D750 : overgestapt!

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » wo apr 22 2015 8:53 pm

Wel, vandaag eindelijk door de (zure) appel gebeten en de Nikon D750 besteld. Had enkele maanden terug mijn Canon materiaal verkocht omdat ik er enerzijds goede prijs voor kreeg en ik anderzijds gevoel had dat Canon écht niet meer vooruitging op vlak van technologie. Achteraf gezien beetje stomme zet, want na enkele weken begon ik mijn SLR al te missen. Let wel, ik maakte tot de verkoop zowat 90% van mijn foto's met mijn mirrorless (nex6 en nu a6000) maar voor bepaalde zaken mis ik een SLR toch.

Heb heel wat getwijfeld, ook overwogen om bij Canon te blijven en dan zelfs twijfel over FF of APSC, maar uiteindelijk toch beslist om meteen voor de topper te gaan op vlak van AF en lowlight, vooral omdat ik zowat 90% foto's maak van mensen in mindere lichtomstandigheden. Vandaag dan de D750 even getest in de winkel en daarnet besteld. Morgen afhalen.

Ben benieuwd, raar zo een overstap naar Nikon na +10j te hebben gewerkt met Canon. Hopelijk bevalt het.
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Remco v/d Sanden » wo apr 22 2015 9:29 pm

Ik denk dat er een wereld voor je open gaat. De AF en ISO prestaties zijn bijzonder goed en zullen je versteld doen staan vermoed ik :) Mooie aanschaf, ben er zelf ook erg content mee.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Ad B » do apr 23 2015 7:31 am

Hoi,
hansvdc schreef:Wel, vandaag eindelijk door de (zure) appel gebeten en de Nikon D750 besteld....

nou Hans, een beetje positiever mag wel... :huh:
Het is geen zure appel waar je doorheen bijt, maar je hebt een technisch vernuft bij je binnen gehaald. :clap:
Als je daarnaast ook nog goed voor je Canon materiaal gebeurd hebt, moet alleen maar tevreden door je huis huppelen (al dan niet met gordijn dicht... :oops: )
Ben tevreden met je beslissing, kijk niet terug en geniet ervan.
Ga maar eens lekker met die ISO's spelen...
Dat kippevel trekt vanzelf weer weg. :mryellow:
:prost:

Ad B
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » do apr 23 2015 7:38 am

Het was ironisch bedoeld hoor. Vandaag haal ik het toestel af. Het gevoel van vasthouden alleen gaf gisteren toch een behoorlijk positief idee, heb de indruk dat een Nikon body echt wel een pak steviger aanvoelt als Canon. Het leek me gewoon hét moment om over te stappen nadat ik toch alles heb verkocht (afin, heb enkel nog een flitsje liggen van Canon). Momenteel zal ik het moeten doen met de 24-120/F4 en eventueel de 85/1.8. Maar door enkele betalende opdrachten in verschiet (niet professioneel hoor, maar puur om onkosten te dekken) komt het erop neer dat de D750 me een kleine 1.500 euro zal kosten. Wetende dat ik al mijn Canon materiaal heb verkocht voor +5.000 euro, hou ik er eigenlijk nog geld aan over. Ik heb dan wel geen 70-200 meer, maar die gebruikte ik op de Canon eigenlijk toch te weinig en heb de indruk dat ik meer en meer een 'prime' mens ben geworden.

Grootste aanpassing zal terug gewicht worden, ik gebruik al sinds maanden (als het niet +2j is) de Sony mirrorless cameras en op dit moment ook héél tevreden van de Sony a6000 met Zeiss glas. Prima camera, maar op vlak van ruis en AF snelheid in minder licht is die toch nog altijd een pak minder goed dan een slr, vandaar de combo. Vermoed dat ze elkaar wel goed zullen aanvullen.
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Ad B » do apr 23 2015 4:46 pm

Hans,

mijn geschiedenis is ook "licht" wispelturig... (soms) :oops:
Jaren heb ik ook van Canon genoten.
Mijn spiegelreflex ervaring begon met de 350D, daarna de 40D.
Die werd opgevolgd door de 5D MKII.
Halverwege 2012 was ik het gesjouw beu en juist op dat moment kwam de Olympus E-M5 uit.
Gevolg: al het Canon materiaal de deur uit en een arsenaal Oly equipment in de buidel... :mryellow:
Maar na enige tijd, een slordige 2 jaar, liep ik steeds meer tegen de grenzen van een systeemcamera aan.
De Olympus E-M1 bracht daar wel verbetering in, maar niet voldoende.
En jawel, net in díe tijd kwam Nikon met z'n D750 op de proppen.
Ik was om toen ik daarvan de RAW gedownload had en zelf bewerkt. En ik was weer om... :crazy:
Dus... Olyspul eruit en welkom Nikon...
Ik heb ook niet zóveel.
Natuurlijk de D750, de 24-120 f4 VR lens en de 70-200 f4 VR lens.
Daarnaast een flitser (SB700) en voor beide lenzen een polarisatiefilter.
Nu staat nog een 150-600 op mijn verlanglistje, de Sigma Contemporary of de Tamron, dat weet ik nog niet.
Daar is geen haast mee.

Ik geniet weer 100%.
:prost:

Adrie
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » do apr 23 2015 5:29 pm

Net de D750 afgehaald en wat getest hier thuis met de 24-120. Camera op zich voelt heel robuust aan, al zal de grip en vooral bediening wel wat aanpassing vergen. De ruisverhouding zit in elk geval schitterend. Op eerste zicht heb ik wel gevoel dat ik niet bepaald superscherpe foto's krijg met de kitlens. Bizarre is dat zonder VR het precies scherper is dan mét. Als ik dezelfde foto's maak met liveview, zijn die wél heel scherp. Moet eigenlijk mijn shutter snelheid al op 1/1250sec zetten om bijvoorbeeld van de kindjes scherpe foto's te kunnen maken (center AF op oog). Zal vermoedelijk wel user-error zijn want ken de camera natuurlijk totaal nog niet, maar viel me meteen op. Als ik met mijn Sony mirrorless op 1/60sec op F4 een foto maak van de kindjes, dan zijn die doorgaans héél scherp. En op de Nikon zou ik dan 1/250sec nodig hebben, terwijl die net zwaarder is en dus stabieler zou moeten zijn. Iemand tips?
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hoorn666 » do apr 23 2015 6:48 pm

Boven 1/500 o.i.d. je VR uitzetten, leverde bij mij ook een verbetering op.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
hoorn666

Forumlid
Berichten: 207


Locatie: Hoorn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor ReneG » do apr 23 2015 7:08 pm

En in welke AF modus gebruik je het systeem? Als je op 51-punts zit of 3D kan hij een scherpstelpunt kiezen dat ergens anders ligt dan je wellicht wilt.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » do apr 23 2015 7:18 pm

Neen, center AF. Heb wel wat ervaring met DLSR's. Denk dat het eerder combinatie is van bewegingsonscherpte (te wijten aan mezelf) en feit dat de 24-120 misschien op zich niet zo scherp is als mijn 24-105L die ik op Canon had. Heb ondertussen paar foto's genomen buiten, aan zeer hoge shutters snelheden en lens ook stukje dichtgeknepen (F5.6) en alhoewel de foto's er "ok" uit zien, zijn er zeker niet zo scherp als wat ik bij Canon zag in zelfde omstandigheden. Zou eigenlijk eens een prime moeten proberen om te zien of dat de oorzaak is. Nu goed, er is meer dan puur scherpte ed, maar toch beetje jammer dat de kitlens niet zo goed presteert als mijn Canon kit indertijd.
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor ATOR » do apr 23 2015 8:06 pm

Als de foto's met live view wel scherp zijn moet je je autofocus even finetunen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor henkk » do apr 23 2015 9:10 pm

Ja en ook eens kijken hoe de foto's bewerkt worden. Ik doe alles batchgewijs nog in een dubbele (licht/donker) hoogdoorlaatfilter verscherping.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4943


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Ad B » do apr 23 2015 9:34 pm

Hoi Hans,

Ík ben eigenlijk best wel tevreden over m'n 24-120. :thumbup:
Hoe kijk je of je foto scherp is?
Ga je op je schermpje zo veel mogelijk uitvergroten?
Je vergroot dan maar liefst naar 800%! :oohh:
Bij een verschil met gewoon of via live view inderdaad AF fine tunen.

We lezen wel hoe het vordert.

Succes.
Adrie
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » do apr 23 2015 9:38 pm

Nee hoor, geloof me heb genoeg ervaring na meer dan 10j huwelijken te doen met Canon. Scherpte beoordeel ik na import in photoshop en dan usm verscherping. Valt gewoon op dat de 'wow dit is scherp' factor mis en die had ik wel op de 24-105. Vooral zichtbaar bij gezichten en ogen. Focus perfect op oog en toch niet bepaald superscherp. Na resizen naar native schermresolutie en nog wat extra verscherping best ok maar verschil met wat ik op Canon zag is toch behoorlijk. Beetje teleurstelling eigenlijk. De d750 zelf presteert wel naar behoren qua snelheid en ruis.
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor Marten » do apr 23 2015 9:55 pm

Ik zou de AF maar eens (laten) finetunen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 : overgestapt!

Berichtdoor hansvdc » do apr 23 2015 10:04 pm

En hoe doe ik dat best?
hansvdc

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten