D610 of D750

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

D610 of D750

Berichtdoor iwan073 » do feb 18 2016 1:30 pm

Dag allemaal,

Ik wil in de nabije toekomst een FX camera kopen van Nikon.
Nu heb ik er twee op het oog, de D610 (€1399) en de D750 (€1949).
Dit samen met een mooie Nikon AF-S 50mm f/1.4G.

De D610 is financieel een stuk aantrekkelijker, maar als ik naar de specs kijk vind ik de D750 een stuk interessanter. Al wordt dat wel even verder sparen.
Als ik naar de specs kijk van de D610 lijken ze me wat achterhaald om er nu, 2016 nog voor te gaan. Of zie ik dat helemaal verkeerd?
Laatst gewijzigd door iwan073 op do feb 18 2016 1:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
  • - - - -
  • Nikon AF-S 50mm f/1.8G
  • SanDisk 64GB SDXC Extreme Pro
Gebruikersavatar
iwan073

Forumlid
Berichten: 48


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D610 of D750

Berichtdoor Mees » do feb 18 2016 1:43 pm

De D500 is ook geen FX he.

Ik denk dat als je goed advies wil hebben van clubleden, dat je dan beter kunt aangeven waarom je naar FX wil (waarom geen D7200?) en wat je zoal wil gaan fotograferen.
Met vriendelijke groet, Mees
Mees

Forumlid
Berichten: 79


Locatie: Flevoland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D610 of D750

Berichtdoor justme » do feb 18 2016 1:55 pm

@mees wat is dat toch ( niet persoonlijk, maar meer een constatering van een tendens ),
wanneer iemand aangeeft FX te willen, dat deze "er toch even over na moet gaan denken, of hij/zij dat echt wel FX nodig heeft" ???
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D610 of D750

Berichtdoor Hasselbox » do feb 18 2016 2:03 pm

Ik raad de D750 aan. D610 zie ik meer als een oplossing van de problemen met de D600.

Iwan stelt idd een duidelijke vraag Mees. :wave:
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 of D750

Berichtdoor iwan073 » do feb 18 2016 2:04 pm

Mees had gelijk. Ik was me de laatste tijd zo aan het focussen op een nieuwe DX en daarbij vaak gekeken naar de D500, dat ik hem er nu ook bij zette. :)

Maar in plaats van nu geld uit te geven aan een nieuwe DX zoals de D7200 of D500 terwijl ik uiteindelijk tóch naar XF wil...
Zonde van het geld, gezien ik mezelf ken en daar ook weer DX lenzen bij gaan komen.

Dus het gaat wel een FX worden. Vraag is alleen, wordt het de D610 of even doorsparen voor de D750?

Ik wil naar FX omdat... :D

Nee ik heb gisteren even met de D610 mogen spelen en damn, wat een prachtige bokeh komt daar vanaf zeg. Ik vond dat al mooi op mijn D5500 met de 35mm 1.8.
Maar de D610 met de 50mm 1.8 was dat gewoon te gek voor woorden.

Ik wil de camera gewoon allround gebruiken overigens.
  • - - - -
  • Nikon AF-S 50mm f/1.8G
  • SanDisk 64GB SDXC Extreme Pro
Gebruikersavatar
iwan073

Forumlid
Berichten: 48


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D610 of D750

Berichtdoor Vincent » do feb 18 2016 2:11 pm

iwan073 schreef:maar als ik naar de specs kijk vind ik de D750 een stuk interessanter.


Welke specs bedoel je dan?? En welke daarvan heb je echt nodig?? Als je dit kunt benoemen (voor jezelf) en weet of je wel of niet zonder kunt dan heb je gelijk je antwoord. Tenzij budget echt limiterend is, maar dan heb je ook je antwoord...

Als ik naar de specs kijk van de D610 lijken ze me wat achterhaald om er nu, 2016 nog voor te gaan. Of zie ik dat helemaal verkeerd?


'Achterhaalde specs' is pre definitie een non-argument. Je kunt natuurlijk wel specs hebben die (terecht of niet, dat is niet relevant) niet voldoen aan jouw wensen. Maar zo extreem ver liggen de 610 en de 750 niet uit elkaar dus die verschillen zou je dan wel moeten kunnen benoemen als je de duurdere van de 2 echt wilt kunnen verantwoorden voor jezelf...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 of D750

Berichtdoor iwan073 » do feb 18 2016 2:23 pm

Voordelen van de D750 zijn bijvoorbeeld ISO 50, de resolutie van het schermpje is hoger en kun je bewegen.51 focusing points i.p.v. 39. WiFi zit wel in de D750.

De accu gaat ook langer mee als ik het mag geloven
  • - - - -
  • Nikon AF-S 50mm f/1.8G
  • SanDisk 64GB SDXC Extreme Pro
Gebruikersavatar
iwan073

Forumlid
Berichten: 48


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D610 of D750

Berichtdoor Mees » do feb 18 2016 3:01 pm

@wiebeterpstra en @Hasselbox: Het zou toch kunnen zijn dat iwan073 veel aan wildlife fotografie te willen doen? Dan zou de extra range bij een DX handig kunnen zijn. Of wellicht is sportfotografie zijn ding, dan zou (ook al is het wat boven budget) toch de D500 (gezien het snelle, neem ik aan, focussysteem) ook een optie kunnen zijn?

Als ik nu b.v. naar CameraNu ga en ik geef aan dat ik een nieuwe D610 of D750 wil hebben, zullen ze ongetwijfeld ook vragen wat mijn doel is en met wellicht een heel ander advies komen. Adviseren is toch niet alleen blind staren naar de vraag, maar ook kijken naar welk doel? Uiteindelijk bepaalt de klant natuurlijk, maar hij kan toch iets over het hoofd wat hij nog niet mee heeft genomen in zijn besluit?
Met vriendelijke groet, Mees
Mees

Forumlid
Berichten: 79


Locatie: Flevoland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D610 of D750

Berichtdoor ATOR » do feb 18 2016 3:15 pm

Iwan073 wees eens even heel eerlijk. Volgens mij heb je in je hart al besloten dat je een D750 gaat halen en wil je hier alleen je verstand, die over de portemonnee gaat, nog wat argumenten geven :D
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 of D750

Berichtdoor Vincent » do feb 18 2016 3:21 pm

iwan073 schreef:Voordelen van de D750 zijn bijvoorbeeld ISO 50, de resolutie van het schermpje is hoger en kun je bewegen.51 focusing points i.p.v. 39. WiFi zit wel in de D750.


- De D610 kan ook op ISO50, maar lijkt me geen belangrijk punt (dan kun je namelijk beter een body nemen die ook tot 1/8000s kan)
- Verschikl in schermresolutie ga je echt niet merken of last van hebben
- Focus punten zit bij beide camera's erg centraal, het verschil in aantal is daarmee niet erg relevant. De verdeling in een DX body is over de hele sensor, daar heb je veel meer aan
- Hoe vaak ga je Wifi gebruiken? De meeste mensen namelijk bijna nooit. Handig als het er op zit maar lijkt me niet doorslaggevend.

De accu gaat ook langer mee als ik het mag geloven


Voor het verschil in prijs kun je een hele hoop reserve accu's kopen :lol:

Daarmee zeg ik niet dat de D750 een slechte keuze is hoor... maar de kleine verschillen die je aanhaalt zijn imho het verschil niet waard!

ATOR schreef:Iwan073 wees eens even heel eerlijk. Volgens mij heb je in je hart al besloten dat je een D750 gaat halen en wil je hier alleen je verstand, die over de portemonnee gaat, nog wat argumenten geven :D


Precies wat ik ook dacht :lol: Dat mag bij een hobby, maar dan moet je ons niet vragen om jou te vertellen dat je hem echt nodig hebt :D
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 of D750

Berichtdoor iwan073 » do feb 18 2016 3:59 pm

ATOR schreef:Iwan073 wees eens even heel eerlijk. Volgens mij heb je in je hart al besloten dat je een D750 gaat halen en wil je hier alleen je verstand, die over de portemonnee gaat, nog wat argumenten geven :D

djunclesam schreef:Precies wat ik ook dacht :lol: Dat mag bij een hobby, maar dan moet je ons niet vragen om jou te vertellen dat je hem echt nodig hebt :D

:oops:

IK WIL DIE D750!!!!

...maar bega ik een fout als ik toch voor de D610 ga?
Ik wil mezelf later niet tegen het hoofd slaan...
  • - - - -
  • Nikon AF-S 50mm f/1.8G
  • SanDisk 64GB SDXC Extreme Pro
Gebruikersavatar
iwan073

Forumlid
Berichten: 48


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D610 of D750

Berichtdoor JanJacob » do feb 18 2016 4:32 pm

De autofocus van de 750 is een stuk beter. Dus dat heeft wel zo zijn voordelen. Andere punten zijn praktisch verwaarloosbaar.

Voor de D610 gaan en een beter objectief kopen dan de 50/1.4 kopen heeft wel zo zijn voordelen.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D610 of D750

Berichtdoor ReneG » do feb 18 2016 4:53 pm

Geen fout maar de D750 heeft wel een aantal voordelen. De AF (in alle opzichten), maar de rest vind ik zeker niet verwaarloosbaar. Het kantelbare scherm (heeft de D610 meek ik niet), de relatief grote buffer, een vele andere (kleine) features die je leven makkelijker maken zoals extra bracketing steps, wifi etc. etc. Zeker als je actie wilt gaan fotograferen is dat echt een groot voordeel. Het gaat niet alleen

Qua objectief kun je misschien nog wel iets besparen: Neem de AF-S 50/1.8. Ik heb al ettelijke reviews gelezen waaruit blijkt dat de nieuwere 50 1.8 de 1.4 overtreft op vele vlakken behalve Bokeh, en zeker bij de grotere lensopeningen...
Laatst gewijzigd door ReneG op do feb 18 2016 4:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 of D750

Berichtdoor Sandor Gora » do feb 18 2016 4:54 pm

eerst doorsparen en als het geld er is, kun je echt een keus maken.
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 of D750

Berichtdoor JerryBig » do feb 18 2016 5:35 pm

Nooit verwacht dat ik kantelbare scherm zou gebruiken, maar ik zou het nu niet meer willen missen. Reuze handig bij lage standpunten, maar ook om boven je hoofd foto's te maken. Nooit gedacht aan een 610 en ben gelijk voor de 750 gegaan. Heerlijke camera en geen seconde spijt.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten