D750 reageerde niet meer

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

D750 reageerde niet meer

Berichtdoor Martijn_1977 » di apr 07 2015 2:24 pm

Hallo,

Ik ben gisteren bezig geweest met druppelfotografie, hierbij heb ik mijn D750 als flits commander ingesteld waarbij mijn SB700 flitser werd aangestuurd.
Ik heb hierbij veel foto’s snel achter elkaar gemaakt met een draad afstandsbediening.

Op den duur reageerde de camera niet meer op de remote afstandsbediening, hij wilde geen foto’s meer maken.
Nu dacht ik dat dat misschien te maken had met de interne of externe flitser die te warm werd, maar ik zag daar nergens een melding van terug op het display.
Ook op de SB700 zag ik geen melding van warmte of zo. Ik heb vervolgens de camera maar uitgezet, maar deze bleef gewoon aan staan terwijl de knop of 'off' stond.
(het bovenste display bleef verlicht en informatie weergeven.)

Als ik op de Live view knop drukte, kwam de melding “Busy” in het display bovenop staan.
Ik heb uiteindelijk de (originele) accu maar uit de camera gehaald en er opnieuw in gedaan, en toen was het probleem niet meer aanwezig.

Heeft iemand een wat de oorzaak van dit probleem kan zijn? Moet ik dit melden bij de verkoper of Nikon beverwijk? (de camera is net terug i.v.m. reparaties voor het Flare probleem)
Alvast bedankt voor de reacties!

Martijn
Mijn fotos op flickr
Gebruikersavatar
Martijn_1977

Forumlid
Berichten: 21


Locatie: Froombosch
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 reageerde niet meer

Berichtdoor gijs sandberg » di apr 07 2015 2:34 pm

Beste Martijn,
Ik zou eerst een belletje of mailtje plegen met nikon zelf (www.nikon.nl / 09000-1callnikon).
Wellicht is er intern een warmte-beveiliging (sommige flitsers hebben dat zeker).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 reageerde niet meer

Berichtdoor JvdKooij » di apr 07 2015 2:39 pm

misschien gewoon bezig met de foto's weg te schrijven naar de geheugenkaart?
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 reageerde niet meer

Berichtdoor Martijn_1977 » di apr 07 2015 2:49 pm

bedankt voor de snelle reacties.

@ Gijs: ik zal inderdaad even contact met Nikon opnemen. Als het wel een warmte beveiliging/probleem is zou je toch op zijn minst een melding oid mogen verwachten lijkt me.
de SB700 heeft een duidelijke temperatuur indicatie/melding achter op het display staan, deze gaf aan dat de flitser normaal functioneerde. Dan zou het in de interne flitser
moeten zitten.
@ JvdKooij: ik denk niet dat dit het probleem is, nee de camera schrijft de bestanden erg snel weg en de geheugenkaart LED brandde al een tijd niet meer.

groeten, Martijn
Mijn fotos op flickr
Gebruikersavatar
Martijn_1977

Forumlid
Berichten: 21


Locatie: Froombosch
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 reageerde niet meer

Berichtdoor Tom » di apr 07 2015 2:57 pm

Mijn 750 is ook een keer op die manier vastgelopen. Batterij eruit en weer terugstoppen was de enige oplossing.

Bij mij was het geloof ik na het gebruik van liveview.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: D750 reageerde niet meer

Berichtdoor Martijn_1977 » di apr 07 2015 3:14 pm

Ik heb de vraag inmiddels neergelegd bij Nikon, als ik hier een antwoord op krijg dan meld ik dat hier wel even.
In ieder geval bedankt voor de reacties.
Mijn fotos op flickr
Gebruikersavatar
Martijn_1977

Forumlid
Berichten: 21


Locatie: Froombosch
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 reageerde niet meer

Berichtdoor CaptainHook » di apr 07 2015 4:10 pm

BELL NIKON is natuurlijk geen oplossing... (daarover wordt nou net ergens anders gediscussieerd :angel: )

Maar als je gaat zoeken naar dit probleem, schijnt het wel vaker voor te komen...
https://www.google.nl/search?hl=nl&sour ... gws_rd=ssl
Zou eerst eens ff checken, heb je b.v. de meest recente f/w in je D750?
Check/verwissel eens het geheugenkaartje; om te zien of het daar mee te maken heeft.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: D750 reageerde niet meer

Berichtdoor Léon Obers » di apr 07 2015 4:17 pm

Camera uitzetten en toch "niet uit willen gaan" is wel typisch iets voor problemen met de geheugenkaart.
Een camera gaat normaal pas uit als de schrijfbewerkingen naar de geheugenkaart zijn afgerond.
Wordt het om een of andere reden niet afgerond, gaat de camera ook niet uit. Met accu eruit halen forceer je het uitgaan door stroomonderbreking.

Wat levert het gebruik van een andere geheugenkaart op?
Er is in ieder geval wel een firmware update die iets corrigeert bij gebruik van flitsers:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/63105
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D750 reageerde niet meer

Berichtdoor Martijn_1977 » di apr 07 2015 8:32 pm

Zoals beloofd even een terugkoppeling.

Ik heb een reactie terug gekregen van Nikon waarin ze aangaven dat het probleem niet bekend was bij de D750. Ze willen wel eventueel de
combinatie van de camera met flitser testen, maar daar voel ik nu zelf niet zoveel voor.
Ik heb de camera net terug na een aantal weken wachten op reparatie (flare probleem), en dit probleem is gelukkig nog maar 1x voor gekomen.

De D750 is al voorzien van de meest recente firmware, dus daar valt ook geen voordeel in te behalen.

Ik heb nu de geheugenkaarten van slot 1 en 2 omgewisseld en nu maar even aanzien of het probleem zich gaat herhalen.

nogmaals bedankt voor de input en reacties!

Martijn
Mijn fotos op flickr
Gebruikersavatar
Martijn_1977

Forumlid
Berichten: 21


Locatie: Froombosch
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 reageerde niet meer

Berichtdoor Felix69 » di apr 07 2015 9:14 pm

Ook dit enkele weken geleden meegemaakt tijdens een nachtopname. Een sluitertijd van 3 min + ruisonderdrukking. Wat ik toen heb verkeerd gedaan weet ik niet maar op een bepaald moment weigerde de camera nog iets te doen. Afzetten ging niet en met kaart er uit halen werd het ook niet opgelost. Batterij er uit en alles werkte weer normaal. Was ook bezig met afstandsbediening (Hähnel Comfi TF). Denk meer dat het daar aan lag door ergens te lang de knop in te drukken bij start opname en dat deze dan niet reageerde bij het afdrukken bij het einde van de opname.

Nu enkele weken verder en nog veel met de afstandsbediening gewerkt en geen probleem meer ondervonden.
Felix69

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Knokke Heist
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 reageerde niet meer

Berichtdoor Vincent » di apr 07 2015 10:28 pm

Felix69 schreef:Een sluitertijd van 3 min + ruisonderdrukking


Dan maakt de camera toch een tweede belichting met gesloten sluiter voor de ruisonderdrukking...? Dus na 3 minuten sluitertijd moet je dan nog eens 3 minuten wachten totdat je een volgende foto kunt nemen... :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 reageerde niet meer

Berichtdoor Felix69 » di apr 07 2015 11:04 pm

djunclesam schreef:
Felix69 schreef:Een sluitertijd van 3 min + ruisonderdrukking


Dan maakt de camera toch een tweede belichting met gesloten sluiter voor de ruisonderdrukking...? Dus na 3 minuten sluitertijd moet je dan nog eens 3 minuten wachten totdat je een volgende foto kunt nemen... :wink:


Dat had ik ook vermeld "met ruisonderdrukking" enkel dat dit ook 3min. duurt er niet bijgezet. Is niet de eerste keer dat ik met lange sluitertijden (bulb) werk maar als de camera handmatig niet reageert bij het stopzetten van de opname na ongeveer drie minuten belichting want ik werkte in de manuele stand is toch een teken denk ik dat het met de afstandsbediening heeft te maken. Er nog bij vermelden dat lifeview was ingeschakeld. Dus van overgaan naar de ruisonderdrukking was hier zelfs geen sprake meer na een poging de belichting handmatig te stoppen.
Felix69

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Knokke Heist
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 reageerde niet meer

Berichtdoor ReneG » di apr 07 2015 11:51 pm

Dit klinkt eigenlijk meer als een (software) bug die resulteert in een vastloper van de camera. Het zou me niet verbazen als dit probleem na een volgende firmware update 'ineens' opgelost is.

Het vreemde inconsistente flitsgedrag van de D7100 is destijds ook opgelost na de eerste firmware update (en dat terwijl het probleem nooit erkend is, in de release note destijds overigens geen melding van gemaakt). En ik was niet de enige die dat constateerde...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 reageerde niet meer

Berichtdoor Léon Obers » wo apr 08 2015 8:24 am

Felix69 schreef:maar als de camera handmatig niet reageert bij het stopzetten van de opname na ongeveer drie minuten belichting want ik werkte in de manuele stand is toch een teken denk ik dat het met de afstandsbediening heeft te maken.

Nee lijkt mij niet. Sluitertijd vanuit een automatisch gekozen sluitertijd of manueel ingesteld maakt niet uit. Het gaat om "dezelfde" lange sluitertijd. Ook bij een manuele belichting met een sluitertijd van 3 minuten hoort dan tevens ook een "zwart ruisreductie" opname van 3 minuten erbij, als je ruisreductie voor lange sluitertijden hebt ingesteld in de camera. Dus zo gauw je met de afstandsbediening de sluiter stopt, komt er nog eenzelfde tijd bij voor de zwart ruisreductiefoto.

Dat LiveView ingeschakeld is, heeft er ook niets mee te maken. LiveView aanstaan is niet de opname zelf. De opname wordt na het Livebeeld erna gemaakt. Met na de opname nog een "zwart ruisreductiefoto" erbij. Als je tussentijds de camera dan probeert uit te schakelen, of LiveView opnieuw probeert in te schakelen is de camera dus nog "bezig" (busy). De lopende actie van een zwart-opname moet namelijk wel gewoon eerst afgemaakt worden.

Misschien is er met die druppelfotografie van de TS wel iets vergelijkbaars aan de hand?
Een methode die vaker wordt toegepast is o.a. de sluitertijd "langere tijd manueel open zetten" en daarbij een flitser laten ontsteken door een foto-oogje wat de druppels in de gaten houdt. Zo gauw een druppel in de baan van dat oogje komt, gaat de flitser af. De sluiter van de camera zelf is evenwel afgestemd op een lange tijd dat die open staat.

Wellicht is het met dit soort fotografie verstandig, de ruisreductie bij lange sluitertijden uit te schakelen. Tenslotte wordt de belichting zelf van de opname in die gevallen niet bepaalt door een lange sluitertijd van de sluiter, maar door de hoeveelheid flitslicht.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D750 reageerde niet meer

Berichtdoor Martijn_1977 » wo apr 08 2015 10:50 am

Wellicht is het met dit soort fotografie verstandig, de ruisreductie bij lange sluitertijden uit te schakelen. Tenslotte wordt de belichting zelf van de opname in die gevallen niet bepaalt door een lange sluitertijd van de sluiter, maar door de hoeveelheid flitslicht.


@Leon: ik heb deze ruisreductie functie niet aangehad bij druppelfotografie. De meeste foto's zijn met een sluitertijd van 1/250s gemaakt. De sluiter heb ik handmatig bediend met een (nikon) draadgebonden afstandsbediening. Dus in dit geval kan dit niet de oorzaak zijn geweest.
Mijn fotos op flickr
Gebruikersavatar
Martijn_1977

Forumlid
Berichten: 21


Locatie: Froombosch
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten