Stofproblemen D600

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » za nov 10 2012 10:50 pm

slinger schreef:Naar aanleiding van alle berichten over stofproblemen, kan ik mededelen dat ik last heb van olievlekken (vlekjes) op de sensor. Ik vermoed dat het vergelijkbaar is met de klachten over de D800.
Met een dweilbeurt is het meeste door mijzelf verwijderd, maar net niet helemaal. Even afwachten maar en anders een bezoekje aan Beverwijk, vrees ik.


Bij mij was op een paar vlekjes na ook alles weg. De resterende zijn vrijwel zeker afkomstig van olie uit het spiegelmechanisme. Er zijn wel meer meldingen van 'overmatig olieverbruik'. Maar het probleem is dat een olievlek niet altijd van een stofdeeltje te onderscheiden is.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor PeterWeter » di nov 13 2012 10:38 am

slinger schreef:Naar aanleiding van alle berichten over stofproblemen, kan ik mededelen dat ik last heb van olievlekken (vlekjes) op de sensor. Ik vermoed dat het vergelijkbaar is met de klachten over de D800.
Met een dweilbeurt is het meeste door mijzelf verwijderd, maar net niet helemaal. Even afwachten maar en anders een bezoekje aan Beverwijk, vrees ik.


Mijn D600 heb ik sinds afgelopen donderdag en als ik test op F/29 dan zie ik inderdaad de nodige spots, tientallen.
Met een handmatige 'blaasjob' krijg ik die niet weg. Waarmee maak jij de sensor schoon?
Nikon Z body's met het nodige lichtsterk glaswerk ervoor.

Flickr : http://www.flickr.com/photos/petercdejong/
Facebook : https://www.facebook.com/peter.c.dejong
Gebruikersavatar
PeterWeter

Forumlid
Berichten: 159


Locatie: Lelystad
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor slinger » di nov 13 2012 9:25 pm

Ik gebruik cleaning swabs van het merk 'visible dust', waar ik ook een paar druppeltjes vloeistof op doe die bij de swabs waren meegeleverd (www.visibledust.com). De ergste spettertjes zijn weggenomen, maar net niet allemaal.
slinger

Forumlid
Berichten: 28



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » di nov 13 2012 11:12 pm

PeterWeter schreef:
slinger schreef:Naar aanleiding van alle berichten over stofproblemen, kan ik mededelen dat ik last heb van olievlekken (vlekjes) op de sensor. Ik vermoed dat het vergelijkbaar is met de klachten over de D800.
Met een dweilbeurt is het meeste door mijzelf verwijderd, maar net niet helemaal. Even afwachten maar en anders een bezoekje aan Beverwijk, vrees ik.


Mijn D600 heb ik sinds afgelopen donderdag en als ik test op F/29 dan zie ik inderdaad de nodige spots, tientallen.
Met een handmatige 'blaasjob' krijg ik die niet weg. Waarmee maak jij de sensor schoon?


Je moet er ook niet met je lippen aankomen :P
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Marten » wo nov 14 2012 2:39 pm

slinger schreef:Naar aanleiding van alle berichten over stofproblemen, kan ik mededelen dat ik last heb van olievlekken (vlekjes) op de sensor. Ik vermoed dat het vergelijkbaar is met de klachten over de D800.

Ik ken geen stof- of olieklachten over de D800(E) .
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor slinger » wo nov 14 2012 9:42 pm

Op Nikonrumors wordt ook al melding gemaakt over dit verschijnsel:

http://nikonrumors.com/2012/11/13/dprev ... nsor.aspx/
slinger

Forumlid
Berichten: 28



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor GKW » do nov 15 2012 11:26 am

Ik worstel hier wel mee.
Ik sta op het punt om een D600 aan te schaffen maar is dat nu wel verstandig?
Moet ik niet nog een tijdje wachten tot er exemplaren zijn waarbij er niets meer geconstateerd wordt?

Nikon zal het hoogst waarschijnlijk toch niet toegeven dat ze een probleem hebben/hadden...
Heb al contact gehad met Nikon en het advies is om er gewoon 1 te kopen (natuurlijk) en als ik een probleem tegenkom dit via het service point (wat 150km verderop zit....) te laten oplossen... zit ik niet echt op te wachten.

Wat denken jullie?
GKW



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Donders » do nov 15 2012 7:57 pm

Hallo,

Ik zou hem gewoon aanschaffen, heb hem zelf al een dikke week, mijn 600 heeft hier na 377 clicks geen last van.

MY Shutter count: 377

Ik denk wel dat het verstandig is om nog even te wachten, in 1 week is hij van 1869,-- naar 1819,-- gegaan. Waarschijnlijk zakt hij nog verder !

p.s. Het is een geweldig toestel :-)


Groet Martin
D600
24-70 2.8
70-200 2.8
105 2.8
85 1.8
SB 700
Gebruikersavatar
Donders

Forumlid
Berichten: 46


Locatie: wirdum
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Daan » vr nov 16 2012 7:28 pm

Ik heb er nog geen goed gevoel bij . Als Nikon bv met een bericht zou komen we hebben het opgelost en wordt in de productie doorgevoerd dan kocht ik er een . Heb het geld wel , maar wacht even af .
Gebruikersavatar
Daan

Clublid
Berichten: 316


Locatie: Den Haag
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » vr nov 16 2012 7:46 pm

Vandaag een verrassing: de D600 was terug. Ik heb gekeken of er nog schade op de plaat zat, maar ik kan niets meer zien. Wat ze gedaan hebben weet ik niet want er wordt geen woord over gerept in de brief.
Maar het lijkt echt weg. Morgen bij daglicht nog eens nakijken voor de zekerheid.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor GKW » vr nov 16 2012 10:18 pm

Ik hoop voor je dat het ook wegblijft. (eigenlijk ook een beetje voor mezelf :wink: )
GKW



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » za nov 17 2012 2:48 pm

Ik heb vandaag nog eens gekeken onder daglicht (voor zover dat lukte bij deze miezerige omstandigheden). Er lijkt op de rand een kleurverschil aanwezig te zijn, alsof er met een pennetje wat aangetipt is. Maar ik moet eerlijk zeggen dat je 20 keer moet kijken wil je het zien. Ik beschouw het daarom voorlopig als een vervelende hallucinatie van mijn kant, en ga gewoon foto's maken. Ik hou het echter scherp in de gaten want bij de eerste tekenen van slijtage op de plaat gaat de kamera enkele reis naar de verkoper.
Laatst gewijzigd door lock op wo nov 21 2012 7:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor melkman » wo nov 21 2012 12:47 pm

De D600 lijkt me een mooie camera. Ik lees de verschillende draadjes met veel interesse. Het stofprobleem baart me een beetje zorgen. Vanochtend zag ik dit bericht op Petapixel over het stofprobleem. Voor wat het waard is, hier het linkje:

http://www.petapixel.com/2012/11/21/a-time-lapse-showing-how-quickly-dust-accumulates-on-nikon-d600-sensors/

Melkman
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » wo nov 21 2012 7:58 pm

Nikon heeft gewoon en probleem met zijn produktiekwaliteit. Het heeft zichzelf de afgelopen periode enorm ingezet voor een serie camera's die de concurrentieslag moeten winnen met Canon en ook Sony. Ik denk dat met de rampen van vorig jaar die de produktie verder hebben vertraagd, een aantal kwaliteitsstappen over boord zijn gegooid. Als we geluk hebben dan normaliseert de situatie zich weer binnen een paar jaar. Maar ik verwacht op korte termijn geen verbeteringen op dit gebied.
Je ziet het overigens ook bij Sony en bv Pentax. Pentax had gewoon AF modules in zijn K5 bodies. In de nieuwe K5 en de K30 zijn de problemen verholpen. Sony had een 'tikker' in zijn Nex 5n. In de nieuwe Nex 5 is dat zo te zien weg.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor André » wo nov 21 2012 8:35 pm

Kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen hoe ik eenvoudig dit mogelijke euvel kan controleren
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten