D600, flitssynchronisatie-snelheid

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

D600, flitssynchronisatie-snelheid

Berichtdoor slinger » zo okt 14 2012 3:11 pm

Ik ben de gelukkige eigenaar van de D600 en ik heb de flitssynchronisatie-snelheid via het menu 'persoonlijke instellingen op 1/250 ingesteld. Echter, in mijn zoeker en op het venster bovenop de camera wordt een sluitertijd van 1/60 vermeld. Het een en ander doet zich voor bij zowel in de ingebouwde flitser, als bij de SB900.

Is er iemand die mij kan helpen om de synchronisatie-snelheid op 1/250 te krijgen ?

Hartelijke groet,
slinger

Forumlid
Berichten: 28



Onderwerp:

Re: D600, flitssynchronisatie-snelheid

Berichtdoor gijs sandberg » zo okt 14 2012 3:25 pm

Beste S,

Helaas, ik ben niet de gelukkige eigenaar van een D600.
Maar om enkele tips te geven:
-de sluitertijd kan zijn aangepast om als invulflits een correcte belichting te krijgen.
-via vele instellingen kan je er invloed op uitoefenen.

Op mijn DSLR kan ik handmatig sluitertijden instellen van vele secondes tot 1/16000, de flitser moet daarop natuurlijk goed ingesteld zijn.
Dat is o.a. een reden waarom de handboeken zo dik zijn.
(wees gerust, een aanzienlijk deel van het dikke flitser-handboek is alleen van toepassing op andere kamera's).

Een algemene tip: haal de PDf handboeken op, dat zoekt gemakkelijker.

Groeten, Gijs
PS de normale min. x-sync tijd is volgens de brochure 1/200 en niet 1/250.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op zo okt 14 2012 4:14 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D600, flitssynchronisatie-snelheid

Berichtdoor yzf1kr » zo okt 14 2012 3:25 pm

Toevallig de flits op "rear" staan?
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: D600, flitssynchronisatie-snelheid

Berichtdoor André » zo okt 14 2012 3:48 pm

Je hebt bij het flitsmenu de langste sluitertijd op 1/60 staan. Die moet je gewoon even aanpassen naar de hoogste waarde en dan is je probleem opgelost. Hetzelfde had ik ook met mijn D800.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D600, flitssynchronisatie-snelheid

Berichtdoor slinger » zo okt 14 2012 5:26 pm

Dank voor jullie reactie,

beste André, in het persoonlijke instellingen menu kan ik bij de 'langste sluitertijd bij flits' geen snellere sluitertijd kiezen dan 1/60. Ik heb dus nog geen oplossing voor het probleem. Verdere suggesties zijn welkom.

Hartelijke groet,
slinger

Forumlid
Berichten: 28



Onderwerp:

Re: D600, flitssynchronisatie-snelheid

Berichtdoor george013 » zo okt 14 2012 5:27 pm

Je flits-synchronisatietijd is de kortste tijd waar je normaal mee kunt flitsen. Deze wordt door de camera/sluiter bepaald. Daarnast heb je een grenswaarde voor de langste tijd. Deze kun je zelf instellen, waarschijnlijk tot 30 seconden. Dit is niets meer dan een ingebouwde grens om jou te behoeden flitsfoto's te maken met een te lange sluitertijd.
George

Ik zie dat je al gereageerd hebt. Moet toch mogelijk zijn.
George
george013



Onderwerp:

Re: D600, flitssynchronisatie-snelheid

Berichtdoor Giso » zo okt 14 2012 5:39 pm

Als ik bij mijn D7000 de stand A(perture) gebruik (bij gebruik van een flitser) krijg ik ook automatisch de langste ingestelde sluitertijd van 1/60 bij weinig licht. Als ik de flitser gebruik zet ik de camera meestal in stand S of liever M, en de flitser in iTTL. Dan kun je wel gewoon een snellere sluitertijd instellen tot je flitssynchronisatie snelheid.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D600, flitssynchronisatie-snelheid

Berichtdoor george013 » zo okt 14 2012 5:46 pm

Er gaat weer een lichtje branden. Meester Nikon gaat ervanuit dat je met S en M zelf in de gaten houd met waar je mee bezig bent. Blijft vreemd dat je deze onderste grens niet meer zelf kunt instellen.
George
george013



Onderwerp:

Re: D600, flitssynchronisatie-snelheid

Berichtdoor Giso » zo okt 14 2012 7:38 pm

Je kan dus de minimale sluitertijd instellen tussen de 1/60 en 30sec. Bij de meeste situaties waarbij je flits gebruikt zal er weinig licht zijn en kiest je camera dus gelijk de minimaal ingestelde sluitertijd in de A(perture) stand. Deze zal bijv. 1/60 zijn.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D600, flitssynchronisatie-snelheid

Berichtdoor george013 » zo okt 14 2012 7:43 pm

Ik heb de manual van de D600 bekeken en de slow heeft een andere betekenis gekregen.
George
george013



Onderwerp:

Re: D600, flitssynchronisatie-snelheid

Berichtdoor Ivonka » ma nov 11 2013 10:40 pm

Ik heb ook de D600 en wil mijn studioset gebruiken. Nu zie ik dat ik wel tot 1/250 kan gaan maar ik krijg een zwart gordijn... dus te snel?
Ik kan eigenlijk niet hoger dan 1/160 flitssynchronisatie wat ik eigenlijk best wel laag vind aangezien ik met (grote) dieren in de studio werk. Met mijn D300 kon ik dus wel tot 1/250 gaan.
Iemand een idee waarom je het wel op de camera kan instellen maar in praktijk dus met een half zwart gordijn zit?

Groet Ivonka
D300 / D750
Ivonka

Forumlid
Berichten: 12



Onderwerp:

Re: D600, flitssynchronisatie-snelheid

Berichtdoor Patrick » ma nov 11 2013 11:10 pm

De sluiter van een FX is groter en daarom is het makkelijker een snelle sluitertijd te regelen met een DX camera. Doordat de D600 een instapmodel is voor FX hebben ze hier geld bespaard.

Je kan dit niet magisch oplossen; dit zit in de hardware.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D600, flitssynchronisatie-snelheid

Berichtdoor Ivonka » ma nov 11 2013 11:19 pm

Ah ik hoef dus niet verder te zoeken. Oplossing is of met 1/160 proberen of op DX stand zetten.

Dank voor je reactie
D300 / D750
Ivonka

Forumlid
Berichten: 12



Onderwerp:

Re: D600, flitssynchronisatie-snelheid

Berichtdoor Patrick » ma nov 11 2013 11:49 pm

Dat laatste zei ik niet. :wink:

Vergelijk het met de gordijnen zicht en open doen. Dat is makkelijker met een kleiner raam.

Die 1/160ste die de D600 blijkbaar doet, daar met je het echt mee doen. Je kan wel 1/200 op DX gaan proberen, maar wat schiet je daar mee op?

Waarom denk je trouwens dat het niet voldoende is? Standaard voor studiowerk is 1/125. De flits bevriest de bewegingen toch wel.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D600, flitssynchronisatie-snelheid

Berichtdoor Ivonka » di nov 12 2013 12:13 am

Tjah weet niet. Ik werk met paarden in de studio... toch vrij bewegelijk. Maar ik ga het zeker proberen. Zou idd zonde zijn om niet voor de FX te gaan.
D300 / D750
Ivonka

Forumlid
Berichten: 12




Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten