D750 hoge iso nog bruikbaar?

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Patrick » ma nov 03 2014 1:15 pm

Ook bij APS-C sensoren is het natuurlijk de afgelopen jaren alleen maar beter geworden. Zelfs met een toenemend aantal megapixels.

De D300s is toch wel beduidend minder op hoge ISO waarden dan de D700. Maar nog steeds een hele fijne camera!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Buckwheat » ma nov 03 2014 2:34 pm

1. De d750 is niet merkbaar beter dan de d600 (dxomark)

2. Dit is een slecht voorbeeld, ruis komt meer prominent bovenwater wanneer de details behouden moeten blijven. Het diafragma op f/1.4 haalt alle scherpte weg en waardoor je beeld ook egaler word belicht, waardoor het ruimtelijker veel eenvoudiger is om ruimtelijk ruis weg te halen in de digitale stap.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.
Buckwheat

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Vincent » ma nov 03 2014 2:54 pm

Patrick schreef:De D300s is toch wel beduidend minder op hoge ISO waarden dan de D700. Maar nog steeds een hele fijne camera!


Dat roept een prominent forum lid hier ook over de D60, met die redenatie is elke Nikon verder een fijne camera...

D300s komt qua iso prestaties gewoon niet meer mee met de huidige generatie. Dat ie het verder prima doet hoeft natuurlijk niet in elk topic gemeld te worden want dat doet in een topic over hoge iso prestaties verder niet ter zake :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Léon Obers » ma nov 03 2014 3:49 pm

Buckwheat schreef:2. Dit is een slecht voorbeeld, ruis komt meer prominent bovenwater wanneer de details behouden moeten blijven. Het diafragma op f/1.4 haalt alle scherpte weg en waardoor je beeld ook egaler word belicht, waardoor het ruimtelijker veel eenvoudiger is om ruimtelijk ruis weg te halen in de digitale stap.

Ruis komt juist goed naar voren en het beste zichtbaar in onscherpe egale donkere en middel donkere vlakken.
Wel is het zo dat je aanwezige ruis in onscherpe vlakken wel makkelijker kunt verdoezelen bij het ontbreken van detail.

Vraag is dan of Nikon specifiek een algoritme heeft gevonden om ruis alleen te verminderen in egale vlakken, en daar waar details zitten en die te behouden, daar minder actief zou zijn?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Tzigane » ma nov 03 2014 5:09 pm

Ik ben overigens ook wel benieuwd naar een foto in kleur. Ruis is altijd wat meer "easy-on-the-eyes" in zwartwit, en valt minder op.

Ben hier trouwens nog tevreden met de D700 zolang er geen budget is voor beter. Nieuw kopen vind ik onzin, ik wacht wel weer tot de volgende generatie goedkoop tweedehands wordt aangeboden. Tot die tijd werkt hij heerlijk voor alles wat ik ermee doe (fashion, bruiloften). Meer dan 12MP zie ik voor bruiloften alleen als een nadeel. Voor fashionwerk zou ik wel graag wat meer willen.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor PvGessel » ma nov 03 2014 9:49 pm

@ Léon: Mooi dat je tevreden bent over de kwaliteit van het filmpje :)
Je kon in de exif niets vinden over eventuele ruisonderdrukking in de camera. Ik had ook niets aan staan. Vandaar dat ik laat zien hoe de foto eruit ziet zonder alle toeters en bellen aan te zetten en ja wellicht dat zwart wit een hoop verdoezeld.

Hier een foto tussen de buien door in kleur. En nu zie ik ook dat de D750..... ja zeg het maar....veel ruis of valt het wel mee? Ik heb trouwens ook nooit gezegd dat er helemaal geen ruis o.i.d. aanwezig is. Was alleen verbaasd dat ik bij "nacht" met zo`n hoge iso nog een foto kon maken waar nog het een en ander herkenbaars op te zien is zonder enig bewerking in of out de body. Thats all !!

Afbeelding


En??? is `t wat?

Exif : f/1.8 (niet opgelet of hij op 1.4 stond vanwege de regen snel gemaakt.)
Tijd: 1/25
ISO: 12.800
Lens: 35mm f/1.4 Sigma Art



Oh ja...ik heb ook een tijdje met een D700 rondgelopen van mijn neef geleend. Kon hem kopen en had het bijna gedaan maar toch voor de D750 gegaan. Ik vond de D700 ook een geweldig fijne camera voor iemand die FF niet gewend is/was.
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.
Gebruikersavatar
PvGessel

Forumlid
Berichten: 773


Locatie: Duiven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor JurjenF » di nov 04 2014 9:54 pm

Ruis? Ik zie wel ' korrel' zoals 'vroeger' bij 400/800 iso film. Ruis zie ik beeldverpestende 'spikkels' en die zie ik hier niet. Gewoon super mooi beeld! Veel plezier met de D750.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Dushi » wo nov 12 2014 1:39 am

De hogere ISO waarden zijn zó bruikbaar, dat ik in veel gevallen afgestapt ben van het zelf wisselen van de ISO waarde middels een enkele beweging, maar gebruik maak van de Auto ISO. Daarbij kun je zelf de minimum en maximum ISO waarde instellen, alsmede, en dat is heel prettig, de laagst wenselijke sluitertijd. Slechts wanneer het licht ontoereikend is binnen die waarden, wordt de sluitertijd naar beneden bijgesteld om toch een goed belichte foto te geven.
ISO 12800 is niet mijn faforiete instelling, maar wel bruikbaar en niet vergelijkbaar met wat mogelijk is op de D700 (die in zijn tijd toch ook goed scoorde).
Dushi

Forumlid
Berichten: 152



Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Maribex » vr nov 14 2014 4:29 pm

De resultaten zien er wat mij betreft geweldig uit. Heb je ook al ervaringen met de buffer bij continu opnamen? Ik heb een D7100 waarbij de buffer erg tegenvalt, en denk er over om mijn D700 in te wisselen voor een D750. Misschien dat ik zelfs dan de D7100 weg doe, die ik nu voornamelijk gebruik voor vogelfotografie. Voordeel van de D750 t.o.v. D700 is een (nog) groter iso-bereik en meer crop mogelijkheden waardoor het verlies aan mm t.o.v de D7100 minder wordt.

Groet, Martin
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl
Gebruikersavatar
Maribex

Forumlid
Berichten: 267


Locatie: Melick
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor iJoost » vr nov 14 2014 6:41 pm

Typisch iets wat je voor jezelf moet bepalen, zou ik zeggen. Hangt van zoveel af en niet in de laatste plaats van joe. Maak even een trapje en bepaal zelf wat je nog vindt kunnen. Dan weet je dat voor eens en voor altijd van deze camera.
iJoost



Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Nikkormaat » vr nov 14 2014 10:12 pm

Hallo Maribex

Je vroeg. "Heb je ook al ervaringen met de buffer bij continu opnamen? Ik heb een D7100 waarbij de buffer erg tegenvalt, en denk er over om mijn D700 in te wisselen voor een D750."

Ik heb vanavond met 6 beeldjes per seconden schaatsers geschoten op ISO 12800. Opgeslagen met JEPG fijn en beeldformaat Large zijn die per stuk zo'n 15 KB groot. Na ongeveer 30 beeldjes merkte ik vertraging in het opnameritme. Ook bij controle van de foto's zag ik een hapering in de beweging van de schaatsers. Ik weet niet zeker of dit veroorzaakt is door de instelling dat de foto uitsluitend gemaakt mag worden als er scherp gesteld is. In elk geval heb ik er niet eerder last van gehad. Ik gebruik een Sony SD HCl 16 GB kaart met 94 MB/sec. Ik ben er tevreden mee. Misschien kun je de buffer ontlasten met een snellere SD kaart. Hopelijk is dit een antwoord op jouw vraag.
Groeten Nikkormaat
Laatst gewijzigd door Cyrus op vr nov 14 2014 10:52 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Oranje tekst gewijzigd in zwart cursief, voor de leesbaarheid
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Peter » vr nov 14 2014 10:20 pm

hier staat wat uitgebreide info over de buffer capaciteit
https://photographylife.com/nikon-d750-buffer-capacity

ik heb de d750 in de handen gehad.
Vergeleken met mijn D300s vond ik de buffer capaciteit ietwat tegen vallen
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7763


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Maribex » za nov 15 2014 12:55 am

Nikkormaat, Peter, bedankt voor jullie reactie.
Het blijft voorlopig twijfelen.... :(

Groeten,
Martin
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl
Gebruikersavatar
Maribex

Forumlid
Berichten: 267


Locatie: Melick
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor lock » ma nov 17 2014 5:57 pm

Peter schreef:hier staat wat uitgebreide info over de buffer capaciteitt
https://photographylife.com/nikon-d750-buffer-capacity

ik heb de d750 in de handen gehad.
Vergeleken met mijn D300s vond ik de buffer capaciteit ietwat tegen vallen


Gebruikte je 14 bit losless of compressed? Want voor het overige is de d750 beter? Tenzij je langzame kaarten gebruikt.

Lock
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Léon Obers » ma nov 17 2014 6:03 pm

Als je nu ter plekke naar de website gaat waaraan gerefereerd wordt zie je een lijstje met zowel 12 als 14 bits en compressed en lossless compressed, en JPG fine met alle relevante gegevens over de buffer bij die instellingen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten