Nieuw D600

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor Remco v/d Sanden » za okt 20 2012 1:31 pm

Pjerry schreef:Ik ken wel meer, zeer goede fotografen, die ook in JPG schieten. Het komt allemaal wat nauwer. Je moet goed weten wat de mogelijkheden van je camera zijn en technisch bijna perfect werken. In die gevallen heb je ook maar nauwelijks PP nodig. De resultaten spreken gewoon voor zich.

Ik vind Ken nogal vaak ten onrechte "afgezeken" worden. Hij staat heel expliciet voor zijn ideeën, maar volgens mij is hij echt stukken beter dan de RAW-shooter bij uitstek: FroKnowsPhoto.com. Die 28-300 is hij volgens mij ook voornamelijk zo enthousiast over om dat het een mooie lens combineert met fantastische reiseigenschappen.

Het enigste verschil is dat Rockwel gewoon geen fotograaf is, maar een technicus, alwaar een Jarid Polin of Joe McNally oid toch echt wel iets meer verstand hebben van fotografie. En Fro is een leuke gast, alleen veel te commercieel gegaan het laatste jaar, erg zonde.

Maar mensen die Rockwel serieus nemen, en JPEG prediken.. tsja.. kan je imo helaas niet serieus nemen, maar dat is mijn standpunt, daar hoef je het niet mee eens te zijn natuurlijk.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor Daan » ma okt 22 2012 7:00 pm

Ik lees hier en daar (weer ) over OIL spots op sensor ... Ga maar eens via Google kijken .
Gebruikersavatar
Daan

Clublid
Berichten: 316


Locatie: Den Haag
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor Mieke53 » ma okt 22 2012 7:03 pm

Beste mensen,

Ik meen dat er bij de D700 een mogelijkheid was DX lenzen te gebruiken in een speciaal menu. Kan dat bij de D600 ook, ik kan er niets over vinden of ik lees er overheen.

Dank voor iedereen die hierover bericht.

Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor Marten » ma okt 22 2012 7:19 pm

Daan schreef:Ik lees hier en daar (weer ) over OIL spots op sensor ... Ga maar eens via Google kijken .

Dat is geen probleem.
Bij de D3 werd daar in het begin ook nogal wat ophef over gemaakt.
Een keertje je sensor laten schoonmaken en het "probleem" is opgelost.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor André » ma okt 22 2012 8:14 pm

noortje53 schreef:Beste mensen,

Ik meen dat er bij de D700 een mogelijkheid was DX lenzen te gebruiken in een speciaal menu. Kan dat bij de D600 ook, ik kan er niets over vinden of ik lees er overheen.

Dank voor iedereen die hierover bericht.

Mieke


Ja hoor, die kun je gewoon gebruiken, ergens in het menu (weet niet uit mijn hoofd waar precies) kun je als beeldformaat kiezen uit FX, DX, en nog een formaat. Als je voor DX kiest, gebruikt de D600 alleen het centrum (DX gebied) van de sensor en kun je de DX lenzen dus prima gebruiken. In het zoekscherm zie je ook precies de kadering van het DX gebied (als je camera in de DX mode staat natuurlijk). Volgens mij is er ook een instelling die je DX objectief herkent en de camera automatisch in de DX mode zet, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor Jur » ma okt 22 2012 8:17 pm

André schreef:Volgens mij is er ook een instelling die je DX objectief herkent en de camera automatisch in de DX mode zet, maar dat weet ik niet helemaal zeker.


Jazeker! Zie pag. 89 van de D600 Handleiding.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor André » ma okt 22 2012 8:24 pm

Handleiding ???? Wat is dat, kun je dat eten ???? :mryellow: :mryellow: :mryellow:
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor Hasselbox » ma okt 22 2012 8:39 pm

André schreef:Handleiding ???? Wat is dat, kun je dat eten ???? :mryellow: :mryellow: :mryellow:


Kun je zeker eten.Of ze gezond zijn, weet ik niet. :?
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor lock » ma okt 22 2012 9:02 pm

Daan schreef:Ik lees hier en daar (weer ) over OIL spots op sensor ... Ga maar eens via Google kijken .

Zekers. grote, vette spetters... :x
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor Mieke53 » ma okt 22 2012 9:12 pm

mensen, bedankt voor jullie inbreng over het al of niet aanwezig van de DX menu.
Laat de d600 nog wat goedkoper worden en ik ben overstag :)
Groet,
Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor george013 » ma okt 22 2012 9:45 pm

Je kunt op elke FF-camera een DX-lens zetten. DX is niets meer dan een uitsnede van FF( of FX). Als je denkt dat de mogelijkheid om een DX-lens op een FF-camera te zetten iets bijzonders is, dan laat je je gek maken door verkopers. Gewoon achteraf een DX-cropje en je hebt wat je wilt, of niet. Heb je zelfs nog de mogelijkheid om te schuiven die je anders niet had.
George
george013



Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor Mieke53 » ma okt 22 2012 10:04 pm

huh? je krijgt op een ff camera toch rare randen te zien? En ik meen gelezen te hebben dat je met DX glaswerk niet uit je camera haalt wat mogelijk is. Niet goed begrepen dus?
Ik heb een Tokina 12-24 en ben daar zeer tevreden over, maar ik dacht: met die D600: als er geen DX menu op zit kan ik waarschijnlijk ook weer ander glaswerk aanschaffen. bedankt overigens voor je meedenken.
Groet,
Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor Pjerry » ma okt 22 2012 10:09 pm

Dat geintje van nieuw glaswerk MOETEN kopen, laten we aan onze Canon-vrienden over :D.
Gebruikersavatar
Pjerry

Clublid
Berichten: 1153


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor JaapV » ma okt 22 2012 10:19 pm

noortje53 schreef:huh? je krijgt op een ff camera toch rare randen te zien?

Klopt. Dat zijn de delen die het DX-objectief niet bereikt. En die snij je dan gewoon af.
En ik meen gelezen te hebben dat je met DX glaswerk niet uit je camera haalt wat mogelijk is. Niet goed begrepen dus?

Wel goed gelezen maar niet alles gelezen. Een DX objectief geeft nu eenmaal een kleinere beeldcirkel dan een FX objectief.
Ik heb een Tokina 12-24 en ben daar zeer tevreden over, maar ik dacht: met die D600: als er geen DX menu op zit kan ik waarschijnlijk ook weer ander glaswerk aanschaffen. bedankt overigens voor je meedenken.
Groet,
Mieke
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw D600

Berichtdoor Mieke53 » ma okt 22 2012 10:27 pm

meer dan duidelijk. Ik word weer goed geholpen :)
Nu nog hard sparen voor die D600, de D80 houd ik er dan bij.
Groet,
Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten