Stofproblemen D600

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » wo nov 28 2012 9:22 pm

Er zijn meer forummers met een D600 en coating problemen. Maar niet iedereen loopt hiermee uitgebreid mee te koop. Van Mike-T weet ik dat zijn D600 het ook heeft.

lock
Laatst gewijzigd door lock op do nov 29 2012 12:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Frank Roelofs » wo nov 28 2012 9:24 pm

Klant voor mij vanmiddag bij ChipClean waren daar met 2 D600 body's.

Ton had er al een stuk of 6 à 7 binnengehad.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » do nov 29 2012 12:01 am

Frank, ging dat om alleen maar stof, of ook de coating ?
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Frank Roelofs » do nov 29 2012 10:10 am

lock schreef:Frank, ging dat om alleen maar stof, of ook de coating ?


Ging om het coating probleem. Die klanten voor mij hadden hun camera's 1,5 maand.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » do nov 29 2012 12:20 pm

Dat is wel heel opmerkelijk! Natuurlijk kunnen zij de camera schoonmaken. Maar de bron van het probleem niet. Ben benieuwd of die ook allemaal richting Nikon zijn geweest voor een hardware-oplossing.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Frank Roelofs » do nov 29 2012 10:00 pm

lock schreef:Dat is wel heel opmerkelijk! Natuurlijk kunnen zij de camera schoonmaken. Maar de bron van het probleem niet. Ben benieuwd of die ook allemaal richting Nikon zijn geweest voor een hardware-oplossing.


Wat ik begreep is dat Nikon de camera's ook gewoon schoonmaakt maar het niet zo grondig kan doen als bij Chipclean gebeurd. Daarnaast was de reis op en neer naar Beverwijk voor die klant duurder dan het in Heumen laten doen. Ton ging wel contact zoeken met Nikon hoe dit verder gaat.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor ArendV » vr nov 30 2012 8:57 am

Meer informatie verzamelt door nikonrums.com.

Lensrentals bevestigt dat het probleem veel minder vaak voorkomt bij recent geleverde D600's.
Eén gebruiker meldt dat hij na 3000 sluiterbewegingen niet meer hoeft schoon te maken.

En hier feedback op dpreview van iemand die met Nikon in Japan gesproken heeft
http://forums.dpreview.com/forums/post/50354207

* Nikon Tokyo have a solution in the works which will involve fitting new parts into the camera to solve the issue
* The fix will be coming 'soon' but I was told I should still send my camera in to be cleaned in the meantime for a quick turnaround of just several days
* They are not oil spots we are seeing but lubricant/debris coming off the mirror box
* The interim cleaning will involve not just the sensor but also the source of the lubricant
* Nikon are paying for the postage by sending me out a barcode to put on the box so I can send it in for the cleaning
* A high proportion of d600's are experiencing this problem


Jammer dat je dit indirect moet horen en Nikon dit niet zelf communiceert.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » vr nov 30 2012 11:17 pm

Arend, dit gaat om de oliespetters. Niet om de stofdeeltjes. Ik heb nog van niemand gehoord dat die na zoveel clicks ineens verdwijnen. Maar dat is oomk niet vreemd, want stof, olie en coating lopen door elkaar heen in het klachtenbeeld.
Ik ga orgen en overmorgen een flink aantal fotos maken. Dan zullen we zien of de coating verder loslaat.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor NIKKOR » wo jun 12 2013 2:07 pm

Mijn twee weken geleden nieuw aangeschafte D600 vertoonde direct uit de doos een enorme hoeveelheid rommel op de sensor. Na een droge schoonmaakbeurt was het meeste verdwenen, maar na twintig foto's begon het eerste vuil zich alweer op te hopen. Ik heb hem direct opgestuurd naar de winkel voor reparatie. Een bijzonder teleurstellende ervaring. Nooit eerder meegemaakt met een digitale Nikon camera.

Nu, twee weken verder, wacht ik nog steeds op mijn camera. Nikon was 'vergeten' hem te repareren aldus de winkel. Ik ben ook erg benieuwd naar de tellerstand. Als er vierduizend clicks bijgekomen zijn, stuur ik hem retour naar de winkel en eis ik mijn geld terug. Ook als hij alleen een beetje gereinigd is en het vuil terugkomt. Ik heb niet eens gebruik kunnen maken van de wettelijke afkoelperiode, dus ik neem aan dat het geen probleem zal zijn. Althans, niet mijn probleem, maar wel dat van de winkel.

Ik denk dat we in ieder geval kunnen vaststellen, dat wanneer je nu een nieuwe D600 koopt, de kans op een probleemgeval nog gewoon aanwezig is. Nikon blijft onduidelijk over wat er precies wordt 'gerepareerd'. Volgens een medewerker van de winkel was bij zijn eigen D600 e.e.a. vervangen, maar ik geloof niet dat dit altijd gedaan wordt. Zeker niet na het lezen van de reacties hier. Beetje schoonmaken, effe vierduizend keer laten klikken en terug in de doos naar de klant. Fijn hoor, goeie service.
NIKKOR

Forumlid
Berichten: 33


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Bernd » wo jun 12 2013 4:26 pm

@ Nikkor , als het binnen 14dagen(afkoelperiode) is mag je deze toch omruilen of terug doen? Ik vind het een beetje apart dat deze dan zo snel word opgestuurd? Maar ik ken natuurlijk niet de hele geschiedenis.
Bernd



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600 en sensorvlekjes

Berichtdoor Nikkormat » wo jun 12 2013 5:19 pm

Ik had met mijn D7000 ook heel veel last gehad met "vetspetters" op de sensor. Om de drie vier maanden moest de sensor schoongemaakt worden. Is inmiddels 6-7 keer schoongemaakt in de zaak waar ik hem had gekocht. Het leek dat het problem was opgelost, maar bij foto's met wat tegenlicht en strijklicht zag je nog steeds vetachtige vlekjes. Bij foto's van een blauwe lucht was wel niets meer te zien. Vermoedelijk zat het "vet" in de sensor ingebakken en het was dus niet alleen meer mogelijk met vochtige swabs de sensor "oppervlakkig" te reinigen. Het leek wel of het vet zich in de sensor had gezogen. Uiteindelijk maar besloten dat de camera terug moest naar Nikon. Probleem is nu gelukkig opgelost. Vermoedelijk was er wat te veel siliconen als smeermiddel gebruikt voor de sluitermechaniek en dat spetterde na de nodige clicks op de sensor, wel twee jaar lang!
Wat is nu wijsheid, wacht je dat de spetters vanzelf minder worden als de sluitermechaniek z'n overtollige smeersel heeft gedumpt en de sensor regelmatig laat reinigen of laat je hem maar meteen goed nakijken bij Nikon. Hier hebben wel meer cameramerken last van, dus gelukkig niet alleen Nikon cameras!
Nikkormat

Clublid
Berichten: 27


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor NIKKOR » do jun 13 2013 7:29 pm

@Bernd, ik had natuurlijk de camera retour kunnen sturen binnen de afkoelperiode. De vraag is natuurlijk of een ander exemplaar (van misschien een andere winkel) niet hetzelfde probleem heeft. Of ik de camera wel of niet wil houden, hangt af dit probleem. Als het opgelost kan worden, dan wil ik de camera graag houden, maar als het een chronisch probleem is, dan niet. Ik heb de afkoelperiode niet eens kunnen gebruiken, want hij bleek dus dit defect te hebben. Indien nodig schakel ik de rechtsbijstand in en leg ik het probleem wat uitgebreider voor aan mensen op diverse fora.

Inmiddels heb ik bericht van de winkel gekregen. Men heeft het bericht van Nikon gekregen, dat mijn camera geen last heeft van het bekende probleem en Nikon heeft het toestel alleen gereinigd. Dat zou voldoende moeten zijn. Binnenkort ontvang ik het toestel retour en zal ik de camera testen door de nodige clicks op de teller te zetten zonder de lens van de camera te nemen. Als het niet is opgelost, gaat hij retour naar de winkel en wil ik mijn geld terug of een ander exemplaar. Als ik eraan denk zal ik het vervolg hier posten. Ik denk wel dat er interesse voor is?
NIKKOR

Forumlid
Berichten: 33


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Bernd » do jun 13 2013 7:35 pm

Oke, bedankt voor je uitleg maar:

Als je vind dat dit een toestel is waar je graag mee verder wilt waarom dan niet een deal maken met de winkel om het eens in de zoveel tijd te laten reinigen?
Ik zou zelf erg gefrustreerd raken als ik alleen maar bezig was met testen dan i.p.v. lekker fotograferen.
Bernd



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Marten » do jun 13 2013 7:37 pm

Frank R schreef:Wat ik begreep is dat Nikon de camera's ook gewoon schoonmaakt maar het niet zo grondig kan doen als bij Chipclean gebeurd.

Dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Chipclean maakt heel goed schoon, de resultaten worden je op een beeldscherm getoond. Dat spreekt aan.
Bij "Beverwijk" ben je er zelf niet bij. Maar dat zij minder goed zouden schoonmaken betwijfel ik. Bij beiden heb ik uitstekende ervaring.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Bernd » do jun 13 2013 7:43 pm

Je mag toch verwachten dat ze bij een service centrum wel weten wat ze doen toch?
Bernd




Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten