Scherpte D750

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Scherpte D750

Berichtdoor D-M » vr okt 16 2015 1:15 pm

Maar als ik een mindere scherptediepte wil (kleine F getal), hoe zorg ik er dan voor bij FullFrame dat ik scherp stel op de juiste plek? Is het dan niet beter manueel te focussen?
D-M

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte D750

Berichtdoor Vincent » vr okt 16 2015 1:15 pm

ATOR schreef:Je moet dus met je Nikon een veel kleiner diafragma kiezen om een vergelijkbare scherptediepte te krijgen als je gewend was.


Dat klopt allemaal wel, maar dat betekent natuurlijk niet dat je scherpte dan ineens op de verkeerde plek ligt. Als je gewoon op een oog scherp stelt, dan moet dat oog gewoon scherp zijn, bij een scherptediepte van 10cm, maar ook bij een scherptediepte van 2 mm. En niet bijvoorbeeld de jas een stukje ervoor zoals in het eerste voorbeeld.

Lijkt me dus echt geen DOF probleem maar een focusprobleem. Dan wel door de gebruiker, dan wel door de afstelling van de apparatuur...

Nieuwe voorbeeld van TS is ook gewoon weer onscherp en dat is zeker niet de schuld van de afmeting van de sensor! :wink:
Laatst gewijzigd door Vincent op vr okt 16 2015 1:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte D750

Berichtdoor Jacob_O » vr okt 16 2015 1:19 pm

Kijk eens met View NX waar je scherpstelpunt ligt en of dat overeenkomt met de scherpte op de foto zelf.

Download View NX op: http://downloadcenter.nikonimglib.com/nl/download/sw/20.html
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte D750

Berichtdoor Patrick » vr okt 16 2015 1:41 pm

Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte D750

Berichtdoor ATOR » vr okt 16 2015 2:43 pm

djunclesam schreef:Lijkt me dus echt geen DOF probleem maar een focusprobleem. Dan wel door de gebruiker, dan wel door de afstelling van de apparatuur...


Het was een toevoeging op alle 'scherpte op je juiste plek' opmerkingen want dit:
D-M schreef:sowieso vind ik het moeilijk meerdere mensen op een foto scherp te krijgen

lijkt me toch echt een DOF probleem. En full frame DOF is even wennen als je micro four thirds gewend bent.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte D750

Berichtdoor Vincent » vr okt 16 2015 3:05 pm

ATOR schreef:Het was een toevoeging op alle 'scherpte op je juiste plek' opmerkingen want dit:


Duidelijk :) dan lopen er nu dus twee vragen/problemen door elkaar in 1 topic. Dat lijkt me ook niet echt handig/duidelijk maar dat is uiteraard neit jouw schuld :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte D750

Berichtdoor Nikkormaat » vr okt 16 2015 8:10 pm

Maar dan heb ik nog een gekke vraag misschien, wanneer gebruik je dan die lichtsterkte van 2.8?
Bij portretten is het al gauw dat maar 1 oog scherp is dan. Hoe ga je daar dan mee om? Ik heb een lichtsterke lens gekocht, hoe kan ik daar dan het meeste uithalen?


Met diafragma 2.8 kun je beter zien of het voor jou belangrijkste deel van het onderwerp scherp is. Vervolgens bepaal je de scherptediepte door verder te diafragmeren. De marge waartussen jij de scherpte wilt, kun je dan zien door de scherptediepte (voorbeeld) knop in te drukken. Het beeld wordt weliswaar donkerder maar doordat je het verloop in scherptediepte ziet kun je bepalen welk diafragma je uiteindelijk gebruikt.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte D750

Berichtdoor D-M » zo okt 18 2015 11:32 am

Nou, ik heb gister nog een shootje gehad.
Maar ik begrijp er niets van.

Het is toch zo dat wanneer je focust en scherpstelt, en je daarna kadert, je scherpstelpunt onveranderd moet blijven? Op dat moment lijkt namelijk het scherpstelpunt te veranderen.
Ik heb ook de punten iedere keer verplaatst, dus eerst kaderen, dan pas focuspunten goed zetten. Dat lijkt iets beter te gaan, maar dat is met bewegende kinderen toch geen doen? Je moet het kindje toch kunnen volgen, scherpstellen en dan eventueel kaderen en klikken?
Zo werkte het vroeger perfect namelijk. Ik begrijp niet waar het probleem ligt. Misschien bij mij maar ik ga bijna denken dat er iets mis is met de camera cq lens.

Als ik nu namelijk scherpstel, kader en ik kijk later de foto terug zit het scherpstelpunt bijna altijd in het midden. Terwijl ik daar NIET had scherpgesteld.

Ik zal zo nog een fotootje uploaden. Scherpte zou op zich goed moeten liggen, maar ik mis de haarscherpte. Misschien stel ik te hoge eisen?
Misschien doe ik het focussen toch verkeerd? Moet ik toch vooraf de scherpstelpunten goed zetten?
Nou schiet mij maar lek haha.

Net nog de 3D tracking geprobeerd met mijn dochter, dat leek wel weer best goed te werken. Scherpstellen op het oog en het punt gaat steeds terug naar dat oog.
D-M

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte D750

Berichtdoor D-M » zo okt 18 2015 11:42 am

Hoop dat jullie hem kunnen zien en het album niet verborgen of prive staat:

http://i69.photobucket.com/albums/i42/M ... p7w2yo.jpg

Afbeelding

En hier heb ik wat verscherpt op de ogen, maar dat is niet wat uit de camera kwam dus. Dat is de bovenste foto haha.

http://i69.photobucket.com/albums/i42/M ... v4pr4d.jpg
Afbeelding
D-M

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte D750

Berichtdoor MarcoD750 » zo okt 18 2015 11:52 am

Volgens mij ligt de scherpte redelijk goed, als je op het rechteroog hebt scherp gesteld?

Hoever stond je van het model af?

Kleine aanpassing gedaan om te laten zien wat je er nog uit kan halen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MarcoD750 op zo okt 18 2015 12:09 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2232


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte D750

Berichtdoor Nikkormaat » zo okt 18 2015 12:06 pm

Hallo DM. Je schrijft dat je 3D-tracking gebruikt. Dan gebruik je ook de 51 scherpstelsensoren. Door het grote aantal kan het scherpstellen vertragen ten opzichte van D 21 of D 9. Hoe meer velden je kiest des te meer kans er is dat de camera de kluts kwijt raak als hij ten gevolge van bewegingen opnieuw moet scherpstellen.
Ik raad je het boek uit de shop van onze NCN aan. Hieruit haal ik telkens weer een schat aan praktische informatie.

https://secure.nikon-club-nederland.nl/ ... af2tjeotj2
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte D750

Berichtdoor D-M » zo okt 18 2015 12:21 pm

Ik heb 3D tracking 1 keertje gebruikt, net eventjes om te proberen. Maar ik geef nog steeds de voorkeur aan AF-S en enkelpunt. Om alles volledig in eigenlijk hand te houden.
Maar zoals ik al schreef lijkt het punt na het scherpstellen zichzelf te verplaatsen.
Misschien sta ik te dicht op mijn model?
Ik stond vrij kort boven haar, maar wel rekening houdend met wat de lens kan. Anders zie je dat natuurlijk meteen dat ie helemaal niet scherp stelt.

Thanks voor de tip van dat boek!
D-M

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte D750

Berichtdoor Patrick » zo okt 18 2015 12:32 pm

Als je eerst scherpstelt en dan het kader verandert verandert natuurlijk ook het scherptevlak van je camera enigszins. Meestal geen probleem omdat je voldoende scherptediepte hebt om dat op te vangen. Maar met dit soort foto's ga je dat mogelijk toch zien!

Bewegende kinderen en deze manier van fotograferen werkt natuurlijk sowieso niet. Tegen de tijd dat jij uitgekaderd bent is je onderwerp alweer ergens anders!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte D750

Berichtdoor Nikkormaat » zo okt 18 2015 12:50 pm

Wat versta je onder "Ik stond vrij kort op haar". Hoe dichter je op het onderwerp staat, des te kleiner wordt de scherptediepte. Welk brandpunt van die 24-70 gebruik je en welk diafragma?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte D750

Berichtdoor emiel » zo okt 18 2015 12:57 pm

ik krijg het idee dat je alle instellingen en de onderlinge beinvloeding nog niet helemaal op een rijtje hebt. Probeer eens onder normale daglicht omstandigheden uit wat je camera allemaal doet met de verschillende instellingen. Zet een bloempot op de tuintafel en speel eens met de dingen die normaal ook doet. Gebruik f/2.8 t/m f/11 en ervaar zelf dat je foto er heel anders uit ziet bij f/11, en zeker ook scherper.

ajuus
emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten