D750 : overgestapt!

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Jacob_O » za apr 25 2015 3:05 pm

Je komt er wel :wink:
De laatste ziet er een stuk beter uit.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor bcvthul » za apr 25 2015 5:44 pm

henkk schreef:Koop dan een camera waar geen AF-tuning op zit. Heb je ook een fiets met een vaste zadelhoogte en waarvan je de remmen en de versnellingskabels niet kunt bijstellen?

Als ik een fiets koop ( en dat heb ik net gedaan) zal de fietsenmaker als goed afstellen. Ik heb hier geen omkijken naar.

Zo zou het ook met camera/lens moeten. Verkoper stelt alles goed af, consument heeft hier geen omkijken naar.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor bcvthul » za apr 25 2015 5:44 pm

henkk schreef:Koop dan een camera waar geen AF-tuning op zit. Heb je ook een fiets met een vaste zadelhoogte en waarvan je de remmen en de versnellingskabels niet kunt bijstellen?


Als ik een fiets koop ( en dat heb ik net gedaan) zal de fietsenmaker als goed afstellen. Ik heb hier geen omkijken naar.

Zo zou het ook met camera/lens moeten. Verkoper stelt alles goed af, consument heeft hier geen omkijken naar.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Marten » za apr 25 2015 6:07 pm

Als jij een camera koopt, kan je moeilijk van de verkoper verwachten dat hij deze even afstelt op al jouw objectieven.
Maar alles kan natuurlijk bij een goede fotowinkel. Als je daar apart om vraagt wordt de camera naar "Beverwijk" of "Heumen" gestuurd en daar zal je voor moeten betalen.
Dat initiatief kan je ook zelf nemen. Maar makkelijker is het natuurlijk om zelf niets te doen en de verantwoordelijkheid bij een ander te leggen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor eelco » za apr 25 2015 6:20 pm

hansvdc schreef:Ik ben niet te beroerd om toe te geven dat het ook heel vaak aan mezelf kan liggen. Is een behoorlijke aanpassing tov de Sony die ik al hele tijd gewoon ben, en heb mijn 5D3 ondertussen bijna jaar verkocht. Ik kan het zo samenvatten: de Sony a6000 en A7 zijn zoals rijden met een nieuwe wagen met automatische versnellingsbak, rijlaan assistentie, nachtzicht en parkeerhulp. Het gaat allemaal makkelijk en zonder moeite en de resultaten zijn er. De D750 voelt meer aan als een sportwagen van 20j oud. Je moet op vanalles letten, niks gaat 'zomaar' en ook nadien is er wel wat onderhoud aan. Lees: ISO in de gaten houden, welke sluitersnelheid gebruik ik (alles < 1/200sec is blijkbaar nefast voor foto's van de kinderen, op de Sony gaat 1/60sec prima), welk diafragma gebruik ik (want DOF is behoorlijk verschil op FF) enz..

Maar goed, ik begin de camera te snappen. De lens zal misschien niet omg fantastisch zijn, maar heb net foto gemaakt van mijn dochter die klaarstaat voor schooltoneel (ze speelt een zangeres). Dit is toch een foto waarvan ik iets heb van : damn! Dat is goed. Bewerkt in Photoshop uiteraard.

[ Afbeelding ]
fullsize :
https://dl.dropboxusercontent.com/u/330 ... C_0665.jpg


Volgens mij geef je nu al een eerlijk antwoord op je vragen.
Je moet inderdaad met een hoop zaken rekening houden. Voordeel is wel dat je een hoop instellingen aan de buitenkant van de camera kunt aanpassen. Dit gaat echter wel een kwestie van tijd worden voordat je alles blindelings kunt vinden.
Laatste foto van je is overigens erg mooi.

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor bcvthul » za apr 25 2015 6:21 pm

@marten: dan kom ik terug wat ik aan het begin heb geschreven: dit is een bug van de leverancier/fabrikant.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Marten » za apr 25 2015 6:38 pm

Alle producten kennen een foutenmarge, die door de producent als aanvaardbaar wordt beschouwd. Daarbinnen is niet ieder product gelijk.
Als de fout (binnen de marge) van de AF van de camera die van het objectief niet compenseert, maar versterkt dan kan er sprake zijn van front- of backfocus. En omdat Nikon de fout (binnen de marge) van het objectief dat jij gaat gebruiken niet kent, is bij de meer recente Nikon camera's een AF finetuning mogelijk. Prachtig! De meesten hier zijn er blij mee.
Niks bug.
Laatst gewijzigd door Marten op za apr 25 2015 8:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » za apr 25 2015 7:06 pm

Heb overigens ook eens wat zitten lezen rond fine tuning met dot-tune methode. Daarnet eens gedaan voor de lens op 120mm, en dan kom ik aan een aanpassing van -8. Blijkbaar kan je bij Nikon geen specifiek AF tuning doen per focal length? Want op 24mm heeft de lens blijkbaar +2 nodig, op 120mm heeft die volgens de dottune methode -8 nodig. Dan iets tussenin kiezen? Eerste indruk door het op -6 te zetten lijkt al behoorlijke verandering. Moet het nog eens grondig testen maar lijkt toch zo te zijn.
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Léon Obers » za apr 25 2015 8:18 pm

Een van de zaken die hier niet is genoemd maar zeker wel belangrijk is, is dat Canon van huis uit standaard een hogere mate van onscherp masker aan hun beelden meegeeft dan Nikon dat doet. Dan ziet het er al snel als "wow" pittig effect uit. Dat kun je aan Nikon beelden natuurlijk ook meegeven als je dat wilt. Kwestie van net wat andere instellingen voor verscherping.

Dat even helemaal los gezien van slechte of goede objectieven, verkeerde instellingen, verkeerd gebruik van VR etc.
De opname met dat paard in de wei eerder in de draad is technisch gezien in beeldweergave echt "shit". Maar kan inderdaad veroorzaakt worden door de VR die tegenwerkt bij sluitertijden van 1/1600 sec. Niet alleen op de scherpte, maar ook de abominabele beeldvoordracht / slecht bokeh.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor PvGessel » zo apr 26 2015 12:38 am

Dit doet een D750 met een Sigma ART 35mm_f1.4. Deze foto is een flinke crop van het orgineel en in studio gemaakt. Buiten het feit dat de nabewerking van mij absoluut niet optimaal is lijkt mij het scherpstelpunt wel daar te liggen waar ik op gericht heb namelijk haar rechteroog (voor de kijkers links) Je moet gewoon nog even wennen aan je nieuwe camera. Komt goed.

Afbeelding
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.
Gebruikersavatar
PvGessel

Forumlid
Berichten: 773


Locatie: Duiven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Ad B » di apr 28 2015 4:35 pm

Hoi,

ik ben nu ook een beetje aan het spelen gegaan met de AF fijnafstelling.
Via de "Dot-tune" methode.

Na het spelen zomaar een fotootje gemaakt. Geen nette, ik zat wat foto's te vergelijken.
Ik had testfoto's gemaakt (tijdens het "Dot-tune proces"), van iedere situatie 2 à 3.
Die 2 à 3 (per situatie) heb ik daarna in photoshop met lagen op elkaar gelegd.
Dan kun je met de betreffende laag in- of uitschakelen heel goed bekijken of er nog verschillen in scherpte zijn.
Maar goed, m'n plaatje.
M'n koppie koffie na gedane arbeid.
Afbeelding
De totale foto.
Afbeelding
100% uitsnede daarvan.
En dat is natuurlijk nog niet voldoende...
Afbeelding
400% uitsnede!! ... voor het pixel peepen...

24-120 f4 VR lens, op 120 mm; ISO 100; F5.6; 1/20e seconde. Uit de hand.

Groet.
Ad
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » di apr 28 2015 4:54 pm

Ziet er dik ok uit. Heb ook wat zitten prutsen met de fijnafstelling, en uiteindelijk uitgekomen op een +4 instelling. Daarmee is 120mm behoorlijk ok, en ook op 24mm ziet het er ok uit. Niet super super scherp maar deze lens is blijkbaar sowieso niet dé lens qua scherpte op Nikon.
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor henkk » di apr 28 2015 6:13 pm

Hier is een beoordeling van een aantal zooms waaronder de 24-120. Trek je conclusies. Een groot zoombereik heeft z'n consequenties.
http://www.dxomark.com/Reviews/Best-len ... Nikon-D810
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4937


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Ad B » di apr 28 2015 6:44 pm

Hoi Henk,
henkk schreef:Hier is een beoordeling van een aantal zooms waaronder de 24-120. Trek je conclusies. Een groot zoombereik heeft z'n consequenties.
http://www.dxomark.com/Reviews/Best-len ... Nikon-D810

ík weet dat een zoomlens altijd een compromis blijft.
Maar ik ga geen lenzen vergelijken op een D810 terwijl ik een D750 heb...
Ik vergelijk dan op de D610 (op DXOmark), dan zit je in ieder geval met eenzelfde sensor.
Dan worden de verschillen al deftig afgevlakt.
Dan kun je met gezond verstand en redelijk budget een prima set samenstellen die het voor jou in de praktijk goed doet.
Ik jaag geen theorieën van anderen na, ik lees het liefst de bron zelf en trek dan daaruit mijn conclusies... die niet de uwe hoeven te zijn.

Ad B

PS mijn lenzen zijn wellicht niet de beste lenzen, maar voor op dit moment wel de beste voor míj.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor ATOR » di apr 28 2015 7:16 pm

Het is niet zo gek om lenzen te vergelijken op een camera die meer resolutie heeft, zeker omdat DXO geen lenzen meet maar camera+lens combinaties. Een vergelijking waarbij de camera de beperkende factor is zegt niets meer over het verschil tussen lenzen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten