Nikon D610 taalinstellingen / SW update

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Nikon D610 taalinstellingen / SW update

Berichtdoor Perfecctionist » vr okt 03 2014 7:56 pm

Tijdens een langer zakelijk verblijf in Japan heb ik aldaar de D610 gekocht. In de taalinstellingen is deze alleen in Engels en Japans.in te stellen. Is er een mod om dit aan te passen?

En ik wil hem updaten naar de nieuwste SW. Kan ik gewoon de Nederlandse update gebruiken of mag dit niet?

Avast bedankt voor jullie hulp!
Perfecctionist

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D610 taalinstellingen / SW update

Berichtdoor gijs sandberg » vr okt 03 2014 9:07 pm

Beste P,
Welkom.
Ik heb daar nog niet eerder van gehoord/gelezen.
Er is momenteel slechts één update voor de D610 op www.nikon.nl .
Een mailtje of belletje 0900-1callnikon (kantooruren) kan geen kwaad.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D610 taalinstellingen / SW update

Berichtdoor Perfecctionist » vr okt 03 2014 9:47 pm

Dank, ik zal dat bellen. Wellicht weten anderen meer over taalinstellingen?
Perfecctionist

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D610 taalinstellingen / SW update

Berichtdoor jfbat » vr okt 03 2014 10:12 pm

Ik meen dat toestellen die in Azie worden verkocht inderdaad alleen de daar gebruikelijke taal + engels als mogelijke talen hebben. Dit om grijze import naar andere landen lastiger te maken.

De vraag is dus ook of Nikon Nederland je echt gaat willen helpen. Zij hebben dit toestel niet geimporteerd en er ook niks aan verdiend. Theoretisch hoeven ze je ook niet te helpen, daarvoor mag je terug naar waar je hem gekocht hebt. In de praktijk zijn ze wellicht wat medewerkender, maar ik vraag me af of het maar zo op te lossen is.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Nikon D610 taalinstellingen / SW update

Berichtdoor Perfecctionist » za okt 04 2014 1:03 am

Dat merk ik dan wel. Overigens ben ik het geheel oneens met je conclusie. Uiteindelijk moet een merk natuurlijk een wereldwijd ondersteuningsnetwerk hebben, zeker in een globaliserende wereldeconomie. De stelling dat Nikon Nederland niet zou moeten staan voor producten die elders in Europa of Wereld gekocht zouden zijn is wel erg achterhaald. Anders zou je als expat nooit elders een product kunnen kopen. Grijze import is natuurlijk wat anders ……...

Bij lenzen geldt namelijk wel de wereldwijde garantie en ondersteuning ….. Bij andere merken en producten is dit inmiddels ook usance….
Perfecctionist

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D610 taalinstellingen / SW update

Berichtdoor emdeklerk » za okt 04 2014 8:06 am

Ik zou zeggen: have it your way.

De vraag is niet zozeer of Nikon Nederland je kan of wil helpen; de vraag is of ze dat als gratis service doen.

Trouwens, voor een expat mag Engels toch totaal geen probleem zijn?
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon D610 taalinstellingen / SW update

Berichtdoor Perfecctionist » za okt 04 2014 10:06 am

Weer een off topic reactie ..... Het ging even om de hulpvraag, niet of ik wel of geen Engels kan, wat uiteraard het geval. Maar ik ga op dp review de vraag even stellen, daar is men genegen om je te helpen en niet om allerlei reacties te geven als hiervoor .....
Perfecctionist

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D610 taalinstellingen / SW update

Berichtdoor jfbat » za okt 04 2014 11:38 am

Dank voor het vriendelijke bedankje voor mijn daadwerkelijk als aanvullende informatie bedoelde post. Mensen zoals jij maken het de moeite waard deel te nemen op forums en je behulpzaam op te stellen.

Je kunt er van vinden wat je wilt, maar Nikon Nederland mag gewoon weigeren je te helpen. Zij hebben je camera niet geimporteerd immers. Het is Nikon zelf die bewust kiest voor het niet opnemen van andere talen in de camera's die ze in Japan verkopen (volgens mij levert Sony zelfs camera's waar alleen japans als taal op staat, daar moet je in Japan expliciet om de (duurdere) export variant vragen), juist om grijze ex/import te voorkomen en hun locale distributeurs te beschermen (dat zul je op dpreview, net als anderen die het daar vroegen, waarschijnlijk ook te horen krijgen).

Daar mag je wat van vinden. Maar vervolgens vinden dat een importeur die niks aan jouw camera heeft verdiend je wel moet gaan helpen om het daaruit voortvloeiende probleem op te lossen, daar mag je ook wat van vinden, lijkt mij.

Maar vragen staat vrij en misschien willen ze je wel helpen. Kunnen is een tweede, want ik las (wederom op dp review) dat ze er blijkbaar niks aan kunnen veranderen.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Nikon D610 taalinstellingen / SW update

Berichtdoor diatoontje » za okt 04 2014 12:29 pm

Ik weet niet hoe het nu bij Nikon Nederland is, maar in de tijd dat de importeur nog Inca was, is de garantie op mijn in America gekochte F4, waarop het serienr. ook daadwerkelijk met US begint gewoon doorgegaan.
Een reparatie aan de lichtmeter is onder garantie gedaan. Ik zou gewoon aan Nikon Nederland de situatie uitleggen en misschien kunnen zij de camera omzetten naar de hier gebruikelijke taalinstellingen.
Succes gewenst.
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D610 taalinstellingen / SW update

Berichtdoor Perfecctionist » za okt 04 2014 12:51 pm

Onnodige quote verwijderd, zie forumregels betreffende quoten

Erg bedankt voor de info! Ga het gewoon proberen,engels gaat ook prima als menutaal, maar was meer nieuwsgierigheid of een taalmenu te modden is,
Perfecctionist

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D610 taalinstellingen / SW update

Berichtdoor Perfecctionist » za okt 04 2014 1:03 pm

jfbat schreef:Dank voor het vriendelijke bedankje voor mijn daadwerkelijk als aanvullende informatie bedoelde post. Mensen zoals jij maken het de moeite waard deel te nemen op forums en je behulpzaam op te stellen.

Je kunt er van vinden wat je wilt, maar Nikon Nederland mag gewoon weigeren je te helpen. Zij hebben je camera niet geimporteerd immers. Het is Nikon zelf die bewust kiest voor het niet opnemen van andere talen in de camera's die ze in Japan verkopen (volgens mij levert Sony zelfs camera's waar alleen japans als taal op staat, daar moet je in Japan expliciet om de (duurdere) export variant vragen), juist om grijze ex/import te voorkomen en hun locale distributeurs te beschermen (dat zul je op dpreview, net als anderen die het daar vroegen, waarschijnlijk ook te horen krijgen).

Daar mag je wat van vinden. Maar vervolgens vinden dat een importeur die niks aan jouw camera heeft verdiend je wel moet gaan helpen om het daaruit voortvloeiende probleem op te lossen, daar mag je ook wat van vinden, lijkt mij.

Maar vragen staat vrij en misschien willen ze je wel helpen. Kunnen is een tweede, want ik las (wederom op dp review) dat ze er blijkbaar niks aan kunnen veranderen.


Dank voor je reply. Ik bedoelde meer als servicefilisofie. Mijn Audi kan ik overal voor garantie aanmelden ongeacht waar die gekocht is, dat geldt ook voor mijn horloge, Omega, en ook voor bv mijn Steiner verrekijker. Dus het service concept, als het waar is wat je zegt, is achterhaald. Met de globalisering zie je dat een wereldeijd servicenetwerk eigenlijk vrij normaal is geworden.... De fabrikant zou daarin het verdienmodel moeten aanpassen naar de importeur. Want wat maakt het Nikon zelf uit waar een camera verkocht wordt, de marge is voor hen bepalend,

Overigens wil ik er ook nog voor betalen hoor, is het punt helemaal niet.

We zullen eens bellen .... Wat helpt is dat mijn 7000, en alle lenzen alhier zijn gekocht ....
Perfecctionist

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D610 taalinstellingen / SW update

Berichtdoor Remcojan » za okt 04 2014 4:59 pm

Leuke discussie, maar het gaat hier niet om een garantieclaim. De camera werkt volgens specificatie. Je probeert nu onder het mom van garantie een ander product te krijgen.
Remcojan

Forumlid
Berichten: 30


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nikon D610 taalinstellingen / SW update

Berichtdoor Cyrus » za okt 04 2014 5:18 pm

@P: Nikon NL geeft gewoon gratis service voor alle Nikon-zaken die binnen de EU gekocht zijn, als het euvel onder garantie valt. Dus zo bekrompen is dat nu ook weer niet, zeker als je bedenkt dat voor meer merken die afgrenzing voor de EU geldt. Dit ter ontmoediging van grootschalige parallelimport.

Bel maandag even met Nikon, dan weet je of men in jouw geval een positieve uitzondering maakt. Verder dan speculeren komen wij hier toch niet.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D610 taalinstellingen / SW update

Berichtdoor jfbat » za okt 04 2014 5:29 pm

Remcojan schreef:Je probeert nu onder het mom van garantie een ander product te krijgen.

Volgens mij niet. Hij wil graag zijn toestel op Nederlands instellen. Da's heel wat anders.

Ik denk dat het vooral een kwestie is van of het überhaupt kán.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Nikon D610 taalinstellingen / SW update

Berichtdoor Perfecctionist » za okt 04 2014 6:29 pm

Exact dat is se enige vraag. Geen garantiekwestie, want de d610 werkt perfect. :)

Maar Engels is ook prima, vroeg het me gewoon af.
Laatst gewijzigd door Perfecctionist op zo okt 05 2014 2:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Perfecctionist

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten