D610 en geschikte lenzen

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

D610 en geschikte lenzen

Berichtdoor Theo69 » ma mar 10 2014 11:01 pm

Voor dat ik een D610 aanschaf zou ik graag willen weten of mijn analoge AF-D IF lenzen geschikt zijn voor de D610 en eventueel met welke restricties?
Theo69



Onderwerp:

Re: D610 en geschikte lenzen

Berichtdoor Léon Obers » di mar 11 2014 1:15 am

Die passen zonder restricties.

Zie lens-compatibility lijst (vergelijkbaar met D600):
http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D610 en geschikte lenzen

Berichtdoor gijs sandberg » di mar 11 2014 8:43 am

Beste Thoe,
Welkom.
Nikon heeft een naam hoog te houden op het gebied van compatibiliteit.
In de D610 brochure en het kamera-handboek staat een uitgebreide toelichting wat wel en niet past.
zie http://www.nikon.nl
In essentie: vrijwel alle Nikon lenzen van na 1977 passen op een 610.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D610 en geschikte lenzen

Berichtdoor jvdme » vr apr 03 2015 7:05 pm

Ik heb nog een AF 35-105 mm, ik ben dol op die lens.
a) Is de kwaliteit van de foto's met deze zoom op de D610 hetzelfde als met de nieuwere AF-S lenzen?
b) Wordt de vertekening (kussenvormig bij groothoek en tonvormig bij tele) automatisch door de kamera gecorrigeerd of moet je dat zelf handmatig achteraf doen?
Svp. ervaringen uit de praktijk.
John
jvdme

Forumlid
Berichten: 447



Onderwerp:

Re: D610 en geschikte lenzen

Berichtdoor henkk » vr apr 03 2015 9:28 pm

Een nieuwe body kopen leidt er vrijwel onontkoombaar toe dat je je set objectieven ook gaat herzien. De nieuwere zijn meestal beter (20, 35, 50 mm). Uitgezonderd wellicht de AI-S 50/1.2 .
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 en geschikte lenzen

Berichtdoor Patrick » vr apr 03 2015 9:47 pm

Moderne objectieven zijn gemiddeld veel "beter" optisch gezien dan oud spul. Ik ken het bewuste objectief niet, maar reken maar dat elke lensfout genadeloos zichtbaar is met zo'n camera!

Je kan natuurlijk gewoon een keer ergens testen of het voor jou voldoet. Dan weet je waar je aan toe bent...

Wat spreekt je trouwens zo aan dit objectief?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 en geschikte lenzen

Berichtdoor Cyrus » vr apr 03 2015 10:09 pm

De AF-S-objectieven zijn vaak een flinke stap vooruit qua absolute scherpte. Maar op het punt van contrast, tekening en (gebrek aan) vervorming staat het oude glas (Ai/Ai-S, AFD) nog beslist zijn mannetje en is op die gebieden zelfs soms nog steeds te prefereren boven AF-S..

Kwestie van er op zetten en fotograferen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 en geschikte lenzen

Berichtdoor Boem » vr apr 03 2015 10:26 pm

De d610 heeft nog niet de enorm hoge pixeldichtheid van de d800 of de d7100. Daarmee is hij een beetje minder kritisch tov het oplossend vermogen van de lenzen, en daarmee juist behoorlijk geschikt voor oude lenzen.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D610 en geschikte lenzen

Berichtdoor Cyrus » vr apr 03 2015 11:02 pm

Nou.. uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je dat niet moet onderschatten. Bijvoorbeeld de 35/2 AF-D: deed het op mijn D700 uitstekend maar is op de D610 een beetje door de mand gevallen. Voor straatfotografie gebruik ik 'm nog (dan zijn de minpunten niet zo'n issue) maar voor het overige werk op 35mm (en dat is > 70% van al mijn foto's) gebruik ik een SIgma 35 1.4 Art.

En ook de 28/2.8 AF-D vind ik op de D610 een stuk minder sprankelen dan op de D700. Aan de andere kant: mijn 20/2.8 AF-D doet het op de D610 juist heel erg goed, laat meer detail zien dan ik van de D700 gewend was.

Maar ben het met je eens dat het op een D7100 of D800/D810 nog een stukje kritischer is...
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 en geschikte lenzen

Berichtdoor Hans Braakhuis » za apr 04 2015 7:49 am

Gebruik graag oudere objectieven op m'n camera. Het meest de 1998 versie van de AF 28-105 f/3,5-4,5 D. Met een behoorlijke dichtbij instelling m'n ideale vakantie objectief.

Natuurlijk zijn nieuwere objectieven beter, ga er van uit dat de coating zo 0,5% per jaar / paar jaar, beter wordt.
Als het scherper kan, door middel ban nieuwere glassoorten en of lensopbouw dan doet Nikon dat. De laatste jaren wordt de winst gemaakt doordat vervangende objectieven kleiner en lichter zijn. Zoals bijvoorbeeld de AF-S 300 f/4 E PF ED VR uit 2014.

Meer over de kwaliteit van het Nikon glas: http://www.hansbraakhuis.nl/Test-Nikkor-Objectieven.pdf

Is dit objectief geschikt: http://www.hansbraakhuis.nl/past-dit-ob ... camera.pdf

Werk je met een objectief, speel dan eens met de vignetteringscorrectie en de vertekeningscorrectie in het menu van de camera. Daar wordt Nikon wel steeds beter in. Recent eens gewerkt met de D5500 en de 18-300: heel netjes.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 en geschikte lenzen

Berichtdoor Nikkormaat » za apr 04 2015 3:31 pm

Leuk Hans om te lezen dat zelfs de "test-nestor"van de club nog graag dat oude objectief gebruikt. Ik heb hem al jaren en heb sinds de aanschaf van de D750 zitten lonken naar een 24-70mm F2,8, maar bij inruil mis dan de overlap met mijn 70-200mm en ben ik bovendien die macrostand kwijt. Dus bij inruil zit ik ook weer aan een 105 micro vast. Over besmetting met NAS gesproken. Als zelfs jij over dat objectief nog tevreden bent, hou ik hem zeker nog een tijdje.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D610 en geschikte lenzen

Berichtdoor schippie » za apr 04 2015 4:29 pm

Mijn conclusie na 1 jaar D610 en kopen/verkopen en testen van (te) veel lenzen: de oudjes doen het nog best maar de nieuwere AF-S vooral de wat hoger geprijsde lenzen doen het (veel) beter.
Ik heb in ieder geval besloten alleen nog het beste glas te kopen , dan maar wat langer doorsparen.
Alles aan oudere lenzen heb ik verkocht en nu alleen nog een eenvoudige 24-85 (matige lens vooral in de randjes) en een sublieme 70-200 f/4 . Eerste lens die ik ga kopen is de Sigma 50 mm ART.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D610 en geschikte lenzen

Berichtdoor erikcreugers » ma apr 13 2015 6:21 am

Ik kijk regelmatig op Ebay of ik daar niet interessante aanbiedingen zie van oudere lenzen die ik op mijn D610 kan gebruiken. En soms komen daar de mooiste aanbiedingen voorbij. Ik let bij een advertentie op Ebay vooral erop of de aanbieder retourzendingen accepteert. Mocht de aankoop om wat voor redenen dan ook niet bevallen, krijg je zonder gezeur je geld terug. Hierbij betaal ik dan ook nog eens met PayPal, waarbij je kopers bescherming krijgt.

Helaas moet ik de komende tijd, zeg maar gerust jaren doen met heel weinig financiële middelen. Ik moet zien rond te komen van een WWB uitkering, en heb ook mijn leeftijd niet (meer) mee om aantrekkelijk te zijn voor de arbeidsmarkt. De moed opgeven dat ik niet meer aan de slag kom doe ik absoluut niet, maar heb me erbij neergelegd dat het weleens fors langer kan gaan duren eer ik weer een baan heb dan dat het een aantal jaren gelden het geval was.

Ondanks alles heb ik onlangs toch een D610 aangeschaft, en heb hier nog geen dag spijt van. Het grote voordeel van Nikon is dat je (praktisch) alle lenzen vanaf de invoering van de F-bajonet kunt gebruiken op je camera. Natuurlijk zal een objectief uit bijvoorbeeld 1975 niet de "kwaliteit" (en dat vind ik in dit geval nog een beladen woord) bieden als een objectief van de zelfde brandpuntafstand, maar dan het 2015 model.
Bovendien is Nikon ook na jaren nog behoorlijk waardevast. Tenminste als je soms ziet welke prijzen er op de tweedehands markt nog gevraagd worden voor oudere objectieven waarvan al jaren een modernere versie van verkrijgbaar is.

Ik zou dolgraag een 70-300 mm lens willen hebben, maar financieel zit deze er de komende tijd niet in. Dus kijk ik naar een goede tweedehandse. En ik weet vrijwel zeker dat indien ik deze vandaag echt nodig zou hebben, en ik een oproepje zou plaatsen, er zeer zeker een clublid zal zijn die mij uit de brand wil helpen.
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 en geschikte lenzen

Berichtdoor Marten » ma apr 13 2015 7:48 am

erikcreugers schreef:... Natuurlijk zal een objectief uit bijvoorbeeld 1975 niet de "kwaliteit" (en dat vind ik in dit geval nog een beladen woord) bieden als een objectief van de zelfde brandpuntafstand, maar dan het 2015 model.....

Dat is nog maar de vraag, Erik. Meetbaar in cijfertjes misschien wel, maar er is meer dan dat, heb ook ik inmiddels geleerd en ervaren.
Er is een test in de maak die oudere en moderne Nikkors vergelijkt.
DE test.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten