Nikon D750 en Adobe Bridge

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Nikon D750 en Adobe Bridge

Berichtdoor evdm1959 » za dec 12 2015 3:30 pm

Hallo,
wie van jullie heeft het volgende probleem ook?

Eerst even de technische zaken:
- Nikon D750
- Adobe CC abonnement op Photoshop, Lightroom en Bridge (iets van €12,00 per maand)
- MacBook Air , nu onder OS El Capitan

Probleem:
Toen mijn MacBook Air nog liep onder OS Yosimity kon ik mijn D650 aankoppelen, zette ik mijn D750 aan en opende Adobe Bridge CC zich automatisch, werden de twee schijven in de D750 herkend en kon ik mijn NEF en JPEG inlezen in een map op mijn MacBook Air. Daarna bewerken en genieten maar van de hobby.

Enkele weken terug heb ik het OS van mijn MacBook Air geupdate naar El Capitan. Sinds die tijd kan ik mijn foto's niet meer inlezen. De camera wordt niet herkend. De camera wordt ook bij inlezen via Adobe CC Photoshop, Adobe Photoshop Elements 13, Aperture en de Mac photodownloader niet herkend.
Ik kan mijn foto's alleen inlezen wanneer ik de SD's uit de D750 verwijder en via de kaartsleuf van de Mac inlees of wanneer ik de camera aankoppel en Nikon Transfer 2 opstart.

Wie oh wie kent dit probleem ook en nog belangrijker wie oh wie heeft de oplossing?

Groeten

Edwin
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D750 en Adobe Bridge

Berichtdoor MarcoD750 » za dec 12 2015 4:24 pm

Ik sluit mijn camera nooit aan op mijn iMac, dus dat probleem ken ik niet.

Met de kaartlezer en kaartjes werkt het hier altijd. In lightroom en photoshop.
Ik importeer mijn foto's altijd met de fotolader van Apple.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2232


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D750 en Adobe Bridge

Berichtdoor evdm1959 » za dec 12 2015 9:00 pm

En de SD dus ook uit de camera gehaald? Dan moet ik het ook maar zo doen. Heb je een speciale reden om je camera niet aan je Mac te koppelen?
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D750 en Adobe Bridge

Berichtdoor MarcoD750 » za dec 12 2015 9:25 pm

Ja de sd uit de camera en ik gebruik een losse kaartlezer via USB.

Simpele reden is gewoon snelheid.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2232


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D750 en Adobe Bridge

Berichtdoor evdm1959 » zo dec 13 2015 11:50 am

OK tnx Marco, ik denk dat dat dan de workflow voor mij gaat worden. Ik heb idd een USB3 cardreader en een USB3 poort op mijn MacBook.
Groet

Edwin
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D750 en Adobe Bridge

Berichtdoor Robert » zo dec 13 2015 12:13 pm

Zowel Adobe als Nikon geven aan problemen te hebben met OSX El Capitan.
Nikon: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/65937/~/aankondiging-van-compatibiliteit-met-mac-os-x-versie-10.11-(el-capitan)
Adobe: https://helpx.adobe.com/bridge/kb/bridge-and-el-capitan.html (er zijn meer linkjes te vinden bv Photoshop versus El Capitan etc).
Kortom "zint eer gij begint" en El Capitan installeert. Dat cameras onder Bridge niet herkent worden is dus bekend bij Adobe en er wordt aan gewerkt.

Het comptabiliteits-overzichtje van Nikon gaat er van uit dat de applicaties onder een oudere versie van OSX geïnstalleerd zijn, waarna OSX geüpgraded wordt naar El Capitan.
Een eerste installatie direct onder El Capitan is niet mogelijk volgens Nikon.

Zelf heb ik de upgrade naar El Capitan teruggedraaid naar Yosemite nadat het onwerkbaar bleek om met Adobe te werken onder El Capitan.
Daaraan ligt in hoofdzaak een probleem met video drivers ten grondslag (op mijn Macbook Pro). Naast geintjes dat cameras niet meer herkend werden.
Nu werkt Adobe en Bridge weer goed. Overigens werken de Nikon applicaties ook niet goed bij een schone installatie onder Yosemite dat viel mij op, en ViewNX2 al helemaal niet.

Wil je op El Capitan blijven werken dan lijkt mij de workarround van Marco een prima alternatief.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2638


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten