Stofproblemen D600

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor jfbat » vr mei 09 2014 1:51 pm

Maar is de bodemplaat dan zo makkelijk per ongeluk verwisselbaar?
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Agara » vr mei 09 2014 1:57 pm

Ik had op mijn D600 2000 kliks, nu 5000, dus behoorlijk getest.
De nieuwe sluiter heeft dus 3000 kliks, is 1000 meer dan de oude. Dat valt dus nog mee.
Nikon D750/AF-S Nikkor 14-24 mm 2.8 ED/AF-S Nikkor 24-70 mm 2.8 ED/AF-S Nikkor 70-200 mm 2.8G ED VR II/Nikon converter 2.0/Sigma 50-500 mm/SB800/Nikon P510
Gebruikersavatar
Agara

Forumlid
Berichten: 39


Locatie: Goes
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor jfbat » vr mei 09 2014 2:13 pm

Het kan zijn dat ze eerste de oude sluiter hebben geprobeerd te reinigen, daarna een flinke testrun hebben gedaan en pas toen de sluiter hebben vervangen, omdat het probleem aanwezig bleef.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Agara » vr mei 09 2014 2:22 pm

Oké, dat zou nog gunstiger zijn. Is het ook mogelijk om de klik ste resetten?
Nikon D750/AF-S Nikkor 14-24 mm 2.8 ED/AF-S Nikkor 24-70 mm 2.8 ED/AF-S Nikkor 70-200 mm 2.8G ED VR II/Nikon converter 2.0/Sigma 50-500 mm/SB800/Nikon P510
Gebruikersavatar
Agara

Forumlid
Berichten: 39


Locatie: Goes
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Vincent » vr mei 09 2014 2:33 pm

Net zo eenvoudig als de km stand van je auto op 0 te zetten ;)

in theorie kan alles maar daar zul je goed je best voor moeten doen. Niet zonder reden natuurlijk want bij tweedehands en occasionverkoop is clicks een belangrijk gegeven.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor EviZ » zo jun 29 2014 1:00 pm

Dit is dan mijn D610 met 7570 kliks.
Foto aangepast om de vlekjes beter zichtbaar te maken.......

Afbeelding
by Erik Visser (EviZ.nl), on Flickr

Morgen de camera maar eens afleveren in Beverwijk voor een poetsbeurt.........
Gelijk de 50mm F/1.4 er maar bijdoen voor onderlinge afstelling ;-)
Gebruikersavatar
EviZ

Forumlid
Berichten: 289


Locatie: Purmerend
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor JanJacob » zo jun 29 2014 11:15 pm

Dat lijkt wel mijn D600.

Vanavond tijdens het bekijken van landschapsfoto's viel me op dat er weer vlekken in beeld te zien waren. Ik heb toen een snel testje buiten gedaan.
Afbeelding1 by Jan-Jacob Luijendijk, on Flickr

Daarna wat a4'tjes neergelegd op tafel, flitser erop (inmiddels donker), het objectief niét verwisseld en in de nabewerking aan het contrast getrokken.
Afbeelding4 by Jan-Jacob Luijendijk, on Flickr

Toen een paar honderd kliks gemaakt (objectief niet gezoomd of verwisseld) en er kwam dit uit:
Afbeelding5 by Jan-Jacob Luijendijk, on Flickr

Vooral vreemd dat er linksonderin ineens allemaal vlekken verschijnen... Heb mijn D600 net deze week terug na een garantie-reparatie op een reparatie. Pfff... Je zou denken dat ik oorlogsfotograaf ben, zo vaak ligt dat rotding in Beverwijk.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » di jul 01 2014 11:39 am

EviZ schreef:Dit is dan mijn D610 met 7570 kliks.
Foto aangepast om de vlekjes beter zichtbaar te maken.......

[ Afbeelding ]
by Erik Visser (EviZ.nl), on Flickr

Morgen de camera maar eens afleveren in Beverwijk voor een poetsbeurt.........
Gelijk de 50mm F/1.4 er maar bijdoen voor onderlinge afstelling ;-)


Ik zie bij jouw niet alleen linksboven een hoop rommel. Toevallig Coronel in zijn reclame-BMW een rondje om je heen gedraaid ?


lock
Laatst gewijzigd door lock op vr jul 04 2014 10:52 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » di jul 01 2014 11:44 am

JanJacob schreef:Dat lijkt wel mijn D600.

Vooral vreemd dat er linksonderin ineens allemaal vlekken verschijnen... Heb mijn D600 net deze week terug na een garantie-reparatie op een reparatie. Pfff... Je zou denken dat ik oorlogsfotograaf ben, zo vaak ligt dat rotding in Beverwijk.


Dat was bij mijn d600 ook zo. Alhoewel ik de fotos erboven van EVIZ niet als het klassiek d600 probleem identificeer, was het bij mij na enige tijd ook over de hele sensor een zootje. Maar het begon wel hoofdzakelijk linksboven. Of een d610 de ultieme oplossing is voor de "dirty Nikon sensors" durf ik nog steeds niet hardop te zeggen.

lock
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor TheSandMan » di jul 01 2014 7:15 pm

Mijn D610 is ook al eens voor een reinigingsbeurt weggeweest... 2400 clicks. Vrij identiek aan Eviz.
TheSandMan

Forumlid
Berichten: 41


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor PatrickB » wo jul 02 2014 10:49 am

Het probleem bij sensoren is dat ze altijd wel iets statisch geladen (lijken te) worden. Hierdoor blijft de troep er aan plakken. Om eerlijk te zijn had ik met een D600 ook een partij rommel en olie op de sensor, inderdaad zoals iedereen voornamelijk linksboven (op de foto). Deze D600 is uiteindelijk door een D610 vervangen.

Met deze D610 heb ik 0,0 problemen ervaren waar het gaat om stof en olie op de sensor, na zo'n 5200 clicks in een halfjaartje, wel is de D610 momenteel terug voor een controle vanwege een paar keer voorkomende ERR melding na het gebruik van de filmfunctie.
PatrickB

Forumlid
Berichten: 35


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor EviZ » wo jul 16 2014 11:28 pm

Na een beurtje in Beverwijk lijkt ie weer helemaal schoon (al dat ik dat één schoonmaak-beurtje tijdens de garantie-periode gratis was....maar dat bleek niet zo te zijn.....)
Gebruikersavatar
EviZ

Forumlid
Berichten: 289


Locatie: Purmerend
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Agara » do jul 17 2014 5:32 pm

Het is toch altijd gratis? Ik ga binnenkort voor 2e keer opsturen.
Nikon D750/AF-S Nikkor 14-24 mm 2.8 ED/AF-S Nikkor 24-70 mm 2.8 ED/AF-S Nikkor 70-200 mm 2.8G ED VR II/Nikon converter 2.0/Sigma 50-500 mm/SB800/Nikon P510
Gebruikersavatar
Agara

Forumlid
Berichten: 39


Locatie: Goes
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Gideon » di jul 29 2014 2:33 pm

Mijn D600 is begin mei (bij 20.000 kliks) onder het mes geweest bij NSP. En toen is de volgende omschrijving eruit gekomen:

Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Hierbij de reparatieomschrijving:
SLUITER UNIT VERVANGEN, SENSOR EN SPIEGELHUIS GEREINIGD. GECONTROLEERD EN FIRMWARE UPDATE GEINSTALLEERD.


Inmiddels zijn we weer bijna 10.000 kliks verder, en weer heb ik vlekken op m'n sensor. Ook bij mij links boven in. Mail gestuurd naar NSP: 2 maanden geleden heb ik mijn D600 naar Beverwijk gebracht omdat ik last had van het stof/olie probleem. Het probleem was toen opgelost, de sluiter is vervangen en de sensor is schoongemaakt. Nu 2 maanden later vertoond het toestel hetzelfde probleem. Nu wil ik hem graag weer bij jullie brengen om hem te laten repareren. Echter is het voor mij een groot probleem om de camera te moeten missen. Daarom wil ik graag weten wat de vervolg stappen zijn om het toestel definitief te repareren.

Ik kreeg de volgende reactie:

Waarschijnlijk is een reparatie niet noodzakelijk maar is een goede reiniging voldoende. Waneer u langskomt kunt u op het reinigen wachten. De camera kan uiteraard ook kosteloos opgestuurd worden middels een reparatieformulier op onze website:
http://www.nikonservice.nl

Ik vertrouw er op u bij deze voldoende te hebben geïnformeerd, als u naar aanleiding van mijn e-mail nog vragen of opmerkingen heeft kunt u natuurlijk altijd contact met mij opnemen.

Mij bekruipt het gevoel dat ze bij NSP ook niet weten waarom deze toestellen zoveel problemen geven. Helaas lijkt het vervangen van de D600 voor een D610 nog steeds uitgesloten in Nederland
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor wim-ned » do aug 07 2014 5:13 pm

Mijn D600 leed ook aan het oliesyndroom. Na ca 1500 clicks begon het gespetter. Vanaf daar kan ik olievlekken in ieder geval terug vinden.
Camera naar Beverwijk gebracht, schoongemaakt en het was weer prima.
Problemen kwamen na verloop van tijd echter weer terug en voor onze vakantie camera weer terug naar Beverwijk. Nu is de sluiter vervangen en de sensor schoongemaakt. Wellicht is er ook het één en ander afgesteld, want de foto's waren scherper dan ooit!
Voor de vakantie de camera nauwelijks gebruikt, omdat ik er zeker van wilde zijn dat de vakantie foto's niet vervuild zouden zijn.
Helaas van de 800 foto's zijn de eerste 200 schoon, daarna weer vlekken. Op de laatste zo'n 17 stuks links boven.

Totaal aantal clicks ca. 5200. Camera weer naar Beverwijk met het verzoek het probleem nu definitief op te lossen (toestel vervangen dus). In mijn D600 had ik geen vertrouwen meer. Dat zou wel goed komen, maar er kon niets toegezegd worden.

Overal wordt gesproken over reparatie. Op de inname bon en in de aankondiging voor aflevering. Maar bij openen van het pakketje bleek er een nieuwe D610 in te zitten.
Ook 'mijn' oude accu zat erbij, dus nu zelfs een reserve accu.
Helemaal blij dus...toch niet helemaal.

De levensduur van de accu staat op 1, die van mij stond op 0, dit is dus een ander exemplaar. De wazige communicatie over repareren of vervangen. Waarom duurt het twee weken voordat er een nieuwe camera opgestuurd wordt?
Wat mij ook nog opviel zijn de serienummers:
D600 6041xxx
D610 6039xxx
Hoe kan een nieuw model een gelijke serienummer range hebben, waarbij het nummer van het nieuwe toestel zo'n 2200 lager ligt als de oude? Je zou een 61xxxxx serie verwachten.

Afwachten of de D610 goed blijft, ik ga er vooralsnog vanuit, maar alles bij elkaar geeft mijn D600/610 ervaring mij geen happy gevoel.
wim-ned

Forumlid
Berichten: 6


Locatie: Amersfoort


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten