Stofproblemen D600

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Gideon » do aug 07 2014 10:51 pm

Wim,

Ik moet mijn D600 binnenkort ook weer wegbrengen. Wat betreft de accu's, als het goed is heb je nu een nieuw accu en een gebruikte.

Het serienummer van de D610 is (denk ik) gewoon weer begonnen bij 0. dus waarschijnlijk is de 10 in D610 het verschil in de serienummers? Wellicht kan Hans Braakhuis hier wat verheldering op geven?
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr aug 08 2014 8:31 am

Serienummers gaan per product. Bij camera's zie je aan het eerste cijfer in welk werelddeel de camera thuis hoort. Zo ken ik 4, 3 en 6. Heb nooit een inventarisatie gemaakt van de serienummers. En weet dus ook niet of elke keer dezelfde beginnummers voor dezelfde continenten worden gebruikt.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor wim-ned » vr aug 08 2014 11:43 am

@Gideon, klopt. ik heb naast de nieuwe ook een gebruikte geleverd gekregen. En dat is een mooie bonus van Nikon.

Uiteindelijk is mijn probleem opgelost zoals het zou moeten, 2x repareren en dan vervangen. Prima
Mijn ergernis was vooral het gedoe eromheen, de onduidelijkheid, de communicatie.

Wat betreft de serienummers van Nikon, zij hebben daarvoor een systematiek, maar die wordt blijkbaar nog al willekeurig toegepast.
Het leek mij vreemd dat een serienummer twee of meer keren voor kan nomen, bij Nikon is dat blijkbaar mogelijk.
Is ook niet zo belangrijk, meer opvallend. Het viel mij tenminste op.

http://www.dslrbodies.com/cameras/camer ... mbers.html
wim-ned

Forumlid
Berichten: 6


Locatie: Amersfoort

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Sato » ma okt 27 2014 12:17 am



Nee, Maar ik heb vandaag wel een brief/email naar Nikon gestuurd want mijn D600 en daarmee de fotografiehobby liggen nu al ruim en jaar in de kast.

Zal je laten weten wat ze ermee willen gaan doen. (heb namelijk nergens om gevraagd, buiten een oplossing)
Gebruikersavatar
Sato

Forumlid
Berichten: 91



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor gvb » di okt 28 2014 7:43 am

D600 in december 2012 gekocht. Sindsdien 3x terug geweest voor stof/olie problemen. Een maal sluiter vervangen. Afgelopen augustus weer problemen; wederom een vuile sensor. Een bijkomend probleem is dat de "bekleding" van de body op een plaats wat losliet. Wederom opgestuurd. Na enkele weken een telefoontje van KE dat er een nieuwe D610 opgestuurd zou worden. Enkele dagen later had ik inderdaad een nieuwe D610 in mijn handen. Lekker mee gewerkt en toch, achterdochtig als ik ben, regelmatig de sensor gecontroleerd. Tot nu toe geen problemen. Of hij ingeruild is vanwege het stofprobleem, loslating "bekleding" of, waarschijnlijk, beide, weet ik niet. Fantastisch toestel (was de D600 ook)
gvb

Forumlid
Berichten: 7


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Redblockman » di nov 04 2014 1:02 pm

Na even terug lezen in het topic kwam ik dit linkje niet tegen, en het lijkt me toch wel degelijk belangrijk voor hen die kampen met het stofprobleem.
https://nikoneurope-en.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/60009
Misschien iets om onder de neus te duwen van een niet meewerkende service afdeling.
Redblockman

Forumlid
Berichten: 200


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Stofproblemen D600

Berichtdoor Cyrus » di nov 04 2014 1:09 pm

@Redblockman: dit is al eerder hier ter sprake gekomen, niettemin dank voor het attenderen.

Voor de volledigheid; hier het bericht in het Nederlands

Kort gezegd komt het er op neer dat bij blijvende klachten (ondanks reparaties) de camera wordt vervangen.

Mijn D600 heb ik vorige week vrijdag voor de 3e keer aangeboden voor reparatie bij NSP Beverwijk. Daar heeft men nu op de reparatie-opdracht aangegeven dat de camera vervangen dient te worden. Zelf gaan ze er in ieder geval niet meer aan sleutelen.

Ik ben benieuwd...
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Stofproblemen D600

Berichtdoor Cyrus » vr dec 05 2014 8:04 pm

Het heeft even geduurd, maar de D600 is vandaag omgeruild voor een hagelnieuwe D610. Dat het zo lang duurde voordat de camera is omgeruild, lag niet aan NSP in Beverwijk maar was te wijten aan voorraadproblemen bij Nikon Duitsland.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor JDPix » vr dec 05 2014 8:37 pm

Mijn D600 is alweer een hele tijd geleden eerst gereinigd door de verkoper en later door Nikon. Nu al lange tijd geen probleem meer. Best wel jammer. Zo'n nieuwe D610 lijkt me ook wel wat; is ook waardevaster denk ik.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 702


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Bruud » vr dec 05 2014 8:47 pm

Helaas ook mijn D600 in Beverwijk moeten achterlaten. Na een eerste dweilactie na een paar maanden gebruik leken de problemen verdwenen. Helaas kwam het voor mijn zomervakantie terug. Wederom afgelapt in Beverwijk. Nu was het weer raak. Dus dat wordt een verse sluiter na 18 kiloclicks (bijna 2 jaar gebruik). Hopelijk lost dat de problemen op.
Bij mijn zijn het spetters in de linker boven hoek. Geen stofbrokken..

Overigens ben ik tot nu toe zeer te spreken over de service en communicatie van Nikon Beverwijk.

R
Gebruikersavatar
Bruud

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Nieuw-Vennep
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Stofproblemen D600

Berichtdoor Cyrus » vr dec 05 2014 9:24 pm

@JDPix: de D600 en D610 zijn in de basis dezelfde camera's wat betreft sensor, AF, ergonomie etc. Bij de D610 is een compleet nieuw sluitermechanisme toegepast en nog wat andere mechanische tweaks om het stofprobleem van de D600 te lijf te gaan.

Voor de rest zijn de camera's echt identiek, dus qua beeld en mogelijkheden kom je niks te kort hoor ;) De D600 blijft een dijk van een camera, mits hij van binnen uit de sensor niet overmatig vervuilt.

De sluiter was bij mijn D600 al binnen een paar maanden vervangen, maar wer een paar maanden later kwamen de problemen terug en is de camera intensief gereinigd. Nog eens een paar maanden later opnieuw overmatige stof/spetters. Zodoende is nu bij de derde keer service in goed een jaar tijd de camera omgeruild.

Mijn D600 kwam uit een van de eerste series. De laatste series van de D600 hebben al de nieuwe sluiter gekregen bij productie en daarvan lees je veel minder klachten. Kan dus best zijn dat er D600's in omloop zijn die dit probleem niet kennen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor JDPix » za dec 06 2014 11:59 am

Ik weet dat de D600 en de D610 nagenoeg dezelfde camera's zijn. En ik ben nu ook tevreden met m'n D600 hoor.
Maar als je na een paar jaar een nieuwe kunt krijgen...
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 702


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Buckwheat » zo dec 14 2014 4:52 pm

Ook is mijn 6mnd oude d600 is vervangen door de d610,

1e keer sluiter vervangen voor de tweede maal opgestuurd voor een poetsbeurt, maar het was het ruim drie weken stil.
Geen status wijziging via het online systeem. d600 blijkt in Duitsland te zijn ingenomen voor een upgrade... en zoals al gemeld werd leveringsproblemen vanuit Japan naar Duitsland.
Nikon hoofdkantoor heeft voor de feestdagen alsnog persoonlijk ervoor gezorgd dat er een versnelde oplossing is gekomen.

Mixed feelings over de communicatie in het traject, maar Nikon lost het wel naar vermogen op, dat siert Nikon.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.
Buckwheat

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Sato » za jan 17 2015 5:33 pm

Mijn D600 is afgelopen donderdag dan eindelijk eens bij NSP in Beverwijk terecht gekomen.
Hoop dat alles goed verloopt en ik binnenkort (na 1,5 jaar) weer verder kan met deze hobby.
Gebruikersavatar
Sato

Forumlid
Berichten: 91




Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten