Stofprobleem Nikon D610

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor Peter Boer » za nov 07 2015 12:46 am

Mijn nieuwe Nikon D610 heeft hetzelfde stofprobleem als de D600. Ik heb hem ruim een half jaar en heb er circa 9.000 opnamen mee gemaakt. Er zitten stofvlekjes in de linkerbovenhoek van het beeld, die storend zichtbaar zijn op foto’s met een egaal blauwe of grijze hemel gemaakt met een kleine diafragmaopening. Ik heb de functie ”Beeldsensor reinigen bij aan-/uitzetten” aan staan en gebruik daarnaast geregeld de functie ”Nu reinigen” om de sensor te reinigen. Dit heeft het probleem niet kunnen voorkomen. Inmiddels hebben ook andere gebruikers van de D610 op diverse forums melding gemaakt van dit probleem. Ik vermoed dat de stofdeeltjes vanuit de camera zelf komen en niet van buitenaf, omdat ik slechts één Nikkor zoomlens gebruik die altijd op de camera zit en ik bovendien nooit in een stoffige of zanderige omgeving werk. Ter vergelijking: met mijn vorige camera (Olympus E510 met twee zoomlenzen die ik vaak wisselde) heb ik in 7 jaar circa 75.000 foto’s gemaakt zonder ooit dit soort problemen ondervonden te hebben. De verwachting dat het stofprobleem van de D600 (die wellicht om die reden al vrij snel van de markt gehaald is) zich niet meer zou voordoen in de D610 lijkt in mijn geval helaas niet bewaarheid te worden (van de olievlekjes die voor de D600 ook beschreven zijn heb ik met mijn D610 gelukkig geen last). Mijn fotohandelaar heeft contact gehad met Nikon en zal de camera opsturen om hem te laten schoonmaken, maar de kosten daarvan moet ik zelf betalen omdat schoonmaken niet onder de garantie zou vallen. Gezien de voorgeschiedenis met de D600 camera’s hoop ik toch maar op enige coulance. Ik hoop ook dat het probleem afdoende verholpen kan worden en niet na een paar maanden weer terugkomt (waardoor ik in een eindeloos welles-nietes spelletje over garantie verzeild zou raken wat mij bovendien veel extra kosten zou opleveren).

Peter Boer

Hierbij enige reacties van mij op de reacties die ik kreeg van forumdeelnemers.

De D600 had last van 2 problemen die je volgens mij los van elkaar moet zien: olievlekjes en stofvlekjes. In berichten op diverse forums wordt gesuggereerd dat de olievlekjes afkomstig zijn van de sluiter; Nikon zou geprobeerd hebben dat probleem in de D610 op te lossen door een andere sluiter te monteren. De stofvlekjes in het linkerboven kwadrant zien er net zo uit als de welbekende typische D600 spikkels die je op veel andere forums tegenkomt (volgens sommige suggesties afkomstig van het zoekerhuis); dat probleem lijkt nog niet opgelost in mijn D610.

Het is inderdaad normaal dat er in de loop der tijd stofdeeltjes op een sensor terecht komen, maar niet zo kort na de aanschaf, niet zoveel deeltjes als nu het geval is, niet op één specifieke plaats op de sensor en niet op de manier waarop ik de camera gebruik (geen lenswisselingen, alleen een Nikkor AF-S 24-120 mm f/4 G ED VR die altijd op de camera zit). Het probleem is groter dan je op grond van normaal gebruik bij een nieuwe camera mag verwachten.

De zichtbaarheid van de stofvlekjes is wel degelijk afhankelijk van het gebruikte diafragma. Ik heb dat zelf geconstateerd. Bij kleine openingen (f 22, f 16) komt het licht vrijwel uitsluitend recht van voren en werpen de stofdeeltjes scherpe schaduwen op de sensor, bij wat grotere openingen (f 11, f 8) komt het licht ook enigszins van opzij en worden de schaduwen wolliger, bij grote openingen (f 5.6, f 4) worden de schaduwen zo diffuus dat je ze bijna niet meer ziet.

Ik lees dat sommige gebruikers zelf de sensor af en toe schoonmaken. Dit wordt in de gebruikershandleiding echter afgeraden en ik ben bang dat ik daarmee mijn recht op garantie verspeel. Pas als Nikon zou adviseren zelf af en toe de sensor schoon te maken en daar ook een standaardmethode (richtlijn) voor zou publiceren en daar een kitje voor op de markt zou brengen (want iedereen doet het nu op zijn eigen manier), zou ik het aandurven om zelf de sensor schoon te maken. Ik heb wel geprobeerd om de sensor met een blaasbalgje zonder kwastje schoon te blazen zoals in de handleiding beschreven staat, maar dat hielp niet.

Tenslotte zou ik graag ter illustratie een foto met het typische spikkelpatroon willen laten zien aan de forumdeelnemers, maar als nieuwe deelnemer aan de forumdiscussies weet ik niet waarnaartoe ik die moet uploaden (op de NCN website kan ik het niet vinden). Kan iemand me helpen?

Naschrift (16-11-2015). Mijn oorspronkelijke bericht hierboven heeft een onverwacht felle discussie opgeleverd. Het lijkt erop dat sommige lezers mijn verhaal niet goed begrepen hebben, daarom geef ik hier nog een korte verduidelijking. Mijn punt was niet dat er nooit verontreinigingen op de sensor terecht zouden horen te komen (ik laat even in het midden of dat nu olie of stof is), want dat is per definitie onvermijdelijk. Mijn punt was wel of dat bij mijn D610 sneller en en in ernstiger mate het geval was dan je mag verwachten bij een nieuwe camera (vooral als je nooit van lens wisselt).

Het is natuurlijk niet zo dat er na 9000 clicks plotseling verontreinigingen op de sensor zaten en daarvoor helemaal niet. Al na een paar weken (circa 500 clicks) verschenen de eerste zwarte stipjes. Omdat je in het algemeen niet veel foto’s van egaalblauwe luchten maakt met f 16 of f 22 viel het aanvankelijk ook niet zo op. Je denkt dan: op een paar foto’s zitten wat stofjes, die retoucheer ik wel weer weg. In de maanden erna kwamen er geleidelijk aan wat meer stipjes bij, maar op een gegeven moment werden het er opeens in korte tijd behoorlijk veel en zat er een zwerm van zwarte stipjes in het linkerbovenkwadrant.

Dat het bewegen van de lenselementen een vacuüm kan creëren dat stof uit de camerabehuizing kan aanzuigen en dat het sensoroppervlak statisch geladen kan worden door sluiterbewegingen geldt niet alleen voor de D600/D610, maar voor alle camera’s. Voor geen enkele andere camera echter wordt het probleem door zoveel gebruikers en zo kort na de aanschaf gerapporteerd als voor de D600/D610. Dat het probleem voor de D600 vaker is gerapporteerd dan voor de D610 is niet verwonderlijk, omdat de D610 een nieuw model is dat als opvolger van de D600 nog niet zo lang op de markt is.

Inmiddels heeft mijn fotohandelaar de camera naar Nikon Beverwijk opgestuurd en daar is hij onder garantie schoongemaakt. Na een paar dagen had ik hem al weer terug; hierbij mijn dank aan Nikon voor deze goede service.
Laatst gewijzigd door Peter Boer op ma nov 16 2015 3:51 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Peter Boer

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor Patrick » za nov 07 2015 12:59 am

Stof iets dat bij elke DSLR een rol speelt. De D600 had trouwens een probleem met olievlekjes, wat je zelf ook al aangeeft. De D600 heeft er volgens mij niet meer of minder last van dan een D610, D700 of wat dan ook (hoewel de lagere resolutie van de D700 het minder opvallend maakt).

Ook een zoomlens kan trouwens stof aanzuigen. Over welk objectief hebben we het?

Mijn indruk is trouwens dat systeemcamera's er minder last van hebben. Minder bewegende delen en zo...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor Ronald Jan » za nov 07 2015 5:27 am

Ik heb de 610 nu ook al een maand of 6 maar ik heb er totaal geen last van en dat er al stof in de body zou zitten is een mogelijkheid maar daar ga ik niet van uit vaak zijn we zelf de oorzaak van stof inbrengen ik hoop dat er enige coulance is en dat zij de kosten voor hun rekening nemen.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor Hans Braakhuis » za nov 07 2015 5:56 am

Een D600 wordt tegenwoordig gratis schoongemaakt.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/60014

Heb je een voorbeeld foto?
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor Jaco1 » za nov 07 2015 8:19 am

Ik ben aan mijn 2e D610 bezig en ik heb net zoveel last van stof als met mijn eerste. Ook op mijn D300 had ik altijd best wel last van stof, dit is bij mij te wijten aan veelvuldig gebruik en veel lenswisselingen. Als het weer eens te gortig word, wat ik vooral zie bij zonsopkomst en ondergang opnames, dan haal ik er de swabber over en kan je weer een paar duizend foto's mee. Ik denk dat het dan ook hoog tijd wordt om na 9000 foto's je sensor te laten reinigen en vooral verder te genieten van de prachtige fotokwaliteit die deze camera levert.
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor bredewoldski » za nov 07 2015 8:52 am

Stof of olie dat is een degelijk verschil. Stof is gewoon bijna niet te voorkomen met een dslr... Net wat Jaco zegt even de swabber er over en klaar weer. Tussen de swabs door gebruik ik ook vaak een Artic Butterfly, deze even statisch opladen door de brush te laten draaien. Wanneer je de brush net iets boven de sensor houd dan vliegen de stofjes zo op de brush :) Pas wel op haal de brush niet rechtstreeks over de sensor want dan maak je het stofprobleem alleen maar erger.
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor RVK » za nov 07 2015 11:00 am

Stof op de sensor wordt niet anders bij diafragmeren, je zou dus zeggen dat de stof ergens anders zit bv in de lens.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 958


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor Patrick » za nov 07 2015 11:04 am

Stof in de lens? De kans dat je dat ziet is heeeeel klein! Dat moeten het brokken zijn.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor JvdKooij » za nov 07 2015 11:28 am

RVK schreef:Stof op de sensor wordt niet anders bij diafragmeren, je zou dus zeggen dat de stof ergens anders zit bv in de lens.

RVK


dat klopt niet hoor, zoek maar eens hoe je moet controleren of er stof op je sensor zit, dat je normaal gesproken met f22 of zo, anders zie je het niet
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor gijs sandberg » za nov 07 2015 12:30 pm

Beste Peter,
re: kleine diafragmaopening.
Dat duidt op stof net voor de sensor (lees de relevante les in optica maar eens na)
Zoals hierboven gemeld: gewoon voorzichtig zijn en van tijd tot tijd het kwetsbare oppervlak goed (laten) schoonmaken.
Als er echt olie of iets anders vast zit op/voor de sensor wordt het een bezoekje Beverwijk (NikonService)
Trek je niet teveel aan van de babilonische spraakverwarring hierboven, :o
Groeten, Gijs

PS re: Kan iemand
Ja zoek even op het sleutelwoord Plaatsen, daar staan hints, afhankelijk van het platform.
Je kan ook gewoon de link naar een eigen website in een bericht opnemen.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op za nov 07 2015 4:09 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor Léon Obers » za nov 07 2015 3:58 pm

@Peter Boer

Stof op sensors is van alle digitale tijden. Zeker bij spiegelreflexcamera's. De ene camera heeft er wat meer last van dan de andere, maar ontkomen doe je er niet aan.
Met wat je benoemt na 9000 opnamen is niets abnormaals. Zelfs een hele mooie score. Ben maar blij dat het niet na 500 opnamen was.
Wat al eerder wordt gesuggereerd, gewoon een keer laten schoonmaken en verder gaan met je hobby.
De enige methode om geen last van stofjes te hebben, is de camera dichtgeseald opbergen en niet fotograferen.

In de camera, het spiegel- en sluitermechanisme is nu eenmaal een vrij complex mechanisch gedoe wat "slijt" in het gebruik. Er komen dus kleine "slijtdeeltjes" vanaf die zich afzetten op o.a. de sensor. Zelfs al wissel je nooit lenzen, sluiter en spiegel klapperen even hard verder.
Zoomlenzen staan over het algemeen ook bekend als "lucht-pompen" die lucht, en dus ook stof van buiten uit naar binnen zuigen, bij het in- en uitzoomen.

En proberen coulance te krijgen op de prijs van het schoonmaken of terug te grijpen op garantie met welles/nietes spelletjes, vind ik eerlijk gezegd net zo absurd als iemand die 9000 km met een auto heeft gereden en bij de garage gaat reclameren op kleine putjes op de motorkap en spoiler van bijv. steenslag, of de uiterste fijne krasjes die op voorruiten komen in de loop van het autogebruik door de ruitenwissers die op en neer gaan, en stof daarin meenemen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor bredewoldski » za nov 07 2015 6:38 pm

@Leon En zo is't en niet anders!
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor JvdKooij » za nov 07 2015 6:45 pm

eerlijk gezegd vind k jullie wel lekker kort door de bocht hoor.
mijn D610 heeft namelijk ook behoorlijk last van stof, meer dan wat ik gewoon vind.
ik heb er verder geen moeite mee om af en toe eens langs chipclean te gaan, maar eigenlijk zou Nikon daar toch best eens wat aandacht aan gaan besteden.

Dus ik kan me best voorstellen dat iemand dit niet echt fijn vind en er vragen over stelt.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor Javelin » za nov 07 2015 7:05 pm

@ regio coördinator , het gaat hier om de mening van TS niet die van jou. Links of rechts om, met 9.000 clicks op welke DSLR dan ook, geen stofjes op de sensor bestaat niet. Jouw input is echt niet nodig!
Laatst gewijzigd door Javelin op za nov 07 2015 7:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Heel veel analoog en steeds meer digitaal.
Gebruikersavatar
Javelin

Clublid
Berichten: 176


Locatie: Weert
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor JvdKooij » za nov 07 2015 7:07 pm

Beste Javelin, mijn functie doet hier helemaal niet ter zake, ik ben ook gewoon eigenaar van een D610 en kan er gewoon over mee praten.

Trouwens, ook regio-coördinatoren hebben een naam hoor :wink:
Laatst gewijzigd door JvdKooij op za nov 07 2015 7:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten