Stofprobleem Nikon D610

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo dec 13 2015 5:54 pm

Heb je foto voor mezelf nog wat lichter gemaakt en dan zie ik slechts 4 stipjes, niet de spetters die je bij een D600 kunt zien. Wel allemaal links boven in het veld.

Afbeelding

Hier zou ik me niet druk om maken.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor ebt » zo dec 13 2015 8:38 pm

txs hans voor je reactie
groet
bart
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.
Gebruikersavatar
ebt

Clublid
Berichten: 773


Locatie: colmschate
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor noudvanderbruggen » di feb 09 2016 6:47 pm

Hallo, ik heb nu een D90 met een aantal oude Nikkor lenzen. Aangezien ik op zoek was naar een gebruikte D700 of D610 keek ik op se site of er iets te lezen was over deze 2 Nikon camera's. Nu ik dit lees schrok ik toch wel. Ik weet niet wat het kost om de camera te laten schoonmaken? Mijn twijfel is wel groter geworden en ik heb nog nergens iets over deze problemen gelezen mbt de D700. Is het nu ook zo dat ik beter een D700 kan aanschaffen?? Noud
noudvanderbruggen

Forumlid
Berichten: 9


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor CaptainHook » di feb 09 2016 9:12 pm

(spreek uit ervaring) Ja, de D700 is gewoon een goed en degelijk stuk gereedschap. Heb het altijd een zeer robuuste body gevonden. Ook makkelijk te reinigen indien er eventueel wat stofjes op je sensor zitten.

De enige reden waarom ik geupgrade heb van een D700 --> D800E was de enorme toename aan resolutie en een verbeterde DR.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor henkk » di feb 09 2016 9:23 pm

+1
D700 nu bijna 7 jaar/30k opnamen en nog nooit de sensor nat hoeven reinigen. Blazen met busje perslucht of balgje volstond steeds.
En ik wissel heel frequent van lens.
Pre owned D300S gekocht met 40k opnamen, zelfde behandeling toegepast en ook prima.

Hoe meer pixels, des te zichtbaarder de vuiltjes uiteraard. En ik werk meestal met diafragma's tot 5.6 of max 8 als ik veel scherptediepte wil. Dan heb je ook niet zoveel last van (kleine) vuiltjes.

Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor Cyrus » di feb 09 2016 11:10 pm

Uit eigen ervaring kan ik je melden dat een D610 ook nauwelijks last van stof heeft. Elke dSLR heeft wel eens een stofje op de sensor; al mijn Nikons hadden wel ééns per jaar een poetsbeurtje nodig. Kost je zo'n 30 to 40 Euro, afhankelijk waar je het laat doen. Ik ga meestal naar NSP in Beverwijk, voor mij redelijk dichtbij en daar doen ze dit prima.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor Hasselbox » wo feb 10 2016 11:12 am

Als ik goed tel, en dat doe ik dan zie ik op zijn minst 15 vlekken op de opname beste Hans. Ook de olie vlekken meegeteld.
Ook ik heb weer een probleem met de D610. Om de 300 kliks moet hij schoongemaakt.
Vreemd om te lezen hoe het probleem beschreven wordt door mensen die niet eens een D600 bezitten of zelf geen probleem hebben.
Ook als jou camera (nog) geen problemen hiermee heeft, wil dat niet zeggen dat anderen dat ook niet hebben.
Die mensen dan als dom neerzetten omdat ze niet zouden begrijpen dat ze hun slechte camera moeten accepteren zoals hij is, lijkt mij op zijn minst vreemd.
Alsof er niets negatiefs over hun favoriete merk geschreven mag worden. Volgens mij heeft Nikon de laatste jaren veel bagger geproduceerd.
Deze camera raad ik dan ook aan iedereen af.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor bredewoldski » wo feb 10 2016 11:41 am

40000 kliks op mijn D610 en nog nooit "nat" gereinigd.
Mijn mening? Gelijk kopen, aanrader!
Ik tel ook wel iets meer dan 4 stippen Hans.
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor ATOR » wo feb 10 2016 12:18 pm

Voor de controle op o.a. sensorvlekken gebruik ik deze instelling van de Photoshop Curves Adjustment layer:
Afbeelding

Hiermee worden zelfs de meest subtiele sensorvlekken op de jpg van EBT duidelijk zichtbaar.
Afbeelding
Dat doe je natuurlijk wel voordat je het als jpg exporteert want hier staat het vol met jpg compressie artefacts.

Zonder jpg artefacts zie je zoiets (foto van mijn sensor):
Afbeelding
Afgezien van die ene grote en de vlek rechts daarvan op dezelfde hoogte, zijn dit geen vlekken waar ik me druk over maak of die zichtbaar zullen zijn in een foto. Ik ga er vanuit dat ze met een paar vegen met een statische borstel weg zullen zijn.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor Léon Obers » wo feb 10 2016 2:49 pm

Het stelt inderdaad allemaal niet zoveel voor.

Da's iets anders als bijv:

Afbeelding
Bron: http://www.audio2u.com/?cat=204

Of deze:
Afbeelding

How to Avoid a Dirty DSLR Image Sensor
Bron: http://digital-photography-school.com/h ... ge-sensor/
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor Cyrus » wo feb 10 2016 7:18 pm

@Hasselbox: mijn D600 was een drama, na 2x poetsen, sluitervervanging en daarna nig eens 3d poetsen in 6 maanden tijd is hij (met zo'n 8.000 clicks) omgeruold voor een D610. Die D610 was vrij van de gekende D600-ellende, maar ook op de sensor van de D610 is uiteindelijk een onvermijdelijk stofje terecht gekomen. Welgeteld 2 plekjes, dus daar schrik ik niet van. Mijn andere digitale Nikons hadden na verloop van tijd ook allemaal wel een paar stofjes, is inherent aan de constructie met verwisselbare objectieven.

Onder coulance is de D610 gratis door NSP gepoetst, dat was een leuke verrassing.

Van andere D610-eigenaren heb ik tot nu toe ook geen horror á la D600 vernomen; ik durf dus te stellen dat de issues bij de D610 gefixed zijn. Niettemin kun je altijd wel eens een slecht exemplaar treffen...
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofprobleem Nikon D610

Berichtdoor Nismo » wo feb 10 2016 7:31 pm

Ik heb er nu ook 10.000 clicks opzitten, heb ook een blaasbalgje maar krijg ze daar ook niet mee weg...(weer in de linker hoek rechts niets...)
Ik had ook de D600 en moet zeggen met de D610 een heel stuk minder :)
D610 24-70 F2.8 Fujifilm X-T20 :)
http://www.mroosfotografie.nl
Nismo

Forumlid
Berichten: 271


Locatie: Bleiswijk
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten