Nikon D610 voor filmen of beter iets anders?

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Nikon D610 voor filmen of beter iets anders?

Berichtdoor jwtje1 » di dec 02 2014 7:08 pm

Hoi allen,

Ik wil van een Nikon D5100 naar een D610 overstappen. Dit omdat ik uit mijn D5100 net even te weinig kan halen wat ik wil.
Daarom een D610. Maar ik vraag me af of er een niet toevallig een betere camera is voordat ik deze direct aanschaf.
Nogmaals; het gaat vooral om het filmen, en ik zit rond een budget van 1500 euro.

Groeten!
Nikon D7200
jwtje1

Forumlid
Berichten: 5


Locatie: Alphen aan den Rijn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D610 voor filmen of beter iets anders?

Berichtdoor Peter » di dec 02 2014 7:23 pm

Wellicht dan maar een reguliere filmcamera aanschaffen, daar kan geen dslr tegenop :wink:

welkom op het forum trouwens
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D610 voor filmen of beter iets anders?

Berichtdoor jwtje1 » di dec 02 2014 7:28 pm

Peter schreef:Wellicht dan maar een reguliere filmcamera aanschaffen, daar kan geen dlsr tegenop :wink:

Ja het probleem is dat ik ook nog foto's wil blijven maken en ik heb nog veel nikkor lenzen liggen vandaar!
Nikon D7200
jwtje1

Forumlid
Berichten: 5


Locatie: Alphen aan den Rijn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D610 voor filmen of beter iets anders?

Berichtdoor mandersp » di dec 02 2014 7:50 pm

Met een Nikon filmen is inderdaad niet echt makkelijk, ik heb zelf een Nikon D610 en gebruik hem alleen voor foto's.
Als je simpele filmpjes wil maken dan gaat het wel met een Nikon D610, maar je kunt maximaal 29 minuten filmen achter elkaar.
Ik heb een aparte videocamera voor filmen.

Meer info: http://zoom.nl/testpanel/5-nikon-d610-testpanel/92-filmen-toch-wel-leuk
D750, D810, J5
Verder een aantal Nikon lenzen en andere fotospullen.

Met vriendelijke groeten, Piet Manders
Gebruikersavatar
mandersp

Forumlid
Berichten: 271


Locatie: Afferden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D610 ipv D5100

Berichtdoor gijs sandberg » di dec 02 2014 7:51 pm

Beste J,
Bedenk dat DX lenzen niet lekker werken op een FX kamera , zoals de D610.
Een D610 is waarschijnlijk iets steviger dan een D5200, maar professionele Nikon's zijn in een andere categorie.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D610 voor filmen of beter iets anders?

Berichtdoor ATOR » di dec 02 2014 8:18 pm

Als je een camera wilt die vooral goed filmt neem dan zeker de Panasonic Lumix DMC GH-4 mee in je in overweging. Nikon lenzen passen erop met een Metabones Speedbooster adapter.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D610 voor filmen of beter iets anders?

Berichtdoor OAK » di dec 02 2014 8:26 pm

gijs sandberg schreef:Beste J,
Bedenk dat DX lenzen niet lekker werken op een FX kamera , zoals de D610.
Een D610 is waarschijnlijk iets steviger dan een D5200, maar professionele Nikon's zijn in een andere categorie.
Groeten, Gijs


Voor filmen maakt dat niets uit. De camera schakelt over naar DX. Ook fotograferen gaat prima. De resolutie wordt dan lager, maar meer dan voldoende. (Iets van 10+ megapixels, maar dan wel met de gevoeligheid van een FX sensor, ISO)
Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist.
(Pablo Picasso)
Gebruikersavatar
OAK

Forumlid
Berichten: 65


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D610 voor filmen of beter iets anders?

Berichtdoor PanzerFaustNL » di dec 02 2014 8:31 pm

Er is niks zo mooi als filmen met een DSLR. Daar kan geen video camera tegen op. En, de Nikon camera wordt er steeds beter in. De D750, is eigenlijk op het moment de mooiste Nikon om mee te filmen. De D610 kan het ook goed.

Alles wat voor foto's geldt, geldt voor filmen ook, dus sensor grootte etc hebben invloed op de film. Scherptediepte etc met een f/1.8 lens, dan kun je een geweldige mooie bokeh krijgen met een verloop van scherp naar onscherp waar je gebruik van kunt maken met filmen.

Dat kan ook met een video camera, maar dan heb je het over andere prijzen.

De mooiste objectieven om mee te filmen zijn de objectieven waar je handmatig mee scherpstelt. Dat is even oefenen, maar dan wil je ook niks anders meer.

De 29 min grens is een academische grens, want meestal film je niet langer dan blokjes van hooguit 10 a 20 seconden. Wat tips:

Uitzoomen doe je wel, inzoomen is not done, zoomen doe je met je voeten omdat je dan een veel gelijkmatiger licht hebt.
Probeer zo kort mogelijk te filmen, dan lijkt gek, maar als je blokjes van 10 seconden aan elkaar plakt, dan heb je een veel professionelere film, bij registraties met een enkele camera heb je natuurlijk geen keuze om hier vanaf te wijken.
Gebruik een aparte audio recorder, want audio recorders zijn veel beter in het opnemen van geluid. Olympus heeft er een die je vast kan klikken op de voet voor een externe flitser

Helaas bestaat Magic Lantern alleen voor de Canon camera, maar er zijn ook andere hacks voor Nikon, die bijvoorbeeld de bitrate omhooggooit.

Suc6 met filmen en met een 50 en 35 mm f/1.8 krijg je toch heen hele fijne bokeh.

http://youtu.be/70o78bKSzUY
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D610 voor filmen of beter iets anders?

Berichtdoor jwtje1 » di dec 02 2014 9:11 pm

Dankjullie wel voor alle reacties! Ik voel me meteen goed thuis op dit forum.
Ik zal dit inderdaad allemaal meenemen in mijn overweging, omdat na mijn huidige opleiding de filmacademie op de planning staat!

Bedankt!
Nikon D7200
jwtje1

Forumlid
Berichten: 5


Locatie: Alphen aan den Rijn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D610 voor filmen of beter iets anders?

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo dec 03 2014 7:14 am

Het filmen met een fotocamera is geheel anders dan met een filmcamera. Met een fotocamera hoor je op de film de AF van je objectief werken. Dat wil je niet. Oplossing, zet de AF uit en maak een reeks beelden waarbij je van te voren heb scherpgesteld en daarna zet je de AF op Manual. Dit geldt ook voor de belichting. Het diafragma werkt niet tijdens het filmen, dus van te voren het licht meten en dan diafragma en ISO vast zetten. De sluitertijd dien je ook van te voren in te stellen op 24, 25, 30, 50 of 60 opnamen per seconde. Met een draaiboek, veel opnamereeksen en montage achteraf kun je een veel beter film maken dan met een compacte filmcamera mogelijk is. De sensor van een FX of DX camera is aanzienlijk groter dan van een eenvoudige filmcamera. En hoe groter het opname formaat, des te meer kwaliteit. Voor de noodzakelijk montage kun je gebruik maken van de gratis Nikon View NX software, die je toch al gedownload had om je NEF (RAW) opnamen om te zetten naar JPG.

Alleen met een D800 en de D810 kun je tijdens de opname het diafragma bedienen.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D610 voor filmen of beter iets anders?

Berichtdoor Cyrus » wo dec 03 2014 12:59 pm

Je ziet iets over het hoofd, Hans... Namelijk een serie prachtige MF-objectieven (o.a. Ai, Ai-S, Zeiss) waaraan door filmers de voorkeur wordt gegeven boven AF-objectieven. Simpelweg omdat een filmer liever met MF werkt en de MF-objectieven in dat opzicht zóveel prettiger in het gebruik zijn.

Met als bonus een diafragmaring, die gewoon te bedienen is tijdens het filmen... Wel even de diafragmaring laten de-clicken. Wat bij de ZF.2-objectieven van Zeiss trouwens niet meer hoeft: middels een schakelaartje kun je de diafragmaring naar wens al dan niet laten clicken.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D610 voor filmen of beter iets anders?

Berichtdoor rjasp » wo dec 03 2014 1:42 pm

Hans Braakhuis schreef:.......Alleen met een D800 en de D810 kun je tijdens de opname het diafragma bedienen.


Vergis ik me nu of is de D750 daar bijgekomen?
Volgens de specificaties zou de D750 dat toch ook moeten kunnen?

Rob
Enthousiaste hobby fotograaf met een Z7 en assorti glas.
Gebruikersavatar
rjasp

Clublid
Berichten: 87


Locatie: Leimuiden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D610 voor filmen of beter iets anders?

Berichtdoor Huib » za jan 03 2015 12:55 am

Filmen met een DSLR is op pro niveau te doen en met de juiste uitbreidingen heb je een professionele camera met dubbele functie, die veel, zo niet de meeste video camera's in het stof doen bijten. Of je komt terecht in een prijsklasse van minimaal boven de €10.000. En dan kun je er nog niet 123 een 300mm of 500 mm aan hangen, zoals ik met regelmaat doe. En dat op full frame!!!!

De nieuwe D series vanaf de 3200 worden ondersteund door de Atomos range. Zelf gebruik ik op de d800 de nieuwe telg van Atomos, de Atomos ninja star. Een compacte recorder die opneemt in ProRes, een hdmi loop heeft voor externe monitor of afspelen op tv en een audio in.

Kortom met deze mini krachtpatser maak je een sprong naar 220 Mbps 10- bit 422 Apple ProRes HQ codec. En dat voor rond de €425 inclusief een Cfast 64gb card. Geen 30 min beperking meer, beeldbewerking mogelijkheden op hoog niveau, meer dan 4 uur up op een simpele batterij, audio via externe recorder enz..

Ontdek de mogelijkheden en ga voor filmen met een DSLR! Heb je ernaast ook nog eens de mogelijkheid om foto's te maken. Persoonlijk zou ik liever voor een d750 gaan of voor de d7100 in combinatie met een Atomos telg al denk ik dat je aan een D610 ook geen buil kunt vallen.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D610 voor filmen of beter iets anders?

Berichtdoor Remco v/d Sanden » za jan 03 2015 10:22 am

rjasp schreef:Volgens de specificaties zou de D750 dat toch ook moeten kunnen?

Rob

Correct, de D750 kan dit ook.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D610 voor filmen of beter iets anders?

Berichtdoor D. Haaksma » za jan 03 2015 11:50 am

mandersp schreef:Ik heb een aparte videocamera voor filmen.


Wat gebruik je daarvoor dan.
Ik heb een D700, maar mis steeds meer het maken van een kort filmpje voor tussen mijn fotopresentaties.
Ik heb er wel een P7700 bij, maar wat daaruit als filmpje komt is het niet helemaal.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten