vreemde vlekken op sensor D750

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

vreemde vlekken op sensor D750

Berichtdoor fatmax3m » za jul 22 2017 12:17 pm

Ik heb vorig jaar een D750 gekocht, en daarop mijn D300s ingeruild. Fantastische camera, beelden waren zo goed dat mijn zwager ook besloot een D750 te kopen.

Ik heb de D750 nu 9 maanden, mijn zwager 3 maanden.

Lenswissels doe ik zo nu en dan (ik heb de f4 lenzen tot 200mm en een 105mm f2.8), en altijd binnen. Mijn zwager wisselt nooit een lens. Gebruikt altijd de 24-70/f2.8.

Een paar weken terug hebben we beiden geconstateerd dat de sensor van onze camera toch wel behoorlijk vervuild was. Raar. Beiden al jaren gebruikers van Nikon, en nooit eerder vervuilde sensors gehad. Toch maar terug naar de winkel, en die heeft ze opgestuurd naar Nikon. De sensors werden 'uit coulance' door Nikon gereinigd. Dat moest bij m'n zwager twee keer, want de eerste keer was de sensor bij terugkomst nog steeds vervuild. (En als je dan de opmerkingen van Nikon leest zakt je de broek helemaal af. Die suggereren gewoon dat de camera na reiniging weer vervuild is geraakt, terwijl er één foto mee is gemaakt om te kijken of de sensor schoon is)

Van Nikon en verkoper komt een verhaal dat het er nu eenmaal bijhoort. Lenzen zuigen/pompen, dus vervuiling is onvermijdelijk... Het rare is dat de sensor wel vervuilt, en de spiegel niet.
Lang verhaal, maar ik ben bang dat er gewoon een constructiefout in de (overigens fantastische) camera zit.

Vraag: herkennen anderen het gegeven van onverklaarbare vervuiling van de sensor?
D750
fatmax3m

Forumlid
Berichten: 6



Onderwerp:

Re: vreemde vlekken op sensor D750

Berichtdoor ATOR » za jul 22 2017 1:26 pm

Een sensor wordt vuil, zoals Nikon en de verkoper al zeiden, het hoort er gewoon bij. Ook als je niet wisselt. Er komt lucht via je zoomlens naar binnen en daar zit stof in of er kunnen wat oliespetters van de sluiter op je sensor komen. Zelfs bij jou thuis binnen zal er stof zijn.

De spiegel zal ongetwijfeld ook vervuilen maar het oppervlak daarvan ligt niet nabij het focusvlak dus stof daarop zal als je door de zoeker kijkt nauwelijks zichtbaar zijn. Een stofje of vlekje op je sensor is duidelijk te zien op een foto.

Zelf maak ik regelmatig mijn sensoren schoon. Soms hoeft het maanden niet, soms moet het een dag later weer.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vreemde vlekken op sensor D750

Berichtdoor Richard » za jul 22 2017 1:34 pm

Ook het C-merk heeft er last van...: https://www.circuitsonline.net/forum/vi ... 56#1263856

Over Chip clean werk heb ik alleen lovende woorden gelezen.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3580


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vreemde vlekken op sensor D750

Berichtdoor ReneG » za jul 22 2017 3:15 pm

Dat is zoals ATOR (en de verkoper) zegt helaas doodnormaal. Niet alleen extern vuil dat wordt binnengezogen door zoomlenzen (ook als je nooit van lens wisselt, het is géén gesloten systeem!) maar bijvoorbeeld ook olie van de smering van het sluitermechanisme. Eens in de zoveel tijd schoon laten maken hoort erbij. Verder is de spiegel misschien ook wel vervuild maar dat zie je niet. Er kan ook vuil achter het oculair komen. Dat is pas echt lastig (dat is veel moeilijker om schoon te laten maken). Mijn oude D300s had daar net zo goed last van.

Verder nog een interessante over 'binnen' wisselen, binnen is er in het algemeen juist veel méér stof dan buiten. Of je binnen of buiten wisselt maakt dus niet eens zo heel veel uit. Tenzij je natuurlijk in een zandstorm of in de luchtstroom van een ventilator staat, dan loop je uiteraard meer risico. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vreemde vlekken op sensor D750

Berichtdoor fatmax3m » za jul 22 2017 3:29 pm

Ik begrijp dat apparatuur op een gegeven moment vervuilt. Heb ik ook geen moeite mee.
Maar het is toch wel vreemd dat ik tot de D750 nooit vervuilde sensors heb gehad.
Ik gebruik al vanaf de D50 digitale spiegelreflexen van Nikon, dus al ruim 10 jaar. Mijn zwager heeft ook de D300 gehad, de D700, en nu de D750.
Op de D300 heeft hij ook wel vervuiling gehad, maar niet zo erg.

En nu hebben we beide, bij gelijkblijvend gebruik, vervuilde sensoren. En ik heb het niet over één vlekje, maar wel een stuk of vijf, zes. Zal vanavond wel even proberen een plaatje te posten.

Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje benauwd dat er constructief ergens wat aan de hand is...
D750
fatmax3m

Forumlid
Berichten: 6



Onderwerp:

Re: vreemde vlekken op sensor D750

Berichtdoor ReneG » za jul 22 2017 4:48 pm

Ik persoonlijk niet echt... ik heb de D750 al een hele tijd. Ik heb er nu ook weer een paar, zichtbaar bij kleine diafragmas tegen de achtegrond. (Laten) schoonmaken en vrolijk doorgaan. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vreemde vlekken op sensor D750

Berichtdoor martinh123 » za jul 22 2017 5:21 pm

Vreemd heb verschillende Nikon camera's gehad de D100 D300 D300s D700 en de D800 alleen bij de D700 de sensor vetvlekken opgehad, dit kwam door de warmte verder een beetje stof die met een blaasbalg weg kunt halen.
Heb net als de zwager meestal dezelfde lens op de camera en als ik al eens van lens verwissel dan altijd binnens huis.
martinh123

Forumlid
Berichten: 87




Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten