Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Berichtdoor lock » di feb 12 2013 10:05 pm

Sato schreef:Wacht nog even af of ik morgen ook een reactie ontvang van Nikon


Nikon gaat waarschijnlijk niet reageren. Het is in eerste instantie iets tussen jou en MM. Maar Nikon kan nu niet meer zeggen dat ze niet van jouw klachten afwisten. Als het gedonder op gaat leveren dan heb je een dossiertje bij Nikon waar je op terug kunt vallen.

Ik hoop dat MM een nieuw exemplaar kan bieden zonder problemen. Ik sprak vandaag KE (zie vorige bericht) en er werd mij gezegd dat ze geen nieuweD600 konden bieden met de garantie dat het probleem niet opnieuw zou optreden... Dat betekent dat in jouw geval het een kwestie van geluk is. Ik hoop dat je het treft! 8)
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Berichtdoor Jop » di feb 12 2013 10:16 pm

Ik heb zelf onlangs ook een Nikon D600 aangeschaft. Na het lezen van dit topic was ik toch wel eens benieuwd of ik er ook 'last' van zou hebben. Ik heb zo'n 300 foto's gemaakt (zoals eerder in dit topic beschreven werd, 1/500 sec op f1.8) en daarna een aantal verschillende foto's gemaakt op f11, f16 en f22. Volgens mij slecht nieuws, er zitten verschillende plekjes op de foto:
Afbeelding

De overige foto's kun je zien op mijn flickr account (KLIK). Ik ben erg benieuwd wat jullie mening is?
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |
Gebruikersavatar
Jop

Forumlid
Berichten: 465


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Berichtdoor Meesterbas » wo feb 13 2013 10:09 am

Dat lijkt mij 'gewoon' stof Jop, bijv. door het wisselen van de lenzen. Ik heb nu ook al 6000 kliks stof. Dat is niet meer en niet minder geworden vanaf het begin. De plekjes op mijn foto's zijn vergelijkbaar met die van jou.
www.basphotonic.nl | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
Gebruikersavatar
Meesterbas

Forumlid
Berichten: 152


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Berichtdoor JanR » wo feb 13 2013 10:30 am

Daar lijkt het wel op, maar neem eens een foto van printerpapier (WIT) daar wordt het allemaal wat duidelijker van, ga er immers niet van uit dat je plakband op je sensor hebt. :mrgreen:
En dan nog vind ik het veel stof
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Berichtdoor Jop » wo feb 13 2013 10:51 am

Haha, nee er zit inderdaad geen plakband op mn sensor :) Het zou een hele opluchting zijn als het stof blijkt te zijn! Ik zal vanavond nog even wat betere foto's maken en kijken of ik zelf op een veilige manier iets kan doen aan stof. Bedankt voor jullie reactie in ieder geval!
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |
Gebruikersavatar
Jop

Forumlid
Berichten: 465


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Berichtdoor Sato » wo feb 13 2013 2:35 pm

f/16, 1/200s, Als je dan duidelijke vlekjes ziet die je ook terug ziet in foto's onder normale omstandigheden (Zie mijn f/8 Lego Technic Motorfiets foto.) dan zou ik me pas zorgen gaan maken.
En zelfs dan zou het nog normale stof kunnen zijn die je met een blaasbalg zo wegblaast.


Vandaag heb ik ook een reactie vanuit Nikon ontvangen. Het probleem wordt in Japan onderzocht, En binnenkort verwacht men hier in Nederland daar de uitslag en instructies van te krijgen. In de tussentijd kan ik mijn sensor kostenloos laten reinigen.
Gelijk een reactie terug gestuurd dat ik begrip voor de situatie heb en de vraag of het aanbod van de verkoper (Mediamarkt) om de camera om te ruilen voor een nieuw exemplaar wel zinvol is, Zo niet dan houd ik deze want ik heb weinig zin om de camera terug te sturen en dan af te wachten tot ik een nieuwe krijg. (Kennis heeft vorige week een lens die niet meer wilde autofocussen teryg gestuurd naar de Mediamarkt en daar nog steeds niets van gehoord.)
Gebruikersavatar
Sato

Forumlid
Berichten: 91



Onderwerp:

Re: Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Berichtdoor Jop » wo feb 13 2013 2:49 pm

Sato schreef:Gelijk een reactie terug gestuurd dat ik begrip voor de situatie heb en de vraag of het aanbod van de verkoper (Mediamarkt) om de camera om te ruilen voor een nieuw exemplaar wel zinvol is


Ik ben erg benieuwd wat ze daarop reageren. Als ze zeggen dat het weinig zal uitmaken om een nieuwe te regelen, zeggen ze eigenlijk dat het een probleem is voor heel veel meer D600 body's.
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |
Gebruikersavatar
Jop

Forumlid
Berichten: 465


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Berichtdoor Sato » wo feb 13 2013 3:04 pm

Jop schreef:Ik ben erg benieuwd wat ze daarop reageren. Als ze zeggen dat het weinig zal uitmaken om een nieuwe te regelen, zeggen ze eigenlijk dat het een probleem is voor heel veel meer D600 body's.


Dat verwacht ik eerlijk gezegt niet, Wel hoop ik op een eerlijke reactie in de zin van: Je loopt het risico maar wie weet heb je geluk. (Ofwel, Er zijn ook probleem vrije body's te vinden.)

Ik wacht het rustig af.
Gebruikersavatar
Sato

Forumlid
Berichten: 91



Onderwerp:

Re: Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Berichtdoor Meesterbas » wo feb 13 2013 5:12 pm

Sato schreef:f/16, 1/200s, Als je dan duidelijke vlekjes ziet die je ook terug ziet in foto's onder normale omstandigheden (Zie mijn f/8 Lego Technic Motorfiets foto.) dan zou ik me pas zorgen gaan maken.


Dan nog kan het gewoon stof zijn. Ik zie wel stof op f/8. Maar ik maak mij geen zorgen. Ik breng mijn body binnenkort naar Cameranu voor het schoonmaken van de sensor en van daaruit kijk ik wel verder. Ik zie geen slijtageplekjes of iets dergelijks in het spiegelhuis.
www.basphotonic.nl | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
Gebruikersavatar
Meesterbas

Forumlid
Berichten: 152


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Berichtdoor lock » wo feb 13 2013 5:23 pm

Zie je die slijtage niet, en je ziet geen toename van de stofproblematiek èn geen aanwijzigen voor olie ? Dan ben je in het bezit van een probleemloze D600. Schoonblazen moeten we die dingen vttt allemaal.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Berichtdoor lock » wo feb 13 2013 5:26 pm

Sato schreef: En binnenkort verwacht men hier in Nederland daar de uitslag en instructies van te krijgen


Ik heb inmiddels begrepen dat dit puur over het stof/olieprobleem gaat. Niet over slijtage aan het mechaniek....
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Berichtdoor Meesterbas » wo feb 13 2013 5:41 pm

lock schreef:Zie je die slijtage niet, en je ziet geen toename van de stofproblematiek èn geen aanwijzigen voor olie ? Dan ben je in het bezit van een probleemloze D600. Schoonblazen moeten we die dingen vttt allemaal.

Ik zie alleen wat stof linksboven op de foto, vanaf f/8 ongeveer. Geen toename vanaf het begin. Spiegelhuis is in orde. Geen slijtageranden. Ik lijk de dans te ontspringen.

Hierbij een foto op f/0 (zonder lens) van een D3x van een vriend. Deze body wordt professioneel gebruikt...
Afbeelding
www.basphotonic.nl | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
Gebruikersavatar
Meesterbas

Forumlid
Berichten: 152


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Berichtdoor Sato » wo feb 13 2013 5:46 pm

Meesterbas schreef:Dan nog kan het gewoon stof zijn.


Wat ook gewoon in de zin eronder staat, Selectief quote'en kan ik ook.
Gebruikersavatar
Sato

Forumlid
Berichten: 91



Onderwerp:

Re: Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Berichtdoor JanR » wo feb 13 2013 6:14 pm

@Meesterbas

Heeft de kat met de D3X gespeeld.
Die vind ik wel heel erg vies, daar is niks Pro aan, stof ok maar haren.
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Berichtdoor Meesterbas » wo feb 13 2013 6:20 pm

Sato schreef:
Meesterbas schreef:Dan nog kan het gewoon stof zijn.


Wat ook gewoon in de zin eronder staat, Selectief quote'en kan ik ook.

Eens. Maar je zei erna: 'dan moet je je pas zorgen maken'. En met een beetje stof is op zich niets mis. Ik vond dat je jezelf tegensprak en wilde benadrukken dat een beetje stof niet erg is.

@JanR: vreselijk hè. Ik had 'm even in gebruik, maar ben er niet aan toegekomen de sensor te laten cleanen. Hijzelf heeft er niet zoveel last van, zijn nabewerker des te meer...

@Lock: wat zeg je van deze foto? Dit is mijn spiegelhuis. Foto is zojuist genomen. Body is 6000 kliks in gebruik. Afbeelding

Afbeelding
www.basphotonic.nl | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
Gebruikersavatar
Meesterbas

Forumlid
Berichten: 152


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten