D750 PS CC & LR

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

D750 PS CC & LR

Berichtdoor henryb » ma okt 13 2014 12:26 pm

Ik heb wat hulp nodig daar ik niet uit het volgende kom.

Ik ben sinds vorige week de gelukkige bezitter van de D750, echter is dat gelukkige een beetje onder voorbehoud.
Afgelopen weekend een fotoshoot gehad, en het toestel intensief gebruikt. Nu ben ik gisteren avond de bestanden (RAW) aan het inladen geweest via LR, en LR herkent de RAW bestanden niet.
Via adobe software kan ik er wel JPEG van maken, via de nikon software kan er TIFF en JPEG van maken, echter neemt dit giga veel tijd in beslag.

Mijn vorige camera was de SD kaart in de IMAC en plug en play, nu lukt met dit niet, zojuist is mijn computer een uur bezig geweest met 150 bestanden converteren naar TIFF.

Heeft iemand tips, of hoe lang moet je rekenen dat Adobe de D750 in zijn software pakket opneemt, anders ruil ik hem liever in voor de D800, deze werkt wel!
henryb

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: D750 PS CC & LR

Berichtdoor Skippy » ma okt 13 2014 12:38 pm

Heb je ook Photoshop CS6 of CC? Zie http://blogs.adobe.com/lightroomjournal/2014/10/1366.html
Alternatief is m.b.v. de 8.7 converter DNG's aanmaken en deze importeren in LR.
Een update voor Lightroom zal hooguit een paar weken duren schat ik in.
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 PS CC & LR

Berichtdoor henryb » ma okt 13 2014 12:43 pm

PS CC, een paar weken kan ik wel uitzingen, ik schiet vaak voor schoolfoto en in de studio portretten, voorheen gelijk inladen in LR om een catalogus te maken, nu eerste de Nikon software er tussen :oohh:
Is de RAW indeling dan anders?
henryb

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: D750 PS CC & LR

Berichtdoor strangeartefact » ma okt 13 2014 12:44 pm

http://www.dpreview.com/articles/466909 ... candidates
Komt eraan. Jammer dat je dit niet wist voor je begon met die shoot. Helaas zijn cameras er vaak eerder dan de RAWondersteuning van Adobe. Dus zoals Luc al zegt is het kwestie van geduld.
Je kan ook de rc downloaden dus mits je dat mag/kan.
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 PS CC & LR

Berichtdoor Cyrus » ma okt 13 2014 12:57 pm

henryb schreef:Is de RAW indeling dan anders?


Een NEF is een NEF, dat bestandsformaat is op zich een behoorlijk vast gegeven, net zoals dat bij bijvoorbeeld JPEG en TIFF het geval is.

Het gaat echter om de in dat bestand aanwezige sensordata: die is voor elke sensor net weer even anders, aangezien elk type sensor zijn eigen specifieke eigenschappen heeft. Zodoende is er per sensor een eigen algoritme nodig om de RAW goed te kunnen ver- en bewerken.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 PS CC & LR

Berichtdoor henryb » ma okt 13 2014 2:29 pm

Ik was in de veronderstelling dat zulke zaken ruim voor verkoop werden geregeld.

Maar goed in ieder geval gerustgesteld, de Nikon software is niet mijn favoriet.
De camera is een super mooi apparaat met talloze mogelijkheden.
Dit weekend in de Ardennen even van alles flink uitgeprobeerd, toch altijd weer even wennen, nieuwe menu structuur e.d.
henryb

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: ruim voor verkoop

Berichtdoor gijs sandberg » ma okt 13 2014 3:08 pm

Beste Henry,
Nikon regelt dat zoort zaken inderdaad, je zal (als het goed is) geen nieuwe Nikon kunnen kopen zolang de betreffende software niet beschikbaar is.
Bij derden-softwaremakers moet je enig geduld (en wellicht een betaalde update) hebben.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 PS CC & LR

Berichtdoor PanzerFaustNL » ma okt 13 2014 3:25 pm

Heb je een iMac? Dan komt de RAW ondersteuning vrij snel. Het is een belangrijk merk. Voor mijn Sigma SD-15 was ik volledig afhankelijk van Adobe, Apple heeft daar nooit ondersteunende codecs voor geleverd. Voor de D750 zal hij wel snel komen. Bij de D7100 heeft het ook een aantal weken geduurd.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 PS CC & LR

Berichtdoor CaptainHook » ma okt 13 2014 3:45 pm

CaptainHook



Onderwerp:

Re: D750 PS CC & LR

Berichtdoor Remcojan » di okt 14 2014 11:37 am

PanzerFaustNL schreef:Heb je een iMac? Dan komt de RAW ondersteuning vrij snel. Het is een belangrijk merk. Voor mijn Sigma SD-15 was ik volledig afhankelijk van Adobe, Apple heeft daar nooit ondersteunende codecs voor geleverd. Voor de D750 zal hij wel snel komen. Bij de D7100 heeft het ook een aantal weken geduurd.


Inderdaad levert Apple snel updates. Echter, Adobe applicaties gebruiken hun eigen raw converter. Voor preview, iPhoto en Aperture kan je wel direct gebruik maken van de Apple updates.
Remcojan

Forumlid
Berichten: 30


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten