Stofproblemen D600

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor SpiKeY » wo nov 21 2012 8:39 pm

Zie onderstaande link:
http://nikonrumors.com/2012/11/21/time- ... blem.aspx/

Nikon moet hoe dan ook dit asap oplossen.


Wilhelm Rojer
http://wilhelmrojer.wordpress.com
SpiKeY Inc. *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̴̡ı̴̴̡
My Blog: http://wilhelmrojer.wordpress.com/
Gebruikersavatar
SpiKeY

Forumlid
Berichten: 65


Locatie: Arnhem
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor GKW » do nov 22 2012 1:24 pm

Tja, het verhaal van de zaak waar ik hem wilde kopen is:

Van de door hem verkochte D600's is er nog geen een teruggekomen met dit probleem. Hij kon zich niet voorstellen dat dit echt een probleem is voor de camera's die via Nederland geleverd worden anders had hij er al wel iets van gehoord. Verder gaf hij aan dat de camera's die er last van hebben mogelijk uit een afgekeurde partij komen die via de achterdeur van Nikon in de markt terecht zijn gekomen. Als ik de camera zou aanschaffen dan kon ik hem binnen een week weer omruilen of ruilen tegen een ander toestel, waarop ik zei dat ik eigenlijk mijn geld terug wilde maar daar was hij het niet mee eens....en dat begrijp ik.

Ik weet het allemaal niet. Het snijdt wel hout wat hij zegt maar om nou proefkonijn te zijn door een camera aan te schaffen en er achter te komen dat hij geen gelijk heeft....
GKW



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » do nov 22 2012 4:26 pm

Mag ik dit als geleuter bestempelen ?

Nikon NL heeft al diverse exemplaren met het stofprobleem binnen gehad. Soms is er niets gedaan, soms wel...

Dat achterdeurverhaal is helemaal flauwekul. Als die achterdeur de oorzaak dan had Nikon allang aan de bel getrokken bij de koper. De cameras met problemen die ik gezien heb (inmiddels drie stuks) hebben allemaal netjes een Nederlands garantiebewijs. Ik heb er ook niets van gehoord.

De italiaanse Nikon-vestiging beweert dat het een bekend probleem is van de eerste batch, en dat Nikon het probleem inmiddels onder de knie heeft. Voor zover je dit moet geloven....Als er de komende weken nog meer nieuwe, stoffige D600's binnenkomen dan weet je hoe laat het is.

Het filmpje op internet maakt het toch zeer aannemelijk dat de stof als bron het binnenwerk van de camera zelf heeft. Dat kan een slordigheidje zijn in de fabriek. Maar het kan ook te maken hebben met de gerapporteerde slijtage aan het mechaniek. Deze slijtage kan de bron zijn omdat het gaat gepaard met loslaten van de coating. Helaas heeft de maker van het filmpje hier niet naar gekeken.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Giso » do nov 22 2012 7:34 pm

Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor GKW » do nov 22 2012 10:35 pm

lock schreef:Mag ik dit als geleuter bestempelen ?

Nikon NL heeft al diverse exemplaren met het stofprobleem binnen gehad. Soms is er niets gedaan, soms wel...

Dat achterdeurverhaal is helemaal flauwekul. Als die achterdeur de oorzaak dan had Nikon allang aan de bel getrokken bij de koper. De cameras met problemen die ik gezien heb (inmiddels drie stuks) hebben allemaal netjes een Nederlands garantiebewijs. Ik heb er ook niets van gehoord.

De italiaanse Nikon-vestiging beweert dat het een bekend probleem is van de eerste batch, en dat Nikon het probleem inmiddels onder de knie heeft. Voor zover je dit moet geloven....Als er de komende weken nog meer nieuwe, stoffige D600's binnenkomen dan weet je hoe laat het is.

Het filmpje op internet maakt het toch zeer aannemelijk dat de stof als bron het binnenwerk van de camera zelf heeft. Dat kan een slordigheidje zijn in de fabriek. Maar het kan ook te maken hebben met de gerapporteerde slijtage aan het mechaniek. Deze slijtage kan de bron zijn omdat het gaat gepaard met loslaten van de coating. Helaas heeft de maker van het filmpje hier niet naar gekeken.

Ja, mee eens...

weet iemand of en hoe het mogelijk is om te achterhalen uit welke batch een toestel komt?
GKW



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » do nov 22 2012 11:36 pm

Serienummer is het enige. Maar dan nog. Je moet bij de bron zijn om dat te koppelen aan productieseries. En die bron geeft echt niet thuis.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Meesterbas » ma nov 26 2012 12:56 pm

Hier 500 kliks en nog geen loslatende coating gezien onder de spiegel. Wel wat stof te zien op een testfoto op f22, maar absoluut niet dramatisch.

Serienummer 60xxxxx.
www.basphotonic.nl | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
Gebruikersavatar
Meesterbas

Forumlid
Berichten: 152


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » ma nov 26 2012 9:20 pm

Nou, dan heb je mazzel. De mijne kwam na reparatie terug van Nikon omdat op de rand van het plaatje een deel van de coating eraf was gaan slijten.Gerepareeerd betkent zoveel als : geen sporen van blank metaal meer te zien.

Nu zijn we nog een kleine tweehonderd foto's verder, en ik zie al weer de eerste reflecties van blank metaal als ik er met helder licht in het camerahuis schijn. Op precies dezelfde plekken als voorheen.

Ik ga nog even door met fotograferen want dan zal vanzelf blijken of het probleem groter wordt of niet. Als het groter wordt dan kan ik er ook makkelijker een foto van maken. Ik heb momenteel namelijk geen spullen om er in dit stadium een fatsoenlijke foto van te maken.
Laatst gewijzigd door lock op di nov 27 2012 1:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Meesterbas » di nov 27 2012 12:32 am

Dat lijkt mij enorm irritant Lock. Ik hoop dat ik de dans ontspring. Na hoeveel kliks voor de reparatie zag jij dat de coating losliet?
www.basphotonic.nl | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
Gebruikersavatar
Meesterbas

Forumlid
Berichten: 152


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » di nov 27 2012 1:18 am

Meesterbas schreef:Dat lijkt mij enorm irritant Lock. Ik hoop dat ik de dans ontspring. Na hoeveel kliks voor de reparatie zag jij dat de coating losliet?


Ik kwam op +/- 1260 uit. Daarna zijn er zowat 600 testfotos mee gemaakt door Nikon. Hadden ze er maar 200 meer gemaakt...
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Hans Braakhuis » di nov 27 2012 10:08 am

Heb nu zeven verschillende D600's in m'n handen gehad en getest op stof. Slechts één camera had gewoon stof. Niet de typische D600 spikkels die je normaal ziet.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » di nov 27 2012 12:14 pm

Het is best mogelijk dat het probleem slechts de vroege series betreft.

Is het normaal dat in het binnenwerk zoveel foam/kunstof wordt verwerkt ? (Onderin, en links en rechts op de zijwanden).


lock
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Meesterbas » di nov 27 2012 12:21 pm

Hans Braakhuis schreef:Heb nu zeven verschillende D600's in m'n handen gehad en getest op stof. Slechts één camera had gewoon stof. Niet de typische D600 spikkels die je normaal ziet.

Bedoelt u met typisch in de zin van loslatende coating, of stof wat in ieder toestel kan voorkomen? Het geeft in elk geval moed dat u meer stofvrije D600's bent tegengekomen dan met loslatende coating.
www.basphotonic.nl | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
Gebruikersavatar
Meesterbas

Forumlid
Berichten: 152


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » di nov 27 2012 3:08 pm

Nee de coating laat niet los. Maar omdat het kunststof is zie ik heel vaak stofvezels loodrecht op de foam staan: de foam is statisch geladen.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo nov 28 2012 9:17 am

Meesterbas schreef:
Hans Braakhuis schreef:Heb nu zeven verschillende D600's in m'n handen gehad en getest op stof. Slechts één camera had gewoon stof. Niet de typische D600 spikkels die je normaal ziet.

Bedoelt u met typisch in de zin van loslatende coating, of stof wat in ieder toestel kan voorkomen? Het geeft in elk geval moed dat u meer stofvrije D600's bent tegengekomen dan met loslatende coating.


Er zijn meerdere stofproblemen met de D600 in dit draadje. De TS heeft het over het stofprobleem wat hier ook wordt besproken:
http://nikonrumors.com/2012/11/13/dprev ... nsor.aspx/
Daarnaast is er één camera met een coatingprobleem. Dat had beter in een ander draadje gekund, maar ja.

De stof die ik zag is de normale stof op de sensor. Niet de spikkels die je bij NikonRumors ziet. Wil je het zelf zien: Verwissel je objectief en laat de camera daarbij gewoon aan staan.
De gemaakte testfoto (met enkele stofjes) zal ik publiceren in m'n test van de D600. Misschien deze week nog op m'n website.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten