D750 - Nikon Recall - Donkere delen in beelden door sluiter

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

D750 - Nikon Recall - Donkere delen in beelden door sluiter

Berichtdoor justme » do jul 09 2015 11:21 am

Bron: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/65004

We hebben ontdekt dat de sluiter in sommige Nikon D750 digitale SLR-camera's die zijn geproduceerd in oktober en november 2014 niet correct functioneert, wat soms kan leiden tot donkere delen in beelden. We hebben besloten de volgende maatregelen te nemen met betrekking tot dit probleem.
Onze oprechte excuses voor het eventuele ongemak dat dit probleem heeft veroorzaakt.




Controleren of jouw body ook onder de getroffen gevallen behoort kan door hier je serienummer van je body in te voeren

Deze kan je hier aflezen:
Afbeelding

Oplossing
Neem contact op met het Nikon-servicecenter als u een Nikon D750 digitale SLR-camera bezit waarop dit probleem van toepassing is. Het servicecenter zal de sluiter van de camera gratis onderzoeken en repareren, zelfs als uw camera niet meer binnen de garantie valt.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 - Nikon Recall - Donkere delen in beelden door slui

Berichtdoor robcctje » do jul 09 2015 6:14 pm

Bedankt voor het delen,mijn camera valt er niet onder.

Gr Rob
Gebruikersavatar
robcctje

Clublid
Berichten: 1389


Locatie: Nordhorn
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D750 - Nikon Recall - Donkere delen in beelden door slui

Berichtdoor Kristel » do jul 09 2015 7:03 pm

De mijne wel :(
Kristel

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D750 - Nikon Recall - Donkere delen in beelden door slui

Berichtdoor Vincent » do jul 09 2015 7:13 pm

Wij kunnen u mededelen dat uw D750 het probleem niet vertoont en u geen verdere actie hoeft te ondernemen. Wij bieden u onze excuses aan voor het ongemak.


:D

Nu nog een terugroepactie voor de afwijkende hotshoe :lol:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 - Nikon Recall - Donkere delen in beelden door slui

Berichtdoor Ericb » do jul 09 2015 7:23 pm

De mijnde ook, dat is dus al de tweede terugroepactie in een half jaar. En ik moet weer het garantiebewijs en aankoopbon overleggen? Je zou zeggen dat ze die inmiddels wel in hun systeem hebben zitten. Daarbij geven ze in hun communicatie aan dat de reparatie ook gratis uitgevoerd word als de garantieperiode verlopen is. De garantietermijn kan nog helemaal niet verlopen zijn omdat die termijn minimaal 2 jaar bedraagt en het toestel nog geen jaar op de markt is en omdat dit onder de bescherming omschreven in het burgerlijk wetboek valt en niet onder de garantiebepalingen.
Echt vrolijk word ik er niet van.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 - Nikon Recall - Donkere delen in beelden door slui

Berichtdoor H.F.dekok » do jul 09 2015 8:07 pm

Dank voor het delen ,mijn camera valt er niet onder .
Gr Patrick
Nikon D500
Sigma lens 24-70mm
Nikon 80-400mm
Nikon 70-200 mm F4
Gebruikersavatar
H.F.dekok

Clublid
Berichten: 38



Onderwerp:

Re: D750 - Nikon Recall - Donkere delen in beelden door slui

Berichtdoor Léon Obers » do jul 09 2015 9:56 pm

Ericb schreef:Daarbij geven ze in hun communicatie aan dat de reparatie ook gratis uitgevoerd word als de garantieperiode verlopen is. De garantietermijn kan nog helemaal niet verlopen zijn omdat die termijn minimaal 2 jaar bedraagt en het toestel nog geen jaar op de markt is....

....omdat dit onder de bescherming omschreven in het burgerlijk wetboek valt

Het is dat je in dit draadje NU op de pagina bij Nikon geattendeerd wordt, maar het is niet gezegd dat elke D750 bezitter nu ineens op de hoogte is van het euvel.
Niet iedere Nikon bezitter leest het NCN forum, of die servicepagina op de website van Nikon.
Mogelijk dat gebruikers er bij toeval achter komen pas lang nadat de garantie is verlopen (dus over twee drie jaar ?).
Ook dan kunnen ze die dus reeds bij voorbaat kosteloos laten repareren als men dan pas die informatie leest.

Dit soort teksten wordt al snel in een terugroepactie meegenomen juist om zich in te dekken op die wettelijke regelgeving en geen onnodige paniek te veroorzaken of claims aan hun broek te krijgen. Je hebt bij voorbaat reeds de toezegging dat het kosteloos gerepareerd wordt, zelfs na de garantietermijn mocht dat in voorkomende gevallen gaan voorkomen. Mooi toch?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D750 - Nikon Recall - Donkere delen in beelden door slui

Berichtdoor Ericb » do jul 09 2015 10:59 pm

Leon, ik heb als geregistreerd gebruiker ook een mail van Nikon ontvangen. Dus dat gaat tegenwoordig goed.
Ik doelde met mijn opmerking alleen op het feit dat het geen rol speelt of de garantieperiode verlopen is. Bij een aantoonbare fabrieksfout, en daar kun je bij een recalll wel over spreken, is de garantietermijn helemaal niet relevant. Nikon brengt het nu een beetje alsof ze bijzonder coulant zijn terwijl het gewoon een verplichting is.

Overigens neemt mijn vertrouwen in Nikon snel af. Niet alleen vanwege de problemen met de recent uitgebrachte body's maar ook de loslatende lubberende rubbers van lenzen en oudere body's zoals mijn D700, 70/200 2.8 VRII, 24/70 2,8, niet verkrijgbare en peperdure accessoires etc. Voordat ik de D750 kocht had ik eigenlijk besloten geen Nikon meer te kopen, de goede recensies hebben mij toch over de streep getrokken. Die beslissing begin ik helaas steeds meer te betreuren, als ik op termijn een nieuwe camera koop zal waarschijnlijk geen Nikon zijn.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 - Nikon Recall - Donkere delen in beelden door slui

Berichtdoor Gilles147 » do jul 09 2015 11:14 pm

Alweer, idd tweede keer, eerst flare, nu weer dit. Heb er toch wel een boze mail over gestuurd, zwaar teleurgesteld, liefste zou ik de D750 terugbrengen en een goed model ontvangen zonder reparaties. Heb er een beetje genoeg van, het is dat ik een kapitaal aan glas heb anders was het overstap geweest. Maar een afspraak maken om langs te gaan, kost me wel weer 60euro aan benzine maar ik weet hoe de post wordt behandeld dus daar begin ik niet aan.
D7100, kit 18-140, tamron 70-200 2.8, nikon 105macro, benro statief.
Gilles147

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 - Nikon Recall - Donkere delen in beelden door slui

Berichtdoor Léon Obers » vr jul 10 2015 4:41 am

Ericb schreef:Ik doelde met mijn opmerking alleen op het feit dat het geen rol speelt of de garantieperiode verlopen is. Bij een aantoonbare fabrieksfout, en daar kun je bij een recalll wel over spreken, is de garantietermijn helemaal niet relevant.

Vandaar dat Nikon dat simpelweg als zodanig vernoemd dat je buiten de garantie dat ook kunt laten repareren. Niet meer, niet minder.
Dat het bij jou overkomt dat Nikon extra coulant zou zijn is enkel je eigen interpretatie die je er aan geeft. Ik lees het nergens uit de tekst van Nikon zelf.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D750 - Nikon Recall - Donkere delen in beelden door slui

Berichtdoor Ad B » vr jul 10 2015 7:01 am

Hoi,

mijn D750 valt niet onder de betroffene.
Natuurlijk kun je er lekker negatief mee van je af schrijven, maar ook andere merken hebben hun "akkefietjes".
Of had ik dat niet mogen tikken... :silent: :think:
Mijn D750 viel wél onder het flare probleem, maar ik heb d'r zelf nog niets van gemerkt. Dus blijft ie thuis...
Ik ben happy met m'n cam en ben d'r 100% tevreden over. :thumbup:

:prost:
Ad B
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 - Nikon Recall - Donkere delen in beelden door slui

Berichtdoor ReneG » vr jul 10 2015 1:44 pm

Gras is altijd groener bij de buren. Lubberende rubbers zijn overigens een eigenschap van rubber. Vroeg of laat gaat de rek eruit...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 - Nikon Recall - Donkere delen in beelden door slui

Berichtdoor Ericb » vr jul 10 2015 5:25 pm

Ad, gefeliciteerd.
Helaas behoor ik tot de ongelukkige die voor beide recals in aanmerking komen. Flare was onder sommige situaties duidelijk aanwezig, sluiterafwijkingen heb ik ook geconstateerd. Waarschijnlijk denk je er anders over als je je nieuwe camera een paar weken kwijt bent en nog een half jaar later weer.
Rene, waarom heb ik met mijn oude Nikkor lenzen en Nikon (analoog en vroege DSLRen) body's en met alle vreemd merk lenzen dan geen last van losse rubbers ? Volgens mij hebben ze iets in de lijm veranderd, zal wel met milieu of arbo eisen te maken hebben, dat kan. Maar dan moet je die rubbers als ze los laten gewoon kosteloos vervangen en niet de hoofdprijs voor vervangingsrubbers vragen die meestal ook nog eens niet op voorraad zijn.
Volgens mij gaat goed gelijmd rubber helemaal niet lubberen maar slijt het hoogstens.

Het zal best zijn dat ik negatief over kom en dat is juist, ik ben inmiddels ook negatief. Na 35 jaar Nikon gebruikt te hebben ben ik er wel klaar mee.
Ik betaal een hoop geld voor een uit de hand gelopen hobby en voor dat geld mag ik ook wat verwachten. Ik zie de laatset tijd een toenemende trend van jarenlange Nikon gebruikers die overstappen naar andere merken/oplossingen. je hoeft alleen maar in de rubriek te koop aangeboden te kijken. Dat is echt niet alleen omdat Nikon geen mirrorless alternatief aanbied.
Omdat Nikon, in tegenstelling tot een hoop concurrenten, vrijwel geheel afhankelijk is van de cameraverkopen zou ik mij als fabrikant en importeur zorgen maken. Tenzij ze alleen nog instap spiegelreflexen met kit lenzen willen verkopen.

Ik wist alleen niet dat je je alleen positief over Nikon mag uitlaten, zal mij in het vervolg alleen nog maar positief over uit laten :-)
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 - Nikon Recall - Donkere delen in beelden door slui

Berichtdoor Michele » vr jul 10 2015 10:13 pm

ach.. bij mijn F3 laat de witte verf in de letters op de camera los na 25 jaar... dat is pas echt een probleem.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 - Nikon Recall - Donkere delen in beelden door slui

Berichtdoor Ericb » za jul 11 2015 12:17 am

Mijn oude mf lenzen werken niet met autofocus, dat is pas een probleem.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten