Belichting D610

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Belichting D610

Berichtdoor Jaco1 » za sep 06 2014 5:29 pm

Ik loop nu enkele weken rond met een D610 en vraag me af of er meer gebruikers zijn die stoeien of "problemen" hebben met de belichting van hun camera.

Onderstaand een voorbeeldje van vanochtend waarbij gebruik wordt gemaakt van daglichtlampen en een centrumgerichte lichtmeting. Nou heb ik nauwkeurig de handleiding hierover bestudeerd en die zou niet zoveel moeten verschillen als de werking van mijn oude D300 omtrent belichting. Je hebt matrix (4 vlaks) meting, spotmeting en centrumgerichte meting waarmee je dus een zelf instelbaar aantal voorgedefinieerde mm's toe kan kennen die overwicht zouden moeten hebben op de belichting, tenminste, als ik het goed begrepen heb :mryellow:

Dat punt zou dus moeten zijn op het middelpunt van mijn zoontje zijn gezicht en die stond op +0.7 EV zetten voor dit te donkere kale (NEF) resultaat. Gelukkig kan je er nog wel een aardige foto van maken maar daar moet je nog wel even in de weer.

Afbeelding

Nu gaat het niet enkel over studio belichting, ook bijvoorbeeld tijdens blauwe uurtjes zit ik aardig te stoeien met de belichting in vergelijking met mijn D300.

Nog meer mensen ervaring hiermee of zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Belichting D610

Berichtdoor Kroontje » za sep 06 2014 5:56 pm

Hoe kom je op +0.7 ?
Dat punt zou dus moeten zijn op het middelpunt van mijn zoontje zijn gezicht en die stond op +0.7 EV zetten voor dit te donkere kale (NEF) resultaat. Gelukkig kan je er nog wel een aardige foto van maken maar daar moet je nog wel even in de weer.

Als ik het zo lees zou ik lager gaan zitten.

Daarnaast mis ik scherpte ;)
zit ik aardig te stoeien met de belichting in vergelijking met mijn D300.

Die twee moet je niet vergelijken met de instellingen ;) Zit een groot verschil tussen.
Kroontje



Onderwerp:

Re: Belichting

Berichtdoor gijs sandberg » za sep 06 2014 5:59 pm

Jaco,
In het resultaat zie ik geen probleem.
Ik zou onder die omstandigheden niet automatisch belichten, maar gewoon eenmalig het licht meten op een grijskaart (of de binnenzijde van je hand).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Belichting D610

Berichtdoor Jumpjiving » za sep 06 2014 6:01 pm

Ik zou eerder problemen hebben met de scherpte.
Die ligt te ver naar achteren, meer op het truitje dan op de ogen.
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichting D610

Berichtdoor Jaco1 » za sep 06 2014 6:04 pm

Ik weet dat deze foto scherpte mist maar daar was mijn vraag toch ook niet over?

Met + 0.7 ev is de foto genomen en dan is dit resultaat aardig aan de donkere kant. Meer richting de -0.7
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Belichting D610

Berichtdoor Kroontje » za sep 06 2014 6:33 pm

Dat is toch logisch ;) dat hij met + donkerde wordt.
Kroontje



Onderwerp:

Re: Belichting D610

Berichtdoor Jaco1 » za sep 06 2014 6:45 pm

Nee dat is niet logisch, met exposure value + verlaag je de sluitertijd of vergroot je je diafragma van bijv. F5.6 naar F 3.2 zodat er als het ware overbelichting optreed, EV+ mijns inziens.
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Belichting D610

Berichtdoor Kroontje » za sep 06 2014 6:49 pm

We praten over licht met EV ! Als de sluiter niet goed is los je dat niet met EV op.
Kroontje



Onderwerp:

Re: Belichting D610

Berichtdoor Marten » za sep 06 2014 7:13 pm

Kroontje schreef:Dat is toch logisch ;) dat hij met + donkerde wordt.

Dat vraagt om een nadere toelichting lijkt mij.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Belichting D610

Berichtdoor Kroontje » za sep 06 2014 7:18 pm

Als ik dat moet toelichten hier, ben ik met stomheid geslagen ;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Belichting D610

Berichtdoor Jumpjiving » za sep 06 2014 7:43 pm

Marten, je bent niet de enige die kroontje niet snapt.

Kan aan mij liggen natuurlijk.
In het algemeen zijn de bijdragen van kroontje wel oke.

Even naar het onderwerp
Je plust je instellingen met 0,7 punt.
Verwacht daarmee een heldere foto, logisch lijkt me.
Is hij wel lichter dan de werkelijkheid naar je idee?
Dan zou ik naar 1 punt gaan.
De achtergrond is nu grijs.
Is die in werkelijkheid wit?

Vind je in het algemeen je foto's te donker?
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichting D610

Berichtdoor Jaco1 » za sep 06 2014 8:12 pm

Ik fotografeer vaak in de Aperture stand en nooit in de auto. Ik kies zelf mijn diafragma en ISO die tezamen de sluitertijd bepalen in reactie op Gijs.

Ik pluste inderdaad om een foto te krijgen die helderder is als dit. In werkelijkheid lag hij vol in de lampen waardoor het net is of de foto met -1 EV is genomen ipv +0.7. De achtergrond is helder wit en ik had inderdaad meer kunnen plussen maar mijn onderwerp was het zat :wink:

Wat ik bedoel is dat ik over het algemeen vind dat de foto's van mijn D610 niet oke zijn kwa belichting. Een foto van een molen in het blauwe uur werd een keuze tussen molen goed en lucht overbelicht of andersom (logisch). Een tussenweg kreeg ik niet voor elkaar en na even plussen en minnen en schakelen tussen de verschillende lichtmetingen heb ik het opgegeven. Nu is goed belichten van onderwerpen en luchten niet echt eenvoudig maar meestal is er wel een "matrix" tussenweg zodat je in NX2 het onderwerp iets op kan halen met sturingspunten zodat je toch een aardig resultaat hebt of krijgt.

Ik snap dat een D300 geen D610 is maar de D300 deed keurig wat je van hem verwachte als je hem had ingesteld, ik moet misschien ook even wennen aan anders omgaan met 22MP en daarom probeer ik dus te peilen of er meer mensen met een D6XX lopen die dit "probleem" delen of herkennen of dat het meer aan mijn onkunde met FX ligt.
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Belichting D610

Berichtdoor Jumpjiving » za sep 06 2014 8:23 pm

Dit is een onderwerp dat voor iedereen leerzaam kan zijn.
Heb je de D300 nog?
Maak dan eens een foto met de D610.
En maak dezelfde foto eens met de D300.
Neem daarbij de instellingen van de D610 handmatig over.
Neem vervolgens de foto nog eens met dezelfde F waarde en compensatie
Zou je een mooi vergelijk mee krijgen lijkt mij
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichting D610

Berichtdoor ATOR » za sep 06 2014 8:49 pm

Vergeet je D300, ik ben zelf ook net overgestapt naar een andere camera en die meet ook anders dan mijn vorige. Daar moet je gewoon even een feel voor krijgen. De software van het lichtmeten verandert en wat ik er van begrepen heb is dat de nieuwere Nikons stiekem veel dingen meenemen zoals bv. het prioriteit geven aan huidtinten en de plaats van het focuspunt (dat hier zo te zien niet op zijn gezicht lag).

Er zit veel wit in je foto dus een belichtingscompensatie van +1ev is helemaal niet zo gek.

Zoals al gezegd is het in een studiosituatie veel handiger om op manual te werken.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichting D610

Berichtdoor Jaco1 » zo sep 07 2014 12:11 pm

Thanx mensen voor jullie meningen. Ik heb er een nachtje over geslapen en zou het zo kunnen zijn dat de standaard 12 mm centrumgerichte belichtingsmeting een groter aantal pixels en dus gebied in je zoeker is als de 12mm bij een D300 sensor? Dat zou wel wat verklaren. Waarom ik op deze gedachte kom is dat ik met macro fotografie geen "last" heb van te donkere foto's uit de camera omdat je dichter op je onderwerp zit waardoor de belichting goed is en inderdaad veelal geen witte achtergrond. Ik zal de volgende keer eens 8mm naast de 12 of 15 proberen om te zien wat er gebeurd.

De eerste foto is niet scherp omdat kinderen van deze leeftijd een gummi nek hebben en dus heel bewegelijk zijn en hij had er ook niet zoveel zin in een verdere sessie :mryellow: waardoor ik er mee ben gestopt.

De focus van de D610 is voor zover ik kan beoordelen gewoon goed, ik heb weinig last van onverklaarbare onscherpte van foto's.

Onderstaand een recent macro voorbeeld genomen met de 105 2.8 waaraan ik weinig belichtingscorrectie heb hoeven toe te passen (+0,3 in NX2)

AfbeeldingHoverfly
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten