de USD 1.500, en dat blijkt nu dus 33% duurder te zijn. Had verwacht in deze economische tijden dat Nikon wel zou proberen om een slag te slaan door de body met een mooie prijs de markt in te zetten, jammer.

Oei, het wordt nog erger. Nou erger is iets misschien te veel van het goede. Hoe dan ook. De Canon EOS 6D heeft een lagere adviesprijs van 2029 euro. Of dat een dilemma wordt voor de D600. Wie biedt het meest waar voor je geld?

Dpreview weet het mooi te omschrijven.
The elephant in the room, though, is the Nikon D600 - a camera that offers a higher spec in several key areas, with its 39-point AF system (including 9 cross-type), 100% viewfinder, 2016 pixel colour-sensitive metering, faster 5.5 fps shooting, dual card slots and excellent movie spec (including such things as clean HDMI output and a headphone socket for sound monitoring). In many areas the 6D just comes up slightly short in comparison, and the question is whether merely being highly competent will be enough to win the hearts and cash of buyers. This is further complicated by the fact that, in principle at least, you can buy (or at least order) a D600 today, whereas the 6D won't be in the shops for some time yet.

The counter-argument is that many of the D600's advantages won't make a whole lot of difference for the majority of users - how often do you really need to record files to two different cards, for example? - and in our estimation a lot will hinge on how well the 6D's autofocus system behaves in practice. If it proves positive and accurate with off-centre subjects (a clear weakness of the EOS 5D series prior to the Mark III), then many users will probably be very happy with it.
Ocram

Forumlid
Berichten: 145



Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor JerryBig » ma sep 17 2012 5:08 pm

De Canon EOS 6D heeft een lagere adviesprijs van 2029 euro. Of dat een dilemma wordt voor de D600. Wie biedt het meest waar voor je geld?


Dat zal denk ik allemaal wel meevallen. Mensen met Nikon glas gaan echt niet zomaar over op Canon en andersom en instappers beginnen over het algemeen niet met dit type camera's.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor Patrick » ma sep 17 2012 6:04 pm

120 Euro prijsverschil op zo'n bedrag zal niet snel de doorslaggevende factor zijn bij zo'n aankoop...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor roald71 » ma sep 17 2012 9:36 pm

Voor nog wat informatie over de D600 kijk op youtube onder honest and real nikon d600 review
Gebruikersavatar
roald71

Forumlid
Berichten: 144


Locatie: vlissingen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor bartvannoord » wo sep 19 2012 11:12 pm

Het lijkt mij een fantastische camera. Als ik hem vergelijk met de d700 dan is het volgens mij toch een behoorlijke vooruitgang.

Een paar redenen om mijn d700 de deur uit te doen:

beter bij hoge ISO
2x zoveel MP
filmen full hd
beter dynamisch bereik
groter scherm
grotere viewfinder
HDR
2 kaartsloten
enz..

Qua beeld kwaliteit ga ik er dus eigenlijk op alle punten op vooruit. Het is dan misschien niet de bouw kwaliteit van de d700 of een pro body maar ik zie hier niet zozeer een groot nadeel in. Als hobby fotograaf denk ik dat ik (en veel amateur fotografen) dit ook helemaal niet nodig heb. voor bijvoorbeel beroepsfotografen zal dit absoluut een punt zijn om niet voor de d600 te gaan maar voor een pro body.

Ik kijk er dus zeker naar uit om mee te kunnen fotograferen.
bartvannoord

Forumlid
Berichten: 29



Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor Giso » do sep 20 2012 9:25 am

Nu al bij een winkelier in Urk 100 eurie van de prijs af.
Wat mij wel opvalt is dat hij dus al leverbaar is, maar ik heb nog geen gebruikerreview gelezen. Dat was met de D800 wel anders.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor André » do sep 20 2012 9:29 am

Uhhhhh, volgens mij al 200 euro eraf hoor, 1.949,--
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor Giso » do sep 20 2012 9:39 am

Oh ja. Sorry. Dacht dat de adviesprijs 2049 euro was, maar het was 2149 euro. :shock:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor Ocram » do sep 20 2012 10:37 am

JerryBig schreef:Dat zal denk ik allemaal wel meevallen. Mensen met Nikon glas gaan echt niet zomaar over op Canon en andersom en instappers beginnen over het algemeen niet met dit type camera's.


Patrick schreef:120 Euro prijsverschil op zo'n bedrag zal niet snel de doorslaggevende factor zijn bij zo'n aankoop...

Jullie hebben gelijk.

Daarbij vind ik de D600 meer value/bang for the buck dan de 6D. Al is het nog jammer dat beide niet een adviesprijs van onder de 2000 Euro hebben gekregen. Maar de winkelprijzen zullen wel onder de 2000 vallen. :)

Wat ik trouwens wel erg knap vind van Nikon is dat de D600 vijf á zes dagen al leverbaar is tov de aankondiging. Ook scoorde de D600 zeer goed in de DxOMark.
Ocram

Forumlid
Berichten: 145



Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor Jaco1 » do sep 20 2012 12:09 pm

Wat een gedoe allemaal zeg, ik hoop dat er ook nog mensen zijn die genieten van hun camera/spulletjes ipv overspoeld te worden met 2 maandelijks uitkomende nieuwere camera's met nog mooiere specificaties.

Ik heb al jaren een D300, een oldtimer deze dagen, waarbij je bij ISO500 al snel wat, voor deze tijden, "onacceptabel" veel ruis gaat zien links en rechts. Toch fotografeer ik er met veel plezier mee en peins ik er niet over om hem weg te doen of in te ruilen. Je kan er verbluffend goede resultaten uithalen, zeker met goed glas, en de familie maakt regelmatig dankbaar gebruik van deze oldtimer en genieten veel van op canvas uitgeprinte foto's aan de muur van hun kinderen.

Desondanks hou ik deze verhalen wel een klein beetje bij, maar totdat de spiegel een vastloper heeft blijft het bij lezen zonder serieuze interesse.
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor jan » do sep 20 2012 2:16 pm

Hier € 1949,= en uit voorraad leverbaar voor de liefhebbers :wink: klik
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten