Groothoekzoom D610 incl. mogelijkheid filters

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Groothoekzoom D610 incl. mogelijkheid filters

Berichtdoor eelco » zo aug 10 2014 12:04 pm

Beste clubgenoten,

Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een D610, waar ik erg blij mee ben.
Nu had ik op mijn d5000 al goed glas 17-55 2.8, maar helaas is dit objectief voor een DX. Als je door de zoeker kijkt met dit objectief op de D610 zie je al gelijk het verschil tussen een DX en een FX.
Om ook het uiterste uit de fullframe te halen wordt geadviseerd om de hiervoor bestemde objectieven te gebruiken.

Ik was ook al in het bezit van een Tamron 70-200 2.8 en ben nu nog op zoek naar een leuke groothoek.
Ik ben erachter gekomen dat ik het leuk vind om met langere sluitertijden te fotograferen, ook overdag. Voor de 17-55 heb ik hiervoor mooie filters.

Nu weet ik dat de 14-24 2.8 Nikkor zo'n beetje alleen aan de top staat. Probleem is echter dat hier geen filters op passen, behalve dan het systeem van Lee. Echter ook met dit systeem zijn volgens mij niet de filters voorhanden die ik dan voor ogen heb. Tevens wordt het een erg dure combinatie (te duur).
Toch ben ik elke keer diep onder de indruk van foto's die met dit objectief gemaakt zijn.

De Tokina 16-28 2.8 krijgt ook goede beoordelingen, zowel op internet als op dit forum. Maar volgens mij ook hier geen mogelijheid tot het plaatsen van filters.
Dit objectief is behoorlijk stuk goedkoper dan de Nikkor en hou ik wellicht nog wat over om een fisheye of 50 mm objectief aan te schaffen???

Grote vraag is nu eigenlijk op welke groothoek een normaal filter geschroefd kan worden (liefst 77mm, want die heb ik al).
Het mooist zou zijn als de groothoek vanaf 17 begint ( kleiner mag uiteraard ook, maar volgens mij redt je dat niet ivm de bolling van de lens).

Maar misschien dat mijn wens niet helemaal realistisch is. Ik hoor graag of iemand nog aanbevelingen heeft.
Door het enorme aanbod aan objectieven zie ik ondertussen door de lensen de camera niet meer :shock: , vandaar deze hulpvraag.

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoekzoom D610 incl. mogelijkheid filters

Berichtdoor gijs sandberg » zo aug 10 2014 12:16 pm

Beste Eelco,
Lenzen te over (inclusief historie):
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/s ... l#14_24-xx
Soms wat in het vergeetboek, maar nog nieuw leverbaar:
de af-s 17-35 2.8 van Nikon, 77mm filters, professioneel prijskaartje.
Kijk bij betaalbaarder varianten uit voor spectaculaire vormen van vertekening, sommigen kunnen daar mee leven.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoekzoom D610 incl. mogelijkheid filters

Berichtdoor eelco » zo aug 10 2014 12:40 pm

Hoi Gijs,

Bedankt voor je reactie. De 17-35 2.8 had ik nog jiet gevonden. Inderdaad een stevig prijskaartje. Enig idee hoe deze lens zich verhoudt met betrekking tot vignettering en vervorming in de hoeken?
De 17-35 4.0 komt dan beduidelijk minder goed uit de verf. Indien je teveel moet corrigeren gaat naar mijn inziens het effect van groothoek verloren (maar dat kan ook aan mij liggen).

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoekzoom D610 incl. mogelijkheid filters

Berichtdoor Niwreg » zo aug 10 2014 12:59 pm

Kijk maar eens bij Best Wide-angel Zoom Lenses for Nikon D600/D610.
http://www.cameraegg.org/best-lenses-for-nikon-d600/
Ik gebruik hier de 16-35mm f4 VR op een D800 en dat gaat goed, met ook een hoop LEE filters.
Pixel peepen doe ik niet aan en dat zal wel het verschil zijn.
Wil graag een hoop, maar doe te weinig.
Gebruikersavatar
Niwreg

Forumlid
Berichten: 123


Locatie: Huissen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoekzoom D610 incl. mogelijkheid filters

Berichtdoor emiel » zo aug 10 2014 1:15 pm

wat voor filters wil je gebruiken??

ik heb slechts de behoefte aan big-stopper achtig filter op de 14-24 en daar zijn prima oplossingen voor, niet alleen van Lee, overigens.

ajuus
emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoekzoom D610 incl. mogelijkheid filters

Berichtdoor eelco » zo aug 10 2014 1:31 pm

Hoi Emiel,

Ik gebruik veelal een variabel grijsfilter, maar verwacht niet dat dit mogelijk is op een 12-24.
Eventueel een stopper dat ik een sluitertijd rond de 15 seconden kan bewerkstelligen, ook overdag!

Benieuwd welke alternatieven je weet voor de Lee!

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Inderdaad een stevig prijskaartje

Berichtdoor gijs sandberg » zo aug 10 2014 1:45 pm

Eelco,
Je moet die lens zien als voorganger van de 14-24, het ontwerp is iets ouder.
Ontworpen voor professionals, dus zo gebouwd en geprijsd.
De 14-24 is geheel ontworpen voor digi-kamera's en professionals.
Het feit dat daar geen NIkon filters op passen was bij de introductie al duidelijk (ik denk dat de doelgroep/ontwerpers daar geen belang aan hechtten)..
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoekzoom D610 incl. mogelijkheid filters

Berichtdoor jantom » zo aug 10 2014 2:43 pm

Mijn advies is om een nieuwe of tweedehands 17-35mm 1:2.8 zoom van Nikon zien te verwerven.
Ik heb deze tweedehands gekocht van een forum-lid. Ben hem nog steeds erg dankbaar.

Die zoomlens is mijn favoriet geworden en ik heb best wel behoorlijke keuze ~ ik bezit zelf ook een 14-24 mm zoom.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoekzoom D610 incl. mogelijkheid filters

Berichtdoor emiel » zo aug 10 2014 2:56 pm

eelco,

dit is een alternatief, uiteraard nog duurder dan Lee, en dat zal dan de afweging worden: http://www.fotodioxpro.com/fotodiox-pro ... -only.html

ajuus
emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoekzoom D610 incl. mogelijkheid filters

Berichtdoor phachnguyen » zo aug 10 2014 6:47 pm

Hallo Eelco,

Een jonge lens en nog niet zo bekend is maar hij kan een kandidaat zijn, alleen fe filter maat 82 mm
.
Link van review:

http://www.whatdigitalcamera.com/equipm ... eview.html

en

http://www.kenrockwell.com/tokina/17-35mm.htm
phachnguyen

Clublid
Berichten: 115


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoekzoom D610 incl. mogelijkheid filters

Berichtdoor eelco » zo aug 10 2014 7:43 pm

Iedereen bedankt voor de feedback zover.

Zoals het zich nu laat uitzien zal het een objectief vanaf 17mm worden ivm mogelijkheid tot plaatsen van (betaalbare) filters.

De Nikkor 17-35 f2.8 is erg mooi en erg kostbaar.
De Tokina 17-35 f4 ook bekeken en recensies zien er goed uit en < € 700,00!

Als ik de Tokina aan zou schaffen blijft er nog wel wat over voor een ander objectief (fisheye of andere extreme groothoek voor leuke effecten?)

In ieder geval tot zover bedankt.

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoekzoom D610 incl. mogelijkheid filters

Berichtdoor Frans Heinsbroek » zo aug 10 2014 8:07 pm

Ik zou naast de Tokina 17-35 zeker ook de Nikon 16-35 overwegen en de Nikon 18-35 ook.
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoekzoom D610 incl. mogelijkheid filters

Berichtdoor Vincent » zo aug 10 2014 8:37 pm

De 16-35mm geen optie? Geweldig objectief, wel f/4 maar voor landschappen is dat meestal geen probleem.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoekzoom D610 incl. mogelijkheid filters

Berichtdoor Buckwheat » zo aug 10 2014 9:17 pm

Zelf heb ik de recent uitgebrachte nikon AF-S 18-35 f/3.5-4.5G, voor de d600 doelgroep...

Deze heeft een 77mm filter, daarbij is die scherper dan de 16-35 f/4 met een fractie van het gewicht. En niet zo heel prijzig. (Dxo Mark) Ik heb gister nog een foto gepost gemonteerd op de D600.

http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=24&t=45507&start=15
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.
Buckwheat

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Groothoekzoom D610 incl. mogelijkheid filters

Berichtdoor emiel » zo aug 10 2014 9:53 pm

ik ben benieuwt waar je deze info vandaan haalt, dxomark vindt de 16-35 echt beter en dat die 18-35 speciaal voor de d600 doelgroep is kan ik ook niet terug vinden.... lijkt me ook een beetje sterk, het is een lens speciaal voor hoog resolutie sensoren met een prettige prijs (volgens nikon), en dat zijn er best wel wat tegenwoordig.

ajuus
emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten