Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor lock » wo okt 03 2012 9:40 pm

En de dag erna ging de prijs met 70 euries omhoog.. :P

Ik was het wachten op de D400 beu en ik vond de D800 te veel geld gezien de beperkingen die het ding ook met zich meebrengt.
De kleinere body en ditto grip probeerde ik uit bij de MM, en daar viel het mij 100% mee ivt de D300. Dus ben ik gegaan voor deze full frame.

Thuis met de 70-200 erop merk ik toch het verschil met d300. Dan is de D600 qua grip toch iets te licht. Maar ik kan het goed kompenseren met de driepootplaat. Binnenkort komt de 24-120 F/4 en een 70-300 van Tamron. Dan ga ik mijn DX lenzen verkopen.

Ik had de camera al snel aan mijn eigen instellingen aangepast, maar ik heb nog niks vastgelegd in U1/U2. Auto-iso moet ik nog even uitzoeken maar wat ik zo zie is het een nuttige fucntie in A- en S-mode. Ik wil eerst ook kijken hoe de omzetting van de knoppen AE-L/AF-L, FN en voorbeelknop mij bevallen. Wel valt mij op dat de curving van grip aan de achterzijde de duim bijna automatisch op de AEL/AE-f knop legt. Na wat zoeken vond ik een prettige manier van vasthouden en nu gebruik ik de AE-L/AE-F knop als AF-ON. Werkt tot nut toe prima, want de AE-L/AE-F knop zit nu onder de voorbeeldknop.
Er is wel geklaagd over het feit dat de iso knop links onderin zit. Dat is makkelijk op de lossen. Kies bij d3 iso tonen en aanpassen, en je kunt behalve in M-mode (kan nooit op de D600) met de niet gebruikte stelknop de isowaarde veranderen zonder de iso-knop te gebruiken.

Mijn eerste indrukken zijn verder goed. Vooral de sensor is enorm veel beter dan die van de d300. Kleuren blijven bij hogere isowaarden nog prima behouden en de DR is dan ook nog indrukwekkend. Ook ben ik zeer tevreden met de automatische witbalans. Dat is prettig als ik jpegs gebruik. Daarnaast is de normale ruisonderukking zeer acceptabel, dus dat gaat voor bepaalde jpegs mij een hoop werk schelen.

Nadelen? Ja toch wel. One touch 100% zoom knop ontbreekt inderdaad. Begin een beetje te leren om de zoom-in button op tijd los te laten...
AF lijkt goed, maar is zeker niet zo snel als op mijn D300 was. Dat merk je overigens alleen bij minder licht, maar ik moet het nog uitproberen op locatie. Zeker de tracking mode ga ik goed uitproberen.
Ik mis ook wel wat scherpstelpunten aan de boven en onderzijde van de module. Links en rechts mis je in feite twee rijtjes (tov van de 51 punts module). Dat valt te overzien.
Ik merk wel dat bij minder licht de 70-200 op f2.8 verrassend vaak een back- of frontfocus laat zien. Ik denk dat je hier het kwaliteitsverschil ziet tussen de D800/D4 en de D600.

Zo gauw er wat zinnige foto's komen dan kan ik wel wat tonen via Flickr.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor André » wo okt 03 2012 9:50 pm

One touch 100% zoom knop ontbreekt inderdaad. Begin een beetje te leren om de zoom-in button op tijd los te laten...


Uhhh, kun je eens uitleggen wat je hier precies mee bedoelt ????

Ik merk wel dat bij minder licht de 70-200 op f2.8 verrassend vaak een back- of frontfocus laat zien. Ik denk dat je hier het kwaliteitsverschil ziet tussen de D800/D4 en de D600.


Dat snap ik ook niet, je heb toch back/front focus of je hebt het niet. Dat betreft een "foute" instelling in je objectief en dat is dan toch niet bij minder licht niet aanwezig en bij meer licht wel ???
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor jan » wo okt 03 2012 9:52 pm

lock schreef:En de dag erna ging de prijs met 70 euries omhoog.. :P

Er is weer een zekere schaarste. Er is er weer 1 weg uit het verkoopkanaal. :lol: :lol:
Veel plezier met de D600!
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor André » wo okt 03 2012 9:56 pm

jan schreef:
lock schreef:En de dag erna ging de prijs met 70 euries omhoog.. :P

Er is weer een zekere schaarste. Er is er weer 1 weg uit het verkoopkanaal. :lol: :lol:
Veel plezier met de D600!


De D600 is bijna overal uit voorraad leverbaar hoor, dus dat zal de reden niet zijn. Misschien de 21% BTW verhoging met een beetje extra ????
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor jan » wo okt 03 2012 9:59 pm

André, neem mijn opmerking vooral niet serieus.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor henkk » wo okt 03 2012 10:26 pm

André schreef:
One touch 100% zoom knop ontbreekt inderdaad. Begin een beetje te leren om de zoom-in button op tijd los te laten...


Uhhh, kun je eens uitleggen wat je hier precies mee bedoelt ????


Ik denk dat het gaat om de functie bijv. op de D700 dat je met de middelste knop van de selector 100% inzoomt om de scherpte te beoordelen. Dat is wel een functie die ik vaak gebruik.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor lock » wo okt 03 2012 10:29 pm

André schreef:
One touch 100% zoom knop ontbreekt inderdaad. Begin een beetje te leren om de zoom-in button op tijd los te laten...


Uhhh, kun je eens uitleggen wat je hier precies mee bedoelt ????

Met bv D300/D800 kan je de centrlae knop (ok) in de weergave modus koppelen aan 100% weergave. Op de D600 kan dat niet.

Ik merk wel dat bij minder licht de 70-200 op f2.8 verrassend vaak een back- of frontfocus laat zien. Ik denk dat je hier het kwaliteitsverschil ziet tussen de D800/D4 en de D600.


Dat snap ik ook niet, je heb toch back/front focus of je hebt het niet. Dat betreft een "foute" instelling in je objectief en dat is dan toch niet bij minder licht niet aanwezig en bij meer licht wel ???


Tja... Natuurlijk heb je bij elke lichtsituatie BF/FF... àls het aan de lens ligt. Maar als de AF module niet nauwkeurig genoeg meeer is als het minder licht krijgt, dan stuurt het de AF motor verkeerd aan.
Laatst gewijzigd door lock op wo okt 03 2012 10:38 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor lock » wo okt 03 2012 10:31 pm

André schreef:
jan schreef:
lock schreef:En de dag erna ging de prijs met 70 euries omhoog.. :P

Er is weer een zekere schaarste. Er is er weer 1 weg uit het verkoopkanaal. :lol: :lol:
Veel plezier met de D600!


De D600 is bijna overal uit voorraad leverbaar hoor, dus dat zal de reden niet zijn. Misschien de 21% BTW verhoging met een beetje extra ????


Dat extraatje was dan meer dan de helft van de prijsverhoging. Dus dat lijkt mij niet. Ik denk dat de cameraboer gewoon de prijs aan de rest heeft aangepast. De meesten zaten op wat elektronica dozenschuivers na al boven de 2000 euro.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor yzf1kr » wo okt 03 2012 10:37 pm

lock schreef:Ik merk wel dat bij minder licht de 70-200 op f2.8 verrassend vaak een back- of frontfocus laat zien. Ik denk dat je hier het kwaliteitsverschil ziet tussen de D800/D4 en de D600.


Daar was ik al bang voor, hij heeft dus de zelfde slechte 39-punts AF als de D7000, die laat het ook afweten bij minder licht.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor lock » wo okt 03 2012 10:44 pm

Daar was ik al bang voor, hij heeft dus de zelfde slechte 39-punts AF als de D7000, die laat het ook afweten bij minder licht.


Het is wel erg weinig licht waar ik over praat. 1/200 bij iso 6400-12800 op F/2.8. Tenminste, voor zover ik het aan de fotos die nog op de kaart staan kan zien. Overigens, ik het dit in AF-S getest. Dus zonder de optie van een dynamisch scherpstelveld (AF-A/AF-C). Moet ik nog proberen...
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor JvdKooij » do okt 04 2012 8:08 am

Mooie camera, veel plezier ermee.
Laatst gewijzigd door JvdKooij op do okt 04 2012 11:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor Pearldrop » do okt 04 2012 9:02 am

henkk schreef:
André schreef:
One touch 100% zoom knop ontbreekt inderdaad. Begin een beetje te leren om de zoom-in button op tijd los te laten...


Uhhh, kun je eens uitleggen wat je hier precies mee bedoelt ????


Ik denk dat het gaat om de functie bijv. op de D700 dat je met de middelste knop van de selector 100% inzoomt om de scherpte te beoordelen. Dat is wel een functie die ik vaak gebruik.


Zo heb ik die knop op de D700 ook geprogrammeerd. Wel zo handig. Zal bij de D600 ook wel mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
Pearldrop

Forumlid
Berichten: 347


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor Jur » do okt 04 2012 9:05 am

Pearldrop schreef:Zo heb ik die knop op de D700 ook geprogrammeerd. Wel zo handig. Zal bij de D600 ook wel mogelijk zijn.


Helaas niet mogelijk met de D600. Je kunt via persoonlijke instelling f1 alleen maar de functie van OK-knop wijzigen voor de opname-stand en dus niet voor de weergave-stand.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor Pearldrop » do okt 04 2012 9:53 am

Jur schreef:
Pearldrop schreef:Zo heb ik die knop op de D700 ook geprogrammeerd. Wel zo handig. Zal bij de D600 ook wel mogelijk zijn.


Helaas niet mogelijk met de D600. Je kunt via persoonlijke instelling f1 alleen maar de functie van OK-knop wijzigen voor de opname-stand en dus niet voor de weergave-stand.

Niet via persoonlijke instelling F2-> centrale knop multi-selector?

Ik zie dat hier http://forums.dpreview.com/forums/post/42596514 de hele discussie ook gevoerd wordt.
Gebruikersavatar
Pearldrop

Forumlid
Berichten: 347


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor lock » do okt 04 2012 8:34 pm

F2 is de toewijzing van de Fn-knop. In de opties is geen 100% zoom aanwezig. Maar als iemand dat kan regelen in een firmware verbetering, dan wil ik dat ook nog wel overwegen.
Toch is het gewoon stom dat ze die optie niet bieden via de centrale knop van de multi-selector in de weegavestand.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten