test D600

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

test D600

Berichtdoor Hans Braakhuis » do sep 27 2012 11:28 am

Test D600

Nikon heeft het dit jaar druk met het op de markt brengen van nieuwe camera’s. Soms gaat het om een upgrade zoals met de D800 en de D4. Soms is de nieuwe camera een verbreding van de camera lijn. Dat gold voor de D3200 en nu dan ook voor de D600. De enige camera waarvan een upgrade achter blijft is de opvolger van de D300S. De D300S is eigenlijk hetzelfde als de D300 die al bijna 5 jaar geleden samen met de D3 het levenslicht zag. Het belangrijkste verschil tussen de D300S en de D300 is dat je met de D300S een film kunt opnemen. De sensor zelf, de RGB sensor en de resultaten daarvan, zijn exact hetzelfde bij de D300.

Samengevat. De D600 is Nikon’s eerste amateur 24x36 millimeter spiegel reflex camera. De adviesprijs is in Europa aan de hoge kant. De D600 heeft voordelen van de D4 en D800, en je werkt met de eenvoudige hulpmiddelen die je ook al op de D7000 aan trof.

Traditie. Het verschil tussen Nikon en veel andere camera merken is dat men bij Nikon vast houd aan zaken die goed zijn. Nikon gebruikt de ISO schoen voor de flitsaansluiting nog maar sinds 1977. Zo kun je een SB-8 E flitser uit dat jaar nog gewoon manueel op een D600 gebruiken. De F bajonet voor de verwisselbare objectieven is er bij Nikon nog maar sinds 1959. Aan de objectieven uit die tijd heb je nu niet zoveel meer op een D600. De D600 heeft nog steeds de mee-neem nok voor AI en AIS objectieven. Je kunt dus gewoon in M en A fotograferen met behoud van de automatische lichtmeting met alle manuele AI en AIS objectieven. Dat de fan’s van Nikon zeggen: alles past, komt omdat als je nu een actueel 180mm f/2.8D ED-IF AF Nikkor objectief koopt, je dat objectief op de F camera uit 1959 kunt plaatsen. En je kunt alles doen met de F, wat je al 53 jaar doet. Heb je nu een F of F2 met een lichtmeter, laat dan Nikon Service uit Beverwijk even een vorkje voor de lichtmeter koppeling monteren. Dan heb je ook weer de automatische lichtmeting en scherpstelling met een open diafragma.

Nikon werkt aan een verbreding van haar marktsegment:
Een nu wat ouder beeld was: D3, D700, D300(S), D90 en een D60.
Dat zelfde rijtje is nu in september 2012:
D4, D800, D800E, D600, D300S, D7000, D90, D3100, D3200, D5100.
Van vijf naar tien verschillende spiegel reflex camera’s.

Dat is in overeenstemming met het beeld bij de Nikon verrekijkers: veel verrekijkers leverbaar, van professioneel tot goedkoop amateur. Op dit moment tel ik zo 102 verschillende verrekijkers die nu leverbaar zijn (bron Nikon België prijslijst april 2012). Ik ken geen fabrikant met meer verrekijkers.

Op dit moment heeft Nikon zo’n 16 verschillende compactcamera’s ) inclusief de V- en J1-2. En als je naar de variaties in kleur kijkt dan zijn er zo zeven J1-2 of V1 camera’s en zijn er vijftig verschillende Coolpix camera’s. (bron Nikon België prijslijst april 2012) Ik ken geen fabrikant met meer verschillende compactcamera's.

De verbeteringen.
Naast een D800 of een D4 zijn er niet zoveel verbeteringen meer. Toch heb ik er één kunnen vinden. Echt handig. Druk eens op de Infoknop als je camera aan staat. Het is een spiekbriefje van je camera instellingen. Als je twee keer op de Infoknop drukt kun je camera instellingen wijzigen. Dat geeft je dus een binnendoor weg naar het Menu. (later toegevoegd: voor mij was het nieuw, hieronder worden meerdere camera's genoemd die het ook hebben)
De D600 heeft net als de D4 een ontkoppelde correctie voor de flitslichtmeter. Met de D800 heb je dat niet. Ga maar eens spelen met het E4 menu.

Vergelijk met de D800 en de D7000.
De D600 mist door de lagere prijs meerdere bijzonderheden die de D800 uniek maken. Je hebt een derde minder aan megapixels op de sensor. De snelste sluiterttijd is 1 stop lager dan bij de D800. De flitssynchronisatie is 1/50 seconde lager. De D600 is de eerste Nikon FX camera die alleen met de SD kaarten werkt. Alle andere FX hebben CF + SD of CF + XQD opslagkaarten. Het aantal AF punten is 39 in plaats van 51 en het aantal AF punten met een kruissensor is 9 in plaats van 15. En ook geen 10 polige aansluiting voor accessoires, je hebt de afstandsbediening van de D3100 of de Coolpix P7700 nodig. En de D600 heeft een Groene (alles automatisch) instelling op de keuzeknop voor de ontspanstand.
Kijk zelf eens naar de verschillende specificaties van de D600 naast alle andere digitale reflexen van Nikon:
http://home.planet.nl/~braak117/camera%20overzicht.xls

De D600 heeft veel eigenschappen van de D7000. Alleen heeft de D7000 wel een 1/8000 als snelste sluiterttijd en 1/250 seconde voor de flitssynchronisatie. Dat haalt de D600 niet, en dat zal vast te verklaren doordat de FX maat veel groter is dan DX. De sluiter van de D600 moet meer afstand overbruggen en heeft meer massa.

De prijs. Als je zo naar de adviesprijzen van de D600, D7000 en D800 kijkt, dan is de D600 aardig in het midden geplaatst. Eigenlijk heeft de D600 een iets hogere adviesprijs dan je voor een opvolger van de D300(S) zou verwachten. Dat beloofd dus wat als er een D400 gaat komen. Wat ik wel jammer vind is dat de prijzen die Nikon hanteert voor de verschillende continenten, nog steeds niet gelijk is. In Europa betaal je aanzienlijk meer dan voor eenzelfde product in de USA. De D600 heeft in Nederland een adviesprijs van 2149 Euro en in de USA $2099.95. Reken dat eens terug naar Euro’s. In 1988 kon je met de KLM (aanbieding) naar New York, je had een hotelkamer voor 5 nachten, je kocht een F4 en als je dan thuis kwam had je evenveel geld uitgegeven dan als je hier in Nederland een F4 gekocht zou hebben. Die tijden komen met de D600 bijna weer terug.

Vergelijk met andere camera’s.

Prijs. De D600 is op het moment van verschijnen de goedkoopste FX camera. De Canon 6D (minder pixels) is soms iets duurder of loopt gelijk en de Sony SLT-A99 is aanmerkelijk duurder.

Pixels. De Nikon D600 heeft op het moment van verschijnen meer pixels dan welke andere camera (met een vergelijkbare prijs) dan ook. De Canon 6D heeft 20,2 megapixels. De Sony SLT-A99 heeft er evenveel als de D600 maar in het verleden heeft Nikon altijd laten zien dat ze in de beheersing van ruis en dergelijke veel betere resultaten uit dezelfde sensor halen als Sony.

De test.
(nog niet klaar)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op vr sep 28 2012 9:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: test D600

Berichtdoor MauritsD » do sep 27 2012 12:20 pm

Mooi stuk!
Ben benieuwd naar de uitgebreide test...

Een vraagje:
Hans Braakhuis schreef:De verbeteringen.
Naast een D800 of een D4 zijn er niet zoveel verbeteringen meer. Toch heb ik er één kunnen vinden. Echt handig. Druk eens op de Infoknop als je camera aan staat. Het is een spiekbriefje van je camera instellingen. Als je twee keer op de Infoknop drukt kun je camera instellingen wijzigen. Dat geeft je dus een binnendoor weg naar het Menu.

Bedoel je hier hetzelfde wat de D7000 heeft, dat als je de 2e keer op info drukt, je de settings onderaan het info-scherm kan aanpassen?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: test D600

Berichtdoor ReneG » do sep 27 2012 1:38 pm

Heb je er toevallig ook de 24-85 bij en zoja, ga je die dan ook testen? Die benieuwt mij vooral, ik kon een paar weken geleden nog niet veel reviews vinden...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: test D600

Berichtdoor Jur » do sep 27 2012 1:46 pm

Hans Braakhuis schreef:
De verbeteringen.
Naast een D800 of een D4 zijn er niet zoveel verbeteringen meer. Toch heb ik er één kunnen vinden. Echt handig. Druk eens op de Infoknop als je camera aan staat. Het is een spiekbriefje van je camera instellingen. Als je twee keer op de Infoknop drukt kun je camera instellingen wijzigen. Dat geeft je dus een binnendoor weg naar het Menu.



Deze functie zit o.a. ook al in de D700 en D800; is dus niet bepaald nieuw!
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: test D600

Berichtdoor JDPix » do sep 27 2012 2:11 pm

Jur schreef:
Hans Braakhuis schreef:
De verbeteringen.
Naast een D800 of een D4 zijn er niet zoveel verbeteringen meer. Toch heb ik er één kunnen vinden. Echt handig. Druk eens op de Infoknop als je camera aan staat. Het is een spiekbriefje van je camera instellingen. Als je twee keer op de Infoknop drukt kun je camera instellingen wijzigen. Dat geeft je dus een binnendoor weg naar het Menu.



Deze functie zit o.a. ook al in de D700 en D800; is dus niet bepaald nieuw!


Bijvoorbeeld in de D90, al jaaaaaaren. En voor instellingen die je onder een hardwareknop vindt hoef je zelfs maar één keer op de infoknop te drukken.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 701


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: test D600

Berichtdoor Hasselbox » do sep 27 2012 2:12 pm

Belangrijk verschil is dat het relatief kleine meetveld uit de d7000 wordt gebruikt op de FX sensor.
Dat is een stap achteruit tov de Canon.
EOS 6D komt in december in de winkels te liggen. Voor alleen de body geldt een adviesprijs van 2029 euro.
Dat is 120 euro of wel ruim (Edit) 5 % lager als de D600.
Voor veel overstappers naar FX geldt dat ze toch ook hun objectieven moeten vervangen.
Dat is straks wel een reden meer om ook naar een ander merk te kijken.
Ik zal dat de komende tijd zeker doen.
En dan zal op de eerste plaats de kwaliteit van de foto en de daarbij behorende prijs de belangrijkste factor zijn.
Als ik dan toch al vergelijk, doe ik dat zeker ook met de Canon EOS 5D mark II die momenteel te koop is voor 1699 euro.
Laatst gewijzigd door Hasselbox op do sep 27 2012 3:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: test D600

Berichtdoor JvdKooij » do sep 27 2012 2:55 pm

Hasselbox schreef:Belangrijk verschil is dat het relatief kleine meetveld uit de d7000 wordt gebruikt op de FX sensor.
Dat is een stap achteruit tov de Canon.
EOS 6D komt in december in de winkels te liggen. Voor alleen de body geldt een adviesprijs van 2029 euro.
Dat is 120 euro of wel ruim 10 % lager als de D600.
Voor veel overstappers naar FX geldt dat ze toch ook hun objectieven moeten vervangen.
Dat is straks wel een reden meer om ook naar een ander merk te kijken.
Ik zal dat de komende tijd zeker doen.
En dan zal op de eerste plaats de kwaliteit van de foto en de daarbij behorende prijs de belangrijkste factor zijn.
Als ik dan toch al vergelijk, doe ik dat zeker ook met de Canon EOS 5D mark II die momenteel te koop is voor 1699 euro.


Jij overweegt serieus om over te stappen naar een ander merk voor een prijsverschil van 120 euro op een uitrustiing van enkele duizenden euro's :roll:
Overigens is dat slechts iets meer dan 5 %.
Verder zou ik even afwachten wat die prijzen gaan doen, want die zakken nog wel natuurlijk.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: test D600

Berichtdoor Jur » do sep 27 2012 3:07 pm

jvdk schreef:Jij overweegt serieus om over te stappen naar een ander merk voor een prijsverschil van 120 euro op een uitrustiing van enkele duizenden euro's :roll:
Overigens is dat slechts iets meer dan 5 %.
Verder zou ik even afwachten wat die prijzen gaan doen, want die zakken nog wel natuurlijk.


Bij KB bijvoorbeeld is het prijsverschil op dit moment nog maar € 10,-.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: test D600

Berichtdoor yzf1kr » do sep 27 2012 3:35 pm

jvdk schreef:
Hasselbox schreef:Belangrijk verschil is dat het relatief kleine meetveld uit de d7000 wordt gebruikt op de FX sensor.
Dat is een stap achteruit tov de Canon.
EOS 6D komt in december in de winkels te liggen. Voor alleen de body geldt een adviesprijs van 2029 euro.
Dat is 120 euro of wel ruim 10 % lager als de D600.
Voor veel overstappers naar FX geldt dat ze toch ook hun objectieven moeten vervangen.
Dat is straks wel een reden meer om ook naar een ander merk te kijken.
Ik zal dat de komende tijd zeker doen.
En dan zal op de eerste plaats de kwaliteit van de foto en de daarbij behorende prijs de belangrijkste factor zijn.
Als ik dan toch al vergelijk, doe ik dat zeker ook met de Canon EOS 5D mark II die momenteel te koop is voor 1699 euro.


Jij overweegt serieus om over te stappen naar een ander merk voor een prijsverschil van 120 euro op een uitrustiing van enkele duizenden euro's :roll:
Overigens is dat slechts iets meer dan 5 %.
Verder zou ik even afwachten wat die prijzen gaan doen, want die zakken nog wel natuurlijk.


Nee, ook hier om:
Belangrijk verschil is dat het relatief kleine meetveld uit de d7000 wordt gebruikt op de FX sensor.
Dat is een stap achteruit tov de Canon.


Maar dit was ook al een nadeel van de D700 vs de D300.
Bij de D300 kon je een scherpstel punt aan de rand van je compositie nemen, bij de D700 kom je niet verder als 2/3 ongeveer.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: test D600

Berichtdoor Hasselbox » do sep 27 2012 3:37 pm

Jur schreef:
jvdk schreef:Jij overweegt serieus om over te stappen naar een ander merk voor een prijsverschil van 120 euro op een uitrustiing van enkele duizenden euro's :roll:
Overigens is dat slechts iets meer dan 5 %.
Verder zou ik even afwachten wat die prijzen gaan doen, want die zakken nog wel natuurlijk.


Bij KB bijvoorbeeld is het prijsverschil op dit moment nog maar € 10,-.


Prijsverschil tussen verkoopprijs van de ene en adviesprijs van een ander model of merk zegt mij niets.
Verschil tussen D600 en 6D is ruim 300 euro op dit moment nog. Vanzelfsprekend is de prijs niet alles bepalend.
Dat geldt zeker ook voor het aantal pixels. De 5D zal ook nog wel verder in prijs dalen als hij eenmaal in de winkel ligt.
Dat ik met een D600 alleen op een gedeelte in het midden van het matglas kan scherpstellen maakt hem voor mij minder aantrekkelijk.
Dat omdat ik veel vanaf statief werk. Voor anderen mogelijk niet zo belangrijk.
Zo interesseert het mij b.v. absoluut niet hoeveel opname's per seconde mogelijk zijn. Een is voor mij voldoende.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: test D600

Berichtdoor JvdKooij » do sep 27 2012 5:02 pm

Hasselbox schreef:
Jur schreef:
jvdk schreef:Jij overweegt serieus om over te stappen naar een ander merk voor een prijsverschil van 120 euro op een uitrustiing van enkele duizenden euro's :roll:
Overigens is dat slechts iets meer dan 5 %.
Verder zou ik even afwachten wat die prijzen gaan doen, want die zakken nog wel natuurlijk.


Bij KB bijvoorbeeld is het prijsverschil op dit moment nog maar € 10,-.


Prijsverschil tussen verkoopprijs van de ene en adviesprijs van een ander model of merk zegt mij niets.
Verschil tussen D600 en 6D is ruim 300 euro op dit moment nog. Vanzelfsprekend is de prijs niet alles bepalend.
Dat geldt zeker ook voor het aantal pixels. De 5D zal ook nog wel verder in prijs dalen als hij eenmaal in de winkel ligt.
Dat ik met een D600 alleen op een gedeelte in het midden van het matglas kan scherpstellen maakt hem voor mij minder aantrekkelijk.
Dat omdat ik veel vanaf statief werk. Voor anderen mogelijk niet zo belangrijk.
Zo interesseert het mij b.v. absoluut niet hoeveel opname's per seconde mogelijk zijn. Een is voor mij voldoende.


Jouw gegoochel met cijfers kan ik niet volgen hoor, zal wel aan mij liggen.
Overigens even gekeken naar de Canon 6D specs, die heeft slechts 11 scherpstelpunten, nu weet ik niet hoe die verdeeld zijn, maar iets zegt me dat je daar minder mogelijkheden hebt dan met de 39 van de D600.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: test D600

Berichtdoor Ivan10 » do sep 27 2012 7:13 pm

Mooi stuk Hans. Heb je de alternatieven ook in handen gehad voor een middag, de Canon 6D en Sony SLT-A99? Wordt dit model een succes naar je idee of is het ´t net niet?
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: test D600

Berichtdoor ArendV » do sep 27 2012 7:24 pm

De autofocus sensoren van de Canon 6D dekken geen groter gebied af dan die van de Nikon D600
Afbeelding

Ook de Canon 5D MkII scoort niet hoog op dat gebied en is vergelijkbaar met de 6D.
Afbeelding

Dus dat is geen reden om over te stappen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: test D600

Berichtdoor Patrick » do sep 27 2012 11:01 pm

Hoe kan iemand de AF van de Canon 6D of 5D mk II nou beter noemen dan die van de D600? :shock: :shock: :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: test D600

Berichtdoor Hasselbox » do sep 27 2012 11:08 pm

Patrick schreef:Hoe kan iemand de AF van de Canon 6D of 5D mk II nou beter noemen dan die van de D600? :shock: :shock: :shock:


Wie doet dat? :frown:
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten