Vraag over AF veldstand

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Vraag over AF veldstand

Berichtdoor Dequillo » do aug 25 2016 10:40 am

Hallo,

Onlangs een D750 aangeschaft.
Daar zitten een aantal opties op mbt AF-veldstand. Bijvoorbeeld een automatische veldstand en een dynamische veldstand. En binnen het dynamische veldstand heb ik weer de keuze tussen 9 of 51 focuspunten.
Maar dat laatste snap ik niet.
Want wat is het verschil tussen een automatische veldstand (camera stelt aan de hand van 51 focuspunten) of een dynamische-51 veldstand? Dan stelt de camera toch ook scherp aan de hand van 51 punten? Is het toch hetzelfde?

Ben benieuwd naar het antwoord.

Groeten Marc
Dequillo

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over AF veldstand

Berichtdoor brasil » do aug 25 2016 1:58 pm

Hallo Marc,

In Jip & Janneke taal.

De automatische stand stelt zelf automatisch scherp en kiest zelf/automatisch één van de 51 focuspunten om scherp te stellen (daarom heet het ook Automatische stand). Je hebt dus zelf niets in te brengen bij de automatische stand qua scherpstelling (enigszins genuanceerd).
Bij de Dynamische 51 stand stel jijzelf (dus niet automatisch) één van de 51 focuspunten in om scherp te stellen. En in tegenstelling tot 9 focuspunten heb je bij 51 focuspunten, 42 focuspunten meer om uit te kiezen dan bij 9 focuspunten.

Ik zou je willen adviseren om de verschillende focusstanden in te stellen en kijk wat er gebeurt. De link naar de site: https://photographylife.com/dslr-autofo ... -explained kan je ook nog verder doorspitten.

Moeilijker kan ik het niet maken.
Nikon ofcourse.
Gebruikersavatar
brasil

Forumlid
Berichten: 47


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over AF veldstand

Berichtdoor Dequillo » do aug 25 2016 2:27 pm

Dank je wel voor het antwoord. Ik zal de site (link) eens goed bestuderen.
Van wat ik nu begrijp kan ik hem dus het best op dynamisch zetten omdat ik daarin zelf voor 100% de controle bepaal waar hij op scherp moet stellen. Wat ik dan nog niet begrijp is waarom iemand zou kiezen voor Dynamisch-9 of Dynamisch-21, als je ook Dynamisch-51 tot je beschikking hebt.
Dequillo

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over AF veldstand

Berichtdoor Jur » do aug 25 2016 2:40 pm

brasil schreef:Bij de Dynamische 51 stand stel jijzelf (dus niet automatisch) één van de 51 focuspunten in om scherp te stellen. En in tegenstelling tot 9 focuspunten heb je bij 51 focuspunten, 42 focuspunten meer om uit te kiezen dan bij 9 focuspunten.


Lijkt mij niet juist; je kunt altijd uit alle 51 punten kiezen als primair instelpunt. Alleen bij de tracking gebruikt de camera 8, 20 of 50 punten rond het ingestelde punt voor het berekenen van het meest geschikte scherpstelpunt. Het maakt voor de rekensnelheid daarom uit of je 9, dan wel 21 of 51 punten instelt. Zie ook blz. 123 van de D750 handleiding.

Aanbevolen leesvoer: D3S Technical Guide
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over AF veldstand

Berichtdoor Dequillo » do aug 25 2016 2:54 pm

Jur, uiteraard heb ik de handleiding gelezen, maar begrijp het toch nog niet helemaal. Indien ik voor Dynamisch kies, dan stel ik scherp met één primair focuspunt. Ik kan zelf kiezen (dmv scroll) welke van de 51 punten ik als primair focuspunt kies. Dat is me duidelijk. In de handleiding staat dat de keuze tussen dynamisch 9, 21 of 51 bepaald kan worden aan de hand of het een statisch onderwerp is of niet. Ook dat snap ik. Maar wat zou er dan op tegen zijn om de stand altijd op dynamisch-51 te laten staan. Bij een bewegend zit ik dan goed, maar bij een statisch object zit ik dan toch ook goed. Ik stel namelijk scherp op het primaire focuspunt. De overige punten zijn er toch alleen ter ondersteuning indien het object beweegt.
Of maak ik een denkfout?
Dequillo

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over AF veldstand

Berichtdoor Jur » do aug 25 2016 2:59 pm

Hoe minder punten, hoe minder rekentijd nodig voor de camera en des te nauwkeuriger de tracking. Ik gebruik bijvoorbeeld voor het tracken van vliegtuigen het liefst 9-punts tracking of tegenwoordig steeds vaker Group-area AF (5 punten). De lagere rekenbelasting zal ook een positief effect hebben op het maximale aantal beelden per seconde, maar dat is lastig te meten.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over AF veldstand

Berichtdoor Dequillo » do aug 25 2016 3:15 pm

Thanks
Dequillo

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over AF veldstand

Berichtdoor brasil » do aug 25 2016 3:20 pm

Daarbij komt dat veelal de focuspunten rondom het middelste focuspunt het scherpst zijn. Dus 51 focuspunten is leuk maar niet altijd gewenst.
Nikon ofcourse.
Gebruikersavatar
brasil

Forumlid
Berichten: 47


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over AF veldstand

Berichtdoor Dequillo » vr aug 26 2016 2:18 pm

Brasil,
Ik heb de informatie uit je link doorgelezen. Thanks! Heel verhelderend!
Dequillo

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten