Stofproblemen D600

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Gideon » zo jul 14 2013 12:31 pm

Gert-Jan schreef: regelmatig....D800 tegen



Moet je wel een D800 willen ;-)
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor MarcoD750 » zo jul 14 2013 12:41 pm

Gideon schreef:
D7100 zal vast een goede camera zijn, en wellicht een goede upgrade vanaf de D7000? Of heb je die niet gehad? Als je eenmaal fullframe gewend bent, wil je eigenlijk niet meer terug. Helemaal als je de camera serieus aan de tand zult gaan voelen(slechte lichtomstandigheden) dan zie je dat de DX camera's al snel af vallen.


Ik heb geen D7000 gehad, wel de D90, maar die kwam op bepaalde punten tekort.

En de D7100 heb ik zeker al serieus getest in hele moeilijke omstandigheden en ben zeer tevreden, iso waardes en snelheid zijn echt goed. Afgelopen weken diverse opdrachten gedaan en ong. 4000 foto's verder met 2 toestellen en geen centje pijn. Dus voor mij is de D7100 een hele stabiele factor.

Misschien in de toekomst idd een D800...
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2232


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Gideon » zo jul 14 2013 12:50 pm

MarcoD7100 schreef:
Gideon schreef:
D7100 zal vast een goede camera zijn, en wellicht een goede upgrade vanaf de D7000? Of heb je die niet gehad? Als je eenmaal fullframe gewend bent, wil je eigenlijk niet meer terug. Helemaal als je de camera serieus aan de tand zult gaan voelen(slechte lichtomstandigheden) dan zie je dat de DX camera's al snel af vallen.


Ik heb geen D7000 gehad, wel de D90, maar die kwam op bepaalde punten tekort.

En de D7100 heb ik zeker al serieus getest in hele moeilijke omstandigheden en ben zeer tevreden, iso waardes en snelheid zijn echt goed. Afgelopen weken diverse opdrachten gedaan en ong. 4000 foto's verder met 2 toestellen en geen centje pijn. Dus voor mij is de D7100 een hele stabiele factor.

Misschien in de toekomst idd een D800...


Voor een DX camera is de D7100 inderdaad erg goed, maar wat je D7100 op ISO 1600 aan ruis laat zien, doet de D600 op ISO 6400. Aangezien ik vaak op hoge ISO waarden schiet, heeft dat voor mij echt toegevoegde waarde. Als ik daarvoor een keer of 2 keer naar Beverwijk moet rijden. So be it! Ik heb ook lichte stofjes op m'n sensor, dus ik laat het voor nu zitten. Aangezien ik er ook geen last van heb. Bij 10.000 shots rij ik wel een keertje langs NSP om hem te laten cleanen.

Moraal van het verhaal, niemand heeft last van de stofjes op de D600 tenzij je continu op f/11 fotografeert. Dus laat niet om die reden de D600 liggen
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » ma jul 15 2013 11:57 am

Dat is helaas niet de moraal Gideon. Bij mij zag je het zelfs op f/4, en bij f/8 kon je plekjes netjes tellen. Bovendien is f/11 op een full frame helemaal geen zeldzaamheid. Gooi er een macrolens op en je hebt voor een beetje scherptediepte al gauw f/11 nodig. Ook landschapsfotos varen er wel bij omdat de randen dan scherper worden.

Lock
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Gideon » ma jul 15 2013 3:39 pm

lock schreef:Dat is helaas niet de moraal Gideon. Bij mij zag je het zelfs op f/4, en bij f/8 kon je plekjes netjes tellen. Bovendien is f/11 op een full frame helemaal geen zeldzaamheid. Gooi er een macrolens op en je hebt voor een beetje scherptediepte al gauw f/11 nodig. Ook landschapsfotos varen er wel bij omdat de randen dan scherper worden.

Lock


Ik weet niet welke lenzen jij gebruikt, maar bij de meeste lenzen begint de scherpte bij +f/8 toch wel af te nemen. Bij macro klopt het inderdaad, vooralsnog heb ik er geen last van
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » ma jul 15 2013 4:51 pm

Echt zichtbare diffractie treedt bij de d800 op boven f/11. Mijn ervaring is dat je met de d600 boven f/13 moet om het echt te zien. De d7100 die ik nu heb laat al scherpte verlies zien boven f/8, alhoewel het aanvankelijk we meevalt. Alledrie zijn getest met de 70-200 vr op 70mm.
Met de 24-120 mm op 24 mm op de d600 boekte ik winst in het midden tot f/8, maar tot f/11 nam de scherpte aan de randen nog verder toe. Daarboven is het lood om om oud ijzer maar vanaf f16 merkte ik scherpteverlies in het centrum al op de lcd. De grens ligt dus voor groothoek ook al snel bij f13.

Lock
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Pat2210 » ma jul 15 2013 8:11 pm

Ik heb inmiddels een "gebruikte" d800 gekocht 8) :D moet hem nog ophalen maar ben blij dat ik toch de knoop heb doorgehakt.

Groetjes, Patrick
Pat2210



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Gert-Jan » ma jul 15 2013 9:07 pm

Dag Pat

Proficiat met je keuze en aankoop. Keuze is niet altijd gemakkelijk, maar ik denk dat je een bere beste keuze hebt gemaakt voor de D800.ik zie er erg fraaie foto's van voor bij komen.


Groetjes
Gert-Jan
met vriendelijke groeten

Gert-Jan
Gert-Jan

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Pat2210 » ma jul 15 2013 9:23 pm

Dankje Gert-Jan !
Pat2210



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Cyrus » ma jul 15 2013 9:36 pm

Nikon heeft het probleem wel degelijk onderkend en biedt eigenaren een oplossing. Zie dit bericht uit februari 2013.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Gert-Jan » ma jul 15 2013 9:52 pm

Ze denken bij Nikon . Niet lullen , maar poetsen :D .maar met poetsen alleen kom je er niet.Je moet het probleem oplossen lijkt mij zo, En dat lees ik niet in hun bericht.


Groetjes
Gert-Jan
met vriendelijke groeten

Gert-Jan
Gert-Jan

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Giso » ma jul 15 2013 10:40 pm

Sterker nog. Ze wekken een beetje de indruk dat de meeste "problemen" worden veroorzaakt door onheil van buitenaf.
Dat lijkt mij niet echt een probleem van alleen de D600.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » di jul 16 2013 12:44 pm

Het probleem van de D600 bestaat niet. Er zijn meerdere oorzaken. als Nikon het probleem onderkent dan verwisselen ze de sluiter. Soms helpt dat. Maar ik kan je vertellen dat er al cameras twee nieuwe sluiters hebben gekregen en nog is het probleem niet voorbij. Nikon heeft gewoon op een breed front de toleranties in het productieproces losgelaten. Daardoor kunnen er meerdere problemen voorkomen met per probleem mogelijk zelfs meerdere oorzaken. En dat verklaart waarom er soms niks aan de hand is, en een ander er grijze haren van krijgt...
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor emiel » di jul 16 2013 9:43 pm

heb net de eerste paar honderd D600 foto's erop zitten en dacht dat ik wel eens een stof-foto moest maken. En jawel hoor, donkere vlekken op de foto. Darn.

gelukkig hielp het vertrouwde kwastje, net als bij de vorige, mijn trouwe D300.

ik wissel als een dolle, en dat betekent stof, zelfs bij een D600 ;-)

laten we dit niet teveel hypen, je hebt evt prima garantie. En FX beats DX, geen seconde spijt.....

ajuus
emiel


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor MarcB » wo jul 17 2013 2:11 pm

Pat2210 schreef:
MarcB schreef:
staal571 schreef:Verwissel jij je objectieven in de woestijn tijdens een zandstorm of op een zandafgraving misschien, jeetje man hoe krijg je het voor elkaar.

Gr Peter


Kan je beter aan Nikon vragen, objectief is gedurende de 1500 foto's 2x gewisseld en dat was op 2760m hoogte....

Maar wat ik eigenlijk toch wel bizar vind, is dat je ondanks deze vervuiling hier niets van terug ziet op je foto's. Ben net door de verzameling gegaan van mijn zojuist gemaakt trip door de Dolomieten waar ik zo'n beetje alle passen bezocht heb (hét Walhalla voor de motorrijder :D ) maar ik kan hier dus niets van terug zien.



MarcB wanneer heb jij hem aangeschaft ?


De camera heb ik aangeschaft op 12.04.2013. Wellicht dat dit raar klinkt maar ik kan me er niet echt druk om maken ondanks dat ik normaal gesproken van dit soort zaken behoorlijk over mijn theewater kan gaan. De camera zit volledig in zijn garantie, en in eerdere postings kan je lezen dat Nikon hier een oplossing voor heeft. Ik ga er vooralsnog dan ook van uit dat dit probleem door Nikon op een professionele manier wordt opgelost.
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten