Nikon D750 of Sony A7R

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Nikon D750 of Sony A7R

Berichtdoor phd » vr dec 26 2014 8:06 am

Hallo iedereen,

Kan iemand mij de voordelen om een Nikon D750 te kopen ipv een Sony A7 serie? Ik ben me aan het oriënteren om over te stappen van Canon naar Sony of Nikon.

Dus vertel, wat maakt de Nikon D750 zo bijzonder.

Groeten,
Peter-Hans.
phd

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D750 of Sony A7R

Berichtdoor Willem v D » vr dec 26 2014 8:27 am

http://snapsort.com/compare/Nikon-D750-vs-Sony-A7R

Hier een vergelijking puur op specs.

Hier zullen de meeste mensen zeggen dat je voor een nikon moet gaan (nikon forum)
Beter is om zelf naar de winkel toegaan en ze even vast houden.
Bedenk ook of je wel bestanden wilt tot 60/70mb (bij 36MP) per foto.
Tevens zijn er voor nikon ook meer lenzen beschikbaar als bij sony.
Verders zou ik goed kijken en bedenken wat je wilt voordat je een keuze maakt
het zijn namelijk 2 totaal verschillende camera's


Veel succes, Willem
Laatst gewijzigd door Willem v D op vr dec 26 2014 10:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D750 of Sony A7R

Berichtdoor phd » vr dec 26 2014 9:03 am

Snapsort is niet echt een serieuze site, maar wil uiteraard een eerlijk antwoord. Het is een Nikon forum, maar ik neem aan dat gebruikers van een D750 een goed advies kan geven.
phd

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D750 of Sony A7R

Berichtdoor josj » vr dec 26 2014 10:01 am

Ik heb ook een uitstapje gemaakt naar Sony ,wel een duidelijk andere body [ a6000 met een zeiss 16-70 F4] die heb ik na een week terug gestuurd.
Na jaren met een d700 fullframe wilde ik eens wat lichter gaan ,nou dat heb ik geweten,leuk dat evf enz enz maar de IQ kon me niet overtuigen.
Het is natuurlijk geen eerlijke vergelijking maar ik zou toch maar eens beide systemen zelf vasthouden en bedienen.
Met de d750 zul je geen buil vangen, De sony e mount objectieven zijn ook behoorlijk aan de prijs. en veel minder keus. Je kan natuurlijk met adapters gaan klooien voor andere mount objectieven op een E mount.

Succes met je keuze.... Ik spring weer heel snel terug op de Nikon boot.
josj

Forumlid
Berichten: 216


Locatie: roermond

Onderwerp:

Re: Nikon D750 of Sony A7R

Berichtdoor Willem v D » vr dec 26 2014 10:11 am

phd schreef:Snapsort is niet echt een serieuze site, maar wil uiteraard een eerlijk antwoord..


Ik zei al puur op specs.
serieuze site of niet je kan er al de nodige basis info uit halen.
En zo heeft elke site wel weer iets voor of tegen zich gaan
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D750 of Sony A7R

Berichtdoor Patrick » vr dec 26 2014 10:20 am

Lees in ieder geval de reviews eens na op dpreview.com.

Nikon heeft een veel completer systeem. Enorm veel objectieven bijvoorbeeld waar je gerust in kan investeren omdat het waardevast is ook in de toekomst bruikbaar zal zijn. Het flitssysteem is geweldig.

En natuurlijk heb je een fantastische club met forum om veel plezier te gaan hebben... :thumbup:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26852


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D750 of Sony A7R

Berichtdoor Nikkormaat » vr dec 26 2014 10:35 am

Hallo Peter Hans
Je stelt jouw vraag aan het forum van de NikonClub met een paar duizend bedreven leden.
Kun jij met jouw vragen over een eventueel aangeschafte Sony straks bij een forum van Sony terecht? Een nieuw model camera kan raadselachtige problemen opleveren. Een forum kan je dan bijvoorbeeld helpen de juiste camera instellingen te kiezen. Echt iets om even bij stil te staan. Ik heb hier al veel ondersteuning ontvangen.
Kijk overigens niet uitsluitend naar de Camera, maar ook de kwaliteit van en het aanbod in verkrijgbare objectieven.
Nikon heeft zoals ander leden al aangaven gigantisch veel goede tot uitmuntende objectieven in de meest uiteenlopende brandpunten gefabriceerd.
Bij een overstap naar een volledig nieuw systeem ben je er niet met de aanschaf van de body. Er komen natuurlijk ook nog allerlei objectieven bij. Interessant is dan dat er van Nikon vaak in prima staat verkerende 2e-hands objectieven worden aangeboden. Ik heb er onlangs naar volle tevredenheid zelf een aangeschaft. Zo veel 2e-hands zul van Sony niet vinden lijkt mij.
Succes met jouw keus.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D750 of Sony A7R

Berichtdoor Redblockman » vr dec 26 2014 12:17 pm

Naar wat ik gehoord heb over de A7R zou het accu gebruik nog weleens tegen kunnen vallen, ook heeft dit model dacht ik alleen contrast detectie en geen phase detectie voor de AF en dat verschil schijn je ook te merken.
Voordeel van de A7R zijn natuurlijk megapixels en dat je de potentie heb tot een compacter systeem. Daarnaast kan je door de extreem kleine register afstand bijna iedere andere mount kwa lenzen op de body kwijt middels een adapter.

Misschien is een indicatie van het soort fotografie wat je doet ook handig, voor sport of iets dergelijks zou ik absoluut de Nikon kiezen, net als evenementen/feesten waar je onder matig licht goede AF en een degelijk fltis systeem wil. Voor een wat compactere camera met uitmuntende beeldkwaliteit of bijvoorbeeld lekker stoeien met oud glas is de Sony je ticket.
Ik heb geen ervaring met de EVF implementatie, maar persoonlijk blijf ik groot fan van een goed optische zoeker boven een EVF tot op heden.

Overigens wat zijn je beweegredenen om Canon achter je te laten?
Je zou ook nog kunnen kijken naar een A7 van sony, net zoveel megapixels als de D750 en ook phase detectie naast de contrast detectie voor de AF. Daarnaast hou je serieus knaken over om meer tof glas te halen....
Redblockman

Forumlid
Berichten: 200


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D750 of Sony A7R

Berichtdoor Cyrus » vr dec 26 2014 12:34 pm

De Nikon D750 en Sony A7 zijn compleet andere camera's met een compleet ander gebruiksdoel. Één op één vergelijken is net zoiets als de vraag "fiets of boot?"

Ik gebruik zelf een Nikon D610 en een Sony A7 naast elkaar. De Nikon in low light (nachtfoto, urbex) en bij snel bewegende onderwerpen (autosport). De A7 gaat mee als ik een compacte, redelijk onopvallende uitrusting wil meenemen (straatfoto's, reizen).

De belangrijkste vraag is dus: waar wil je de nieuwe camera voor inzetten?

Re. accuduur: doordat de Sony A7 alleen een EVF heeft, zoals bijna alle systeemcamera's, is de accuduur logischerwijs flink korter dan bij een dSLR. Rekening mee houden dus en minstens 2 extra accu's meenemen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D750 of Sony A7R

Berichtdoor phd » vr dec 26 2014 12:49 pm

De rede dat ik het merk Canon verlaat is dat ik erg ontevreden ben over de camera's die ze op dit moment uitbrengen. De opvolger van de Canon 7D was gewoon een lachertje. Ik wil geen merk bashen, maar Canon loopt erg echter met techniek. De instap full frame (6D) is leuk maar mist gewoon nog teveel. De 5Dmk3 is een mooie camera, maar waarom geen GPS? Deze zit wel in de 6D bijvoorbeeld. Bij elke camera die ik nu zou moeten kiezen van Canon zou ik iets missen.

De Nikon D750 heeft iniedergeval een dual cardslot, scherm wat je kan draaien, full frame, interne flitser (beter iets dan niets), meer megapixels, enz.

Voornamelijk ga ik de camera gebruiken voor landschap, macro, vakanties en om mijn dochtertje te fotograferen.
Laatst gewijzigd door phd op vr dec 26 2014 7:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
phd

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D750 of Sony A7R

Berichtdoor Patrick » vr dec 26 2014 1:10 pm

Op DPReview staat een mooie vergelijking tussen allerlei camera's in dit segment: http://www.dpreview.com/articles/7947009894/high-end-full-frame-roundup
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26852


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D750 of Sony A7R

Berichtdoor strangeartefact » vr dec 26 2014 4:34 pm

Na je vraag is Cyrus de eerste die eigenlijk het goed antwoord geeft door een wedervraag te stellen.

2 geweldige camera's op hun eigen manier. Argumenten als het is hier op ncn gezellig en wat als je nu een probleem hebt een Sony geen forum, tjah....doe ermee wat je wilt.
Zoals ik jou al vertelde zal de a7r je belonen als je hem goed onder te knie krijgt en zoals Cyrus al zegt is het een slow down en minder opvallend geheel.
De D750 beloont je vast net zo maar/en zal dat ook op ander takken van camera sport doen, af snelheid etc. Maar elke voordeel heeft een nadeel. DE af punten bv, heerlijk over hele sensor bij de a7 serie. Je hebt elders gemeld at je niet een heel arsenaal objectieven hoeft maar 1x 35mm al voldoende kan zijn(klopt dit of heb je wel duidelijke wensen, dat zou nml een keuze makkelijker maken simpelweg omdat Nikon veel meer objectieven heeft). Dus dan valt het geld argument en/of hele lijn objectieven van Nikon ook af...

Kortom.
Ga eens naar een winkel en probeer ze uit. Reviews zullen van beide een ik wil em hebben gevoel opleveren. Dus uiteindelijk is het wat jou het meest gaat liggen. Zoals ik je al vertelde ik kan prima met de Sony overweg na een Nikon en dat had ik na een Canon ook wel gekunt.

Overigens vergelijk de A7 met de D750 en de A7R met de D810. Da is wel eerlijker gezien de MP count. Maar goed zal niet iedereen het mee eens zijn.

groet
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D750 of Sony A7R

Berichtdoor Nikkormaat » za dec 27 2014 2:31 pm

Als je tekst van een ander aanhaalt, ook als het geen citaat is, doe dat dan correct. De gezelligheid van de Nikonclub heb ik niet genoemd. Wel de bedrevenheid van de leden, zoals iemand zoals jij. En wat betreft jouw laatste opmerking, tjah....doe ermee wat je wilt. Geldt dat niet voor elke reactie op een gestelde vraag, inclusief te jouwe? Waarom zo denigrerend?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D750 of Sony A7R

Berichtdoor strangeartefact » za dec 27 2014 11:53 pm

Beste Nikkormaat, ik reageerde niet op jou met dat 'gezelligheid'. Ik reageerde op de posting van een ander forumlid.
En wat is er denigrerend? Ik zou dat graag van je vernemen. Mijn 'doe ermee wat je wilt' is bedoelt als duiding dat dit, voor mij, toch zeker geen doorslaggevend argument hoeft te zijn om geen Sony te kopen. Misschien voor PHD wel en ik laat die keuze dan dus bij hem, als mijn woordkeuze dan bij jou denigrerend overkomt maak ik zonder toelichting van uw kant mijn excuus, zeker niet zo bedoeld als ik wel denigrerend had willen zijn had ik zeker wel andere woorden kunnen vinden.

hoop dat dit een en ander verduidelijkt.
Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D750 of Sony A7R

Berichtdoor ben42 » zo dec 28 2014 12:22 pm

Hier een filmpje van iemand met ervaring met zowel Nikon als Sony.
Dit is volgens mij geen reclame van Sony.
Het is wel reclame voor Sony.

10 Reasons Why a Professional Photographer Left N…: http://youtu.be/7wM_5nROeaw

Het filmpje zet mij in ieder geval wel aan het denken.
Zelf ben ik een enthousiast D7000 gebruiker, maar zit mij wel eens af te vragen, hebben we de complexiteit van de spiegel wel nodig?
Zie het filmpje als hulpmiddel bij het maken van je keuze. Niet als het definitieve antwoord.
Overigens ben ik benieuwd wat de forumleden van het filmpje vinden.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten